Hjælp til opbygning af en HTPC.

  • Jeg har gået lidt med tanken om at ville have en HTPC inde i stuen, men jeg ville gerne have lidt hjælp til opbygning af den, og jeg er også lid ti tvivl om hvad jeg skal smide i den?


    Det jeg gerne vil bruge den til er:
    1. At kunne optage TV-programmer på harddisken
    2. Afspille DVD/DivX videoer
    3. Smide al min musik derpå
    4. Den skal gerne som min. have DVI udgang, gerne HDMI.


    Hvad skal jeg ellers være opmærksom på?
    Og vil selvfølgelig gerne have den lavet så billig så mulig :)

  • Hej jeg har lavet 2 forslag, den øverste er en AMD AM2. De begge vil sagtens kunne opfylde dine behov perfekt imo, og den anden er en Intel S775.
    Der er taget udgangs punkt i at der skal være plads til de enkelte ting så som masser af tv optagelser musik, billeder, mm, og at den skal være så stille som muligt.


    MCE-AM2:
    Antec Fusion, Media Center Case, 430W 1.217,00
    Asus M2A-VM/HDMI, AMD 690G, AM2 542,00
    AMD Athlon64 X2 3800+, AM2, EE, BOX 570,00
    Kingston DDR2-800, 2x1024MB, CAS 5 885,00
    Seagate 7200.10 500GB, 16MB, SATAII 975,00
    Zalman CNPS8000, Multi Cooler 257,00
    Hauppauge WinTV-PVR-500MCE Kit 1.395,00
    Asus EN7100GS512/TD/128, 7100GS, PCI-E 301,00
    NEC AD-7173S, SATA, Black 275,00


    Ialt: 6.417,00 kr
    Link: MCE-AM2 Billeder


    MCE-C2D:
    Antec Fusion, Media Center Case, 430W 1.217,00
    Abit Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, LGA77 767,00
    Intel Core 2 Duo E4300, BOX, LGA775 848,00
    Kingston DDR2-800, 2x1024MB, CAS 5 885,00
    Seagate 7200.10 500GB, 16MB, SATAII 975,00
    Zalman CNPS8000, Multi Cooler 257,00
    Hauppauge WinTV-PVR-500MCE Kit 1.395,00
    Asus EN7100GS512/TD/128, 7100GS, PCI-E 301,00
    NEC AD-7173S, SATA, Black 275,00


    Ialt: 6.920,00 kr
    Link: MCE-C2D Billeder



    Begge bundkort har HDMI, men jeg har valgt at vedlægge et GFX-kort til 301kr som har tv-out DVI og alm VGA.

  • @Hjelmen det er helt sikkert 2 fede configs. du har skruet sammen....har selv lavet den AM2 løsning til flere venner....dog med Samsung harddisk og MSI istedet for Asus grundet stabilitet og OC ikke er brugbart på en HTPC IMO...

  • Jeg holder mig langt væk fra samsung T166 diske, lavet en for en ven i sidste uge, (MCE-C2D) og den diske larmede fandme, man kunne hører når det blev skrevet på disken.. det var pinligt.. og den blev også byttet ud med en seagate dagen efter.. :-)


    Asus er ikke "kun" lavet til OC, det vil jeg derimod sige at Abit mobo's er. Og MSI bundkort, er ikke særlige stabile, har godt nok selv være en MSI mand før i tiden, men jeg hoppede sku på ASUS mobo vognen.. Jeg kan desværre ikke se at MSI er bedre og mere stabile end de andre producenter desværre :-)

  • Quote

    Originally posted by hj3lmen
    ja men prisen for et 8500gt kort ligger fra ca 650 kr og op til en lille tusse.. den skulle jo gerne være så billig, og pålidlig som mulig sagde han,


    Det er jo en afvejning mellem funktionalitet og pris.
    Men jeg forstår ikke hvorfor du sætter et Geforce 7100 kort i?
    Hvorfor ikke bare bruge dem, der er onboard.

  • Quote

    Originally posted by hj3lmen
    hvis han skal bruge tv-out og ikke har noget tv endnu som har HDMI, (han skal måske først sparer op til HDMI TV), så er det et helt fint kort til pengne for at få tv-out plus DVI.


    Asus-kortet har både TV-out (composite, s-video og component), VGA, DVI og HDMI... ;)

  • Quote

    Originally posted by hj3lmen
    hvis han skal bruge tv-out og ikke har noget tv endnu som har HDMI, (han skal måske først sparer op til HDMI TV), så er det et helt fint kort til pengne for at få tv-out plus DVI.


    Jeg har et 32" sony LCD tv med HDMI indgang, og det var denne jeg ville bruge til HTPC'en...
    Jeg tror måske bare prisen på 6500,- er lidt meget i forhold til hvad jeg havde regnet med.


    Havde håbet på at kunne skære et par tusinde af...
    Ved dog ikke hvor meget cpu kraft + ram det kræver bare af afspille dvdfilm, hører musik og så optage/afspille/brænde optaget tv.

  • Quote

    Originally posted by hj3lmen
    Zulu:
    Jamen det har jeg heller ikke sagt, jeg siger bare at det er billigt til prisen..


    Det er jeg med på. Men jeg forstår ikke hvor du har sat det i den maskine med M2A-bundkortet, det har som sagt alle de udgange du skal bruge - og så kunne du have sparet yderligere 300,- ;)

  • Quote

    Originally posted by lunde


    Jeg har et 32" sony LCD tv med HDMI indgang, og det var denne jeg ville bruge til HTPC'en...
    Jeg tror måske bare prisen på 6500,- er lidt meget i forhold til hvad jeg havde regnet med.


    Havde håbet på at kunne skære et par tusinde af...
    Ved dog ikke hvor meget cpu kraft + ram det kræver bare af afspille dvdfilm, hører musik og så optage/afspille/brænde optaget tv.


    offtopic men svar lige på de PMs du har eller se din tråd med dvd film.