Asus P5N-E SLI/ram problem?

  • Hejsa. Jeg samlede en computer i går for første gang og det gik sådan set ok. Den har kørt siden i går, men efter at have kigget "User guiden" igennem igen er jeg faldet over ram kapitlet. Der står at man skal installere dualchannel ram så det passer med at:


    Channel A (Dimm A1+Dimm A2) = Channel B (Dimm B1 + Dimm B2)


    Det havde jeg selvfølgelig ikke lige fanget i går, i farten, så jeg satte en 1GB ram klods i Dimm A1 og en 1GB i Dimm A2 :oops:. Systemet har altså ikke kørt med dualchannel, men dog stadig vist 2GB i ram. Nu har jeg haft åbnet kabinettet og sat ram blokken fra Dimm A2 over i Dimm B1. Det skulle jo betyde at summen af channel A og B er den samme og det så var dualchannel.


    Mit problem er bare, at systemet ikke længere virker. Den loader Windows Vista, men efter 30 sek-1 minut i vista fryser maskinen fast. Har jeg gjort noget galt eller skal jeg gøre noget i Bios? Før Vista fryser kan jeg se at den ikke længere oplyser CPU og GPU, men kun at der er 2GB ram i systemoplysninger. Før kunne jeg se det hele...


    De fire ramslots på bundkortet har følgende farve og mine ram er placeret som følgende:
    Før Efter
    Dimm A1: Orange--------------x-------------------- x
    Dimm A2: Sort------------------x


    Dimm B1: Orange------------------------------------x
    Dimm B2: Sort


    Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.


    mvh.
    Michael


    PS. Rammene er følgende http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206422


    EDIT: hmm... den gad ikke vise min fine Dimm/før/efter opstilling. Har redigeret lidt i det.

  • Jeg har slet ikke ændret noget i bios'en da jeg simpelthen er for bange for det, da jeg intet ved om det. Jeg har nu sat ram modulet tilbage så der sidder én i Dimm A1 og Dimm A2 og nu virker systemet igen.


    Hvor kan jeg kontrollere om det kører som dualchannel? Min bios version er 0406 mener jeg den hed, og da jeg ikke har floppy drev kan jeg ikke opdatere den. Kan nyere drivere måske løse problemet? Jeg ville jo gerne have den maksimale ydelse ud af rammene da det ikke var de billigste ram på markedet.


    Min windows index tal er
    5,2
    4,8
    5,9
    5,9
    5,6


    De 4,8 er rammene, så dem ville jeg jo gerne have forbedret...


    Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.


    På forhånd tak


    Michael

  • Quote

    Originally posted by Sploink... og da jeg ikke har floppy drev kan jeg ikke opdatere den.


    Jo du kan, i BIOs'en kan du vælge EZ Flash, sæt en USB stick med den nye bios i og flash så fra den. Det virker perfekt.




    EDIT: Jeg har kigget lidt på OCZ's supportforum, det lader til at NB'en skal have en del mere strøm for at få mine ram stabile. Jeg kører pt. med 1.5V til NB'en. Tilgængæld kan jeg nu køre 4-3-3-15-2 ved kun 2.1V. Før kunne jeg kun køre 5-5-5-25-2 ved 2.5V. De triller 443MHz lige pt, men jeg vil se om ikke de kan komme højere nu. Før var grænsen ca. 447MHz ved de slappe timings.


    EDIT2: Nu 450MHz - 4-3-3-8-2T..


    EDIT3: Nu 468MHz - 4-3-3-8-2T


    EDIT4: 480MHz - 4-3-3-8-2T


  • Hej igen.


    Hvad mener du med NB? Hvad eller hvor er det?


    Tja, nu ærgre jeg mig jo noget gevaldigt over de ram. Men er det ikke rigtig forstået at hvis jeg har 2x 1GB blokke, så skal de begge sidde i de gule/orange slots?


    Tror i forhandleren tager rammene tilbage eller bytter dem til nogle andre? :$


    Angående det med bios update.


    Jeg henter den nyeste version af bios på min USB stick, kører den der EZ Flash og booter så fra USBstick'en? Kan man overhovedet boote fra en USB stick?


    Undskyld hvis det er nogle dumme spørgsmål. :O


    mvh.
    Michael


    EDIT: Tror i det alternativt kunne lade sig gøre at bytte bundkortet, da det jo egentlig er det der laver balladen. :crazyeyes:


  • 1) Jeg tror hverken ram eller bundkort er defekt. Jeg har været igennem det præcis samme som dig med mine ram, men efter jeg selv justerede lidt (efter OCZ's anbefalinger..) så spiller det 110% nu. Prøv at indstil BIOS'en manuelt efter dette:


    NB volt: 1.39 (eller 1.5 hvis den ikke er stabil med 1.39V)
    Ram: Alt på auto
    Ram volt: 2.1V


    Prøv om ikke det virker bedre.


    Jo hver ram stang skal sidde i hvert sit gule slot, under boot skriver den om den kører DUAL eller ej.


    For at opdatere BIOS'en. Start computere, tryk DELETE for at komme ind i BIOS'en, vælg menuen tools og så EZ Update. Husk at din USB stick skal sidde i når du prøver. EZ Flash er selvforklarende.

  • Hej TheOriginalTB.


    Nu har jeg hentet version 0602 af BIOS og lagt den på min USB stick. Den er i Zip format, skal den bare forblive det eller skal jeg pakke den ud på sticken inden jeg kører EZ?