Ultra HD på vej! - Sig farvel til 1080p. Video i hele 33 megapixel lige om hjørnet.

  • Ja, hvis vi alle skulle holde os tilbage for fremtiden og vente på det næste store, så kom vi da aldrig nogen steder...


    Nu syntes jeg lige vi skal have HDTV-standarden bredt ud over landet, før vi begynder at kigge på det der kommer engang ude i fremtiden.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Quote

    sig farvel til 1080p

    ???


    alså nu skifter dansk tv broadcarsting til 720p i 2009
    hvilke ps3 og xbox360 også benytter
    og Hd-dvd/blu-ray 1080p er kun lige ved at intage marked efter dvd


    så der går da mindst 10år før vi siger farvel,
    men måske 8år til ultra hd begynder at indtage dagligstuen


    de modsiger da også sig selv, først siger de farvel til 1080p i 2007 og så siger de goddag til ultra hd mellem 2015-2020, hvad med de mellem ligne 10år ???


  • Well said.. Ikke særlig intelligent oversættelse eller konklusion udfra den originale tekst.


    Tror dog at der kommer til at gå længere tid før at Super Hi-Vision kommer ind i stuen.. De opløsninger er jo i biograflærred størrelser, så at sende dem igennem en satellit ned til en modtager hos Hr. & Fru Danmark til visning på deres måske 40" store LCD TV til måske 1080p vil da være nærmest være spild, imo.

  • Altså jeg vil sige at i første omgang så er DigitalCinema formatet allerede der overkill til alm mennesker - jeg så en skærm på CeBit tidligere på året der var næsten FOR skarp (bare se billedet herunder der er taget med en 2MP kamera'fon, det står klokkeklart).


    1080p syntes jeg også først giver mening på over 60" skærme - og ser man statistiken så er vi indtil videre kun på vej over mod at 37" er den foretrukne skærm størrelse, såå U-HD er nok mest anvendeligt som blærerøvs biograf koncept som det er pt.. (Imperial er fx. et muligt sted det har interesse)


    [Blocked Image: http://alcoholic.dk/view.php?id=1908&thumb=false]

  • Quote

    Originally posted by Spyro
    Well said.. Ikke særlig intelligent oversættelse eller konklusion udfra den originale tekst.


    Tror dog at der kommer til at gå længere tid før at Super Hi-Vision kommer ind i stuen.. De opløsninger er jo i biograflærred størrelser, så at sende dem igennem en satellit ned til en modtager hos Hr. & Fru Danmark til visning på deres måske 40" store LCD TV til måske 1080p vil da være nærmest være spild, imo.


    jeg har du set en del udstillede full-hd (1080p) skærme med blu-ray film kørendene, og jeg må sige at den beste billede kvalitet jeg har set til dato er på min pc skærm :)
    ag neovo x19 (4.200.-) m/glas panel


    så jeg har lavet min egen teori:
    jo støre skærm jo støre opløsning
    skal der til for at få samme billed kvalitet


    det var det samme da jeg skiftede fra 17" til 19" med samme opløsning, der gik billede kvaliteten lidt ned


    men hvad ved jeg :crazyeyes:

  • Nu skal man huske på at det er ikke kun et medie der skal vise det. Alt optagelse, behandling, redigering, sendning osv. skal også følge med. Så mon ikke vi skal tage det lidt med ro, 10, 20 år kan vidst ikke gøre det.

  • Quote

    Originally posted by DonRon
    ...jeg har lavet min egen teori:
    jo støre skærm jo støre opløsning
    skal der til for at få samme billed kvalitet


    Det er ikke en teori, det er sådan det er. ;)


    Det er jo ikke fedt at sidde på en 42" fladskærm og glo på DR1.. Opløsningen er noget der ikke vil se pænt ud på andet end en gammel billedrørs skærm.


    Det er det samme som at tage et video-feed fra YouTube eller VideoGoogle og hvad de alle sammen nu hedder, doubleklikke så det kommer op i fuldskærm på f.eks. min 24" skærm.. Det ligner røv og man kan ikke se hvad der sker..


    Så imo er 720p passende til f.eks. et 32" som jeg selv har (det er også de færreste i den størrelse der understøtter højere) og 1080p er passende til alt over. Ville dog ikke have noget i mod at få 1080p video ind på mit 32".. :P

  • Ultra HD har lang vej endnu :D Vi skal første have tingene der understøtter dem og derudover så skal vi også ha' nye fjernsyn eller projektorer som kan give et stort nok billede til at det kan betale sig... Derudover bliver det hamrer dyrt til at starte med som Fladskærmsfjensyn gjorde :crazyeyes:

  • desuden skal man jo også have medier der kan tage den store opløsning fx. HVD (holographic versatile disc) eller det der er endnu mere plads på

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200


  • jeg syntes du modsiger dig selv.. ved at sige jeg har ret i at jo støre skærm jo støre opløsning skal der til for at få samme billed kvalitet
    og samtidig siger at 720x1920 passer til 32" og at 1080x1920 passer til resten ?


    cheers m8

  • Quote

    Originally posted by DonRon
    jeg syntes du modsiger dig selv.. ved at sige jeg har ret i at jo støre skærm jo støre opløsning skal der til for at få samme billed kvalitet
    og samtidig siger at 720x1920 passer til 32" og at 1080x1920 passer til resten ?


    cheers m8


    Tror du misforstår lidt..


    Jo større skærm, jo større opløsning.


    imo passer 1280 × 720 meget pænt til 32" skærme.. 1920 x 1080 passer til skærme derover, dvs. 37", 40", 42" osv.
    Dvs at så skal de helt små skærme, som 20" - 30" have 729 x 480.