Hvor lille en PC er det muligt at se film på?

  • Jeg har i det sidste stykke tid gået og overvejet at købe mig en gammel bærbar til lidt tekstbehandling og andet. Men hvor stærk skal den minimum være for at kunne køre en film flydende?

  • Det kommer jo meget an på kvaliteten af filmen. Er det divx, dvd, Blu-ray/HD eller...?


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Originally posted by manfred
    Jeg har i det sidste stykke tid gået og overvejet at købe mig en gammel bærbar til lidt tekstbehandling og andet. Men hvor stærk skal den minimum være for at kunne køre en film flydende?


    DVD-film?


    Så er en P3 500 og derover fint.

  • Det skal bare være de mest almindelige formater. DVD, AVI DivX osv.. Jeg har ikke den store viden omkring hvilke formater der er bedst kvalitet, for min skyld skal filmen bare være flydende.

  • Quote

    Originally posted by manfred
    Skal der så meget til? Og her gik jeg og håbede på at 300 mhz var nok :boxed:


    Min gamle P2 266 kunne ikke spille DivX flydende, og slet ikke DVD'er (hvis den altså havde haft et DVD-drev...)


    Kan du ikke huske at man havde PCI-kort med MPEG-2-dekoder på for at kunne afspille DVD'er?
    RealMagic Hollywood+ fx...

  • Det er først for 2 år siden jeg begyndte at se film på computeren så jeg har aldrig haft problemer med det. Det er også derfor jeg ikke aner hvor meget der skal til for at en film kan afspilles tilfredsstillende.

  • Quote

    Originally posted by manfred
    128 mb ram.. Kan linux hjælpe? Måske det er løsningen. Hva for en distro ska man vælge? DSL?


    Den nye "Feisty Fawn" udgave af Ubuntu skulle være rigtig god, kender dog ikke lige min. specs på det OS, men i hvert fald plejer VLC player at følge med...


    men har selv kørt divX film på en 500MHz uden problemer (med VLC)


    det kommer self. an på hvike codecs og afspillere du bruger. ACE Mega codec pack skal du holde dig fra, da de codecs kan få en film til at lagge på enhver computer, samme gælder for NiMO codec pack.


    Hvis du vil have noget der sparer på CPUen, så er VLC lige noget for dig, plus at du også kan spille dine dvd'ere med programmet fra starten, uden at skulle installere dvd dekoder ting som fulgte med drevet.


    Desuden kan du prøve at få fat på Windows 98 eller et lignende OS, Damn Small Linux tror jeg vil give for meget bøvl med at du skal compile og alt det lort

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200