Ram kompatibilitet software

  • Hej jeg sidder her med et spørgsmål om noget software jeg ikke ved om man kan købe/finde på nettet.


    Jeg sidder og sælger RAM til daglig og får under tiden, spørgsmål på om de passer til xxxx maskiner, hvilket resulterer i at jeg må ringe til teknikkerne hver gang, og det er ikke altid de kan sige det helt præcis.


    Derfor ville jeg spørge om der var nogle der kendte til noget software der var muligt at gøre så, man kan smide specs op på computeren og rammene, så man kunne se om de passede sammen.


    Jeg har hørt at Kingston har et program der kan bruges til det. Men hvor kan man finde det? eller noget software der ligner?


    Hvis der er nogle der kunne hjælpe med det ville jeg være meget taknemmelig


    Mvh. Gerdt

  • det er da bare at se om det fysisk er den rigtige type, samt hvor hurtig FSB der er nødvendig....du kan da lave et lille hurtigt skema i excel der viser cpu FSB standard og type (SD, DDR, DDR2, SO-Dimm osv ....og så skrive pc3200, pc5400 osv....det er da ingengrund til at ringe efter nogen tekniker for det ?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • er det så nemt at det kun handler om CPu'en og ikke andet hardware? altså hvis de fysiske krav er opfyldt med pins/hastighed.... i forhold til Bundkortet.


    Og hvis man kan finde specsene et sted på CPU'ens hastighed i forhold til hvilke ram moduler der skal bruges, må der jo også være et sted man kan finde dem? det er her vi typisk må ty til vores teknikkere, men det er ikke altid vores teknikker ved det da vi tester vores Ram på Macs ikke Pc.


    Jeg må ærligt indrømme


    Men tak for oplysningerne, de er taget til eftertanke


    Gerdt

  • Nogle gange handler det jo også om, om bundkortet overhovedet understøtter de respektive ram. Der har kingston hvert fald en liste, der med 100 % understøttes?

    AMD64 3500+ @ Scythe Ninja @ 2650 mhz (265*10)
    Asus A8n-sli SE
    2x512 mb Kingston HyperX pc3500 @ 221 mhz
    Galaxy 7600gs Zalman Edition @ 660/840 mhz
    Chill-Innovation 450w
    WD 320 gb
    samlet i et Raidmax Ninja

  • Quote

    Originally posted by qstR
    Nogle gange handler det jo også om, om bundkortet overhovedet understøtter de respektive ram. Der har kingston hvert fald en liste, der med 100 % understøttes?


    egentligt ikke.......et board der understøtter pc5300 ram vil også køre fint med pc8000 ram selvom der ikke står om de understøtter det....


    der er dog et MEN...nogle ram vil bare ikke virke med bestemte bundkort......en database med de ram der ikke virker med bestemte bundkort var meget mere relevant...men igen er det ikke noget man kan læse udfra tekniske oplysninger.....og grunden til det aner jeg heller ikke...det sker dog oftest med oc venlige ram og oc bundkort, hvor der måske er nogle mindre tolerencer.


    og ja det er så enkelt, når vi holder overclocking ude fra det...dog kan nogle bundkort..alt efter chipset osv godt køre rammene hurtigere eller langsommere end FSB på cpu....men normalt er 1:1 nok båndbredde til cpuen...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.