HD2900 XT vs. 8800GTS, 640 mb

  • Jeg har kigget lidt på disse 2 grafikkort. Men kan ikke helt beslutte mig for hvilket et der ville være det bedste køb.


    Kortet skal være fremtidssikret så det ikke vil være noget problem at spille DX10. Min skærm opløsning er på 1680x1250.


    HD2900 XT performer godt i DX9 benchmarks men i DX10 ser det sløjt ud sammenlignet med 8800 GTS. Er det pga. driveren og den vil derfor med tiden køre lige så godt eller måske bedre med tiden? Eller er det pga. HD2900 chippen som ikke fungere optimalt.


    Overvejede også 8800 GTS 320 mb versionen men har læst at 320 mb ikke ville være tilstrækkeligt når DX10 spil bliver aktuelt. Passer det?


    Og lige et sidste spørgsmål. Kan det betale sig at købe et OC version af 8800 serien hvis man har tænkt sig at OC i forvejen?

  • Quote

    Originally posted by Rasmus_yamaha
    vil helt klart vælge 8800 gfx med 640 mb de rykker
    er ikke helt vild med de ati gfx der er for mange fejl på dem


    Har du noget at have den påstand i? har haft begge dele, og var ærligtal mest glad for mine ATI kort.


    Jeg vil lige vente lidt og se hvad der sker når ATI for lavet nye drivere.


    Mvh Stubkier

  • Jeg ville tage ATI's... Når de først får styr på driverne, så rykker det 112% Sikkert for vildt!
    8800gts' clock hastighed er 1.6 ghz og 2900xt's er på 1.65.. ingen forskel..
    Men 2900xt's Kerne Clock hastighed er på 740 MHz
    Mens 8800gts's ligger mellem 500-600mhz..
    Alt i alt, tror jeg at når ATI får styr på driverne, så yder de 2 kort næsten ens!!!

  • Quote

    Originally posted by Rasmus_yamaha
    men ati plejer at være rigtig langsomme til at for styr på driverne


    Det er altså lidt noget fis du lukker ud, lige da 8800 kom var det præcist det samme der gik lang tid før der var 100% styr på det, og HD2900 er jo knap nok udkommet.


    Og tror du forvirre ny tilkommende ved at kalde tingene for f.eks. 8800 GFX.

    E8400 @ 4.05GHz 1.2V Lapped/Lapped TRUE Black 2xP12
    HD4850 512 @ 730/1075 HR03 GT B9

    Rettet en gang, sidst af nano ().

  • ati kortet bruger way mere strøm, jeg ville tage nvidia pga. strømforburg, støj, oc og god driversupport

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Quote

    Originally posted by Flindt_DK
    Jeg ville tage ATI's... Når de først får styr på driverne, så rykker det 112% Sikkert for vildt!
    8800gts' clock hastighed er 1.6 ghz og 2900xt's er på 1.65.. ingen forskel..
    Men 2900xt's Kerne Clock hastighed er på 740 MHz
    Mens 8800gts's ligger mellem 500-600mhz..
    Alt i alt, tror jeg at når ATI får styr på driverne, så yder de 2 kort næsten ens!!!


    Clock rate har nada med sagen at gøre..


    AMD.ATI er ikke sluppet særlig godt fra deres seneste kort.. Slet ikke hvad angår temps og strømforbrug. For slet ikke at nævnte drivers..!


    Hvis man ikke har en kraftig nok PSU, så skal man også ud og have en ny hvis man vil have et ATI kort. Noget andet er et ekstra godt airflow i sit kabinet, så det skal man også være lidt heldig med.


    Jeg havde klart valgt et 8800 GTS640.


    For hvad angår ydelse per watt, yder NVIDIA klart bedst.

  • Quote

    Originally posted by Flindt_DK
    Jeg ville tage ATI's... Når de først får styr på driverne, så rykker det 112% Sikkert for vildt!
    8800gts' clock hastighed er 1.6 ghz og 2900xt's er på 1.65.. ingen forskel..
    Men 2900xt's Kerne Clock hastighed er på 740 MHz
    Mens 8800gts's ligger mellem 500-600mhz..
    Alt i alt, tror jeg at når ATI får styr på driverne, så yder de 2 kort næsten ens!!!


    Clock rates er uden betydning det er chippen der er væsentlig... fx kan mit gamle 6600GT ikke måle sige med mit 8800GTX selv om jeg kan oc dem til samme MHz antal...


    Og ja jeg ville også nuppe Nvidia, sidst jeg havde ATI havde jeg flere problemer end med nvidia, også som de andre siger så er der strømforbrug etc.

  • Kan høre at folk ikke er helt enige :roller:


    Hvad angår det store strømforbrug som HD2900 XT har betyder ikke så meget for mit vedkomende. Jeg har et X1950 XT nu som jeg netop har solgt og tror ikke min nuværende PSU kan trække nogen af kortene. Så jeg købet lige meget hvad Corsairs 620W PSU.


    Har været meget tilfreds med mit ATI kort. Ville bare ikke ud og købe HD2900 XT hvis den ikke begyndte at performe bedre i DX10 end den gør nu.


    Hvad angår lyden går jeg ud fra der kommer en mere lydløs GPU køler man kunne sætte på den. Er der enlig kommet andet end vandkølings muligheder til 8800 serien endnu?

  • Quote

    Originally posted by Svan


    Clock rates er uden betydning det er chippen der er væsentlig... fx kan mit gamle 6600GT ikke måle sige med mit 8800GTX selv om jeg kan oc dem til samme MHz antal...


    Og ja jeg ville også nuppe Nvidia, sidst jeg havde ATI havde jeg flere problemer end med nvidia, også som de andre siger så er der strømforbrug etc.


    Jaja det har ikke noget med det at gøre.. en når jeg nu var igang, kunne jeg jo godt poste lidt mere info.... ;)

  • Quote

    Originally posted by Flindt_DK


    Jaja det har ikke noget med det at gøre.. en når jeg nu var igang, kunne jeg jo godt poste lidt mere info.... ;)


    Den er bare fjong ;)


    Og ja der er kommet andre luftkølings løsninger til 8800 ved dog ikke hvordan de performer eller noget, men de er der.


  • Ok. Så bliver strøm-problemet videresendt til betaleren af el-regningen. :)


    Der er sikkert nogen på vej til HD 2900 XT, men jeg kender ikke noget til dem..


    Til 8800 er der ThermalTake HR-03 Plus.


    Hvad angår vandkøling har både EK lavet et fullcover (som jeg selv og Svan er ejere af, Swiftech har et fullcover på vej men har også et hovede der kun dækker kernen. Samt Danger-Den har også et fullcover - fås dog ikke i DK, så vidt jeg ved. Dog kan det købes her hos Overclockers.co.uk (udmærket forhandler). De sidste er AC med deres aquagraFX 8800 GTS Core Pro.

  • haha folk er aldrig enige når vi snakker ati vs nvidia :) ...der er altid fanboys på begge sider der vil tage deres kort uanset hvor godt eller skidt det er, og så er folks prioriteter for hvad der er vigtigst ved deres gfx kort heller ikke ens.....og så er der folk der ikke aner hvad deres behov egentligt er og bare vil have det dyreste/nyeste......dette er nogle af grundene til at du ikke kan få et klart svar :)


    personligt hader jeg atis drivere...omend nvidias nye også kan drive en til vanvid....men det accelererende strømforbrug og varmeafgivelser er imo nu så høje at de tæller med som en decideret ulempe...og på det punkt taber ati altså atm.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Nu er jeg 100% ATI (AMD suk) fanboy, men jeg ville nok også sige at HD2900XT ligner en ommer, så her og nu ville jeg nuppe et 8800GTS. MEN, de næste kort kommer måske allerede til september og så ville jeg overveje at vente.
    En helt anden ting er directX 10.1, jeg kan ikke lade være med at tænke på om alle de her ver. 10 kort er en joke, hvis 10.1 kommer hurtigt - kan man så ikke ende som mange af os gjorde med directX 9 og shader 3.0 f.eks.?
    Men af kommende AMD kort, så vil jeg holde øje med RV670 eller R670. Hvis AMD laver et dual gpu baseret kort, kan det blive spændende - især hvis strømforbruget bliver lavt. Gecube har annonceret at de vil fortælle mere om deres planer til Computex, så nu får vi at se. Sapphire er et andet godt bud på nogen der kunne tænkes at komme med et dual gpu kort.
    Personligt har jeg valgt at droppe VISTA et års tid endnu, så sparer jeg de store opgraderinger og kan spille det meste på mine X1950pro og X1950XT.

    Chieftec DragonMidi 750W Silverstone Gold PSU E6400@3,3GHz 32GB GSKILL 3200MHz (capped 2933), 1TB Evo 960, 2x500GB EVO 850, NEC4551A, Sapphire RVII, Asus Pro Gaming Z170

    Rettet 2 gange, sidst af jesdals ().