Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 1. april 2007, 22:40

Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg har følgende problem:

Når jeg starter et spil op, går der omkring 10 minutter før skærmen bliver sort, og jeg kan ingenting gøre - andet end at genstarte computeren. Når computeren bare står i desktop-mode (ikke-i-spil), er GPU'en ca. 50-55 grader varm. Er dette ikke for meget?

Jeg er 99% på, at problemet skyldes varmeproblemer?

Jeg har prøvet følgende løsninger, som ikke virkede:
- At skifte skærm
- At bytte rundt på Digital-portene
- At sætte grafikken ned til minimum
- At installere drivere til GFX, skærm og DirectX drivere

Jeg har prøvet følgende løsninger, som virkede (spillet varer nu 15 minutter længere før crash):
- At åbne kabinettet
- At installere ATI Tray Tools, og sætte GPU-fanspeeden til 100%

Konklusion: Det hjalp at afkøle grafikkortet. Jeg står dog stadig tilbage med et problem:

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for at køle mere - så jeg kan spille i laaang tid, uden crash!

Burde jeg sende GFX'et tilbage eller kan man købe en ekstra køler til det? Kan jeg sætte de 3 andre blæsere i mit kabinet til at "blæse" mere? Andre ting?

Alle forslag & ideer er velkomne!

Help a fellow-tweak-member

På forhånd TAK!

:rules:

2

søndag, 1. april 2007, 22:45

En af mine venner havde samme problem engang..
han prøvede at sætte en ny køler i og det virkede fint for ham, skal selvfølgelig ikke udtale mig om din sag eftersom jeg ikke har set din computer. :boxed:

Men prøv at gå ned i den lokale EDB forretning og spørg dem de ved det sikkert, og husk før du køber noget ved dem som kig i andre butikker om det er billigere der, det er nemlig tit de tager overpriser :ohmy: ..

Det gør ikke altid ondt at ramme hovedet mod en mur! Bare den er lavet af pap

3

søndag, 1. april 2007, 22:55

Har du mulighed for at kører et spil i window mode og med temp på grafik kort i siden så du kan se temp før du crasher..? jeg har haft et ligende problem for noget tid siden på mit Asus GT6600 som kørte 60 - 65 idle, men i spil 120 - 140 grader før det crashede .... jeg fandt ud af at det var Asus GT6600s standard køler som havde sluppet GPUen og jeg monterede en Zalman passiv køler uden blæser som har kontakt til GPU og har nu en temp på 50 grader i idle og 60 - max 65 på fuld load i tunge spil. jeg har nu fået et Asus GT6600 med Zalman blæser køler og bruger SLI nu. men det med blæser køre 40 - 42 grader i idle og 50 - 55 i fuld load.

det kunne være de standard køler på GPU også har sluppet ...?

ved ikke om dette hjælper..

Nuværende system:
CPU: Intel Core 2 Duo E6420 2.133 @ 3.2ghz - Cooler Zalman 9700
RAM: 2 x 1GB OCZ DDR2 - 7200 Spec ops
GFX: Asus GT6600 x 2 i SLI
MOBO: Asus Striker Extreme
PSU: Corsair 620W
HDD: 2 x 80 GB Seagate Barracuda Sata
Skærm: 19" Acer AL1916W

4

søndag, 1. april 2007, 22:56

Citeret

Originally posted by Alexander
En af mine venner havde samme problem engang..
han prøvede at sætte en ny køler i og det virkede fint for ham, skal selvfølgelig ikke udtale mig om din sag eftersom jeg ikke har set din computer. :boxed:

Men prøv at gå ned i den lokale EDB forretning og spørg dem de ved det sikkert, og husk før du køber noget ved dem som kig i andre butikker om det er billigere der, det er nemlig tit de tager overpriser :ohmy: ..

Dét var så nok det sidste jeg ville gøre.
Jeg ville, uden at blinke, købe en ny køler. Hvis det så ikke løser problemet, ville jeg sende den retur på fortrydelsesretten.

MacBook Air / i5 4250U / 4GB DDR3 /13,3" LED [1440*900] / Intel HD 5000
128GB PCI-e SSD / Airport Extreme [ac] / iSight / Bluetooth 4,0

iPhone 5 / 2TB Apple Time Capsule / Brother DCP J725DW [WiFi]
Nikon D300 / Synology DS 214+ @ 2*2TB WD Red

5

søndag, 1. april 2007, 22:59

er et standart køleren der siddder på dit gfx???

hvis det er standart køleren kan man "næmt" skifte den ud mned en der er bedre... eller evt rense den for støv. det kan også gøre en del ved performance...

hygge...

Fx 8320 | Asus R9 280x | ASUS M5A97 EVO 2.0 | 8 gb G.Skill ARES 1866 MHz cl9 | 120 gb samsung 840 evo ssd
sony a350
| FB Side | flickr photostream |

6

søndag, 1. april 2007, 23:17

Takker for alle svar! :9xo

Fahrenheit007

Lyder som en god idé, det vil jeg lige prøve.

Noobspørgsmål: Idle er det = når man søger på nettet, og ikke er i tung grafik?

dwmc

Jeps, det er standard køler. Okay, god idé med støv - det vil jeg også prøve..

Maverick

Jeg vil helt sikkert også købe ny køler - hm, plejer at bestille fra shg.dk, det er i denne sektion, at jeg skal kigge, ikke sandt? Nogle mærker i kan anbefale?

Igen - TAKKER virkelig for svar, superdejligt med gode råd!

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "Huba_99" (01.04.2007, 23:51)

7

søndag, 1. april 2007, 23:20

jeg er selv noob .... men jeg mener at idle er bare når PCen er tændt og står i windows desktop f.eks.

Nuværende system:

8

søndag, 1. april 2007, 23:39

Havde selv samme problem...indtil jeg pillede gfx ud, så sad der en masse støv i "køleribbene"....fjernede det med en vatpind og har ikke haft probs siden.

,

9

søndag, 1. april 2007, 23:42

mit problem med mit Asus GT6600 var ikke støv.... men det var det første jeg tænkte og fik det blæst igennem med lufttryk for støv. men det var simpelthen køle pastaen mellem køler flade og GPU flade som var tøret eller havde sluppet så der ikke var forbindelse. derfor fik jeg ingen forbedring efter fjernelse af støv. men det vil klart være at prøve først.

Nuværende system:

10

søndag, 1. april 2007, 23:53

Citeret

Originally posted by Fahrenheit007
mit problem med mit Asus GT6600 var ikke støv.... men det var det første jeg tænkte og fik det blæst igennem med lufttryk for støv. men det var simpelthen køle pastaen mellem køler flade og GPU flade som var tøret eller havde sluppet så der ikke var forbindelse. derfor fik jeg ingen forbedring efter fjernelse af støv. men det vil klart være at prøve først.

Hmm... kunne også være en mulighed...

Citeret

Originally posted by H@rdcore
Havde selv samme problem...indtil jeg pillede gfx ud, så sad der en masse støv i "køleribbene"....fjernede det med en vatpind og har ikke haft probs siden.

Ok.! Vil også lige prøve at fjerne støv så :D

Citeret

Originally posted by kungfuis78
Jeg vil helt sikkert også købe ny køler - hm, plejer at bestille fra shg.dk, det er i denne sektion, at jeg skal kigge, ikke sandt? Nogle mærker i kan anbefale?

... ^ skal have den bedste køler - uanset prisen...

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Huba_99" (01.04.2007, 23:55)

11

mandag, 2. april 2007, 00:03

Hvis du ved kortet er defekt hvorfor så ikke få det byttet?

Intel Core i7 920 D0 @ 4.1 ghz 21*196 cooled by TRUE Black - Asus P6T SE modded - Sapphire 4870x2 -
Corsair 750TX - 128 SSD - 74 GB WD Raptor - Antec P182 - Iiyama Prolite 24' 2ms

12

mandag, 2. april 2007, 00:26

Citeret

Originally posted by RAC
Hvis du ved kortet er defekt hvorfor så ikke få det byttet?

Hm... Det ved jeg ikke, at det er? Men tror i det er det da? Jeg synes også, at det er lidt underligt, at der skal så meget køling på... Men ja ved det ikke... Er også lidt træt af at skulle til at starte en RMA-sag, da shg ikke har det bedste ry på den front - desuden kommer det til at tage 2-3 måneder før jeg får et nyt ... Så hvis jeg kunne løse det på en billig måde (200 kr til en GPU-køler + div. tweak-råd) vil jeg hellere løse det på den måde, så der ikke går årtier før jeg får kortet...

Men tror i kortet er defekt da?

13

mandag, 2. april 2007, 00:37

Well . test kortet igennem... altså prøv det i forskellige setups. osv. har lige sendt et kort til rma idag( har ikke sendt det idag, går op mwed det på tirsdag) ved shg.

Men hvis du tester kortet igennem med forskellige pcer. så er der en god chance for rma sag... så længe man husker at skrive de tests mnan selv har lavet...

vh dwmc :ph34r:

Fx 8320 | Asus R9 280x | ASUS M5A97 EVO 2.0 | 8 gb G.Skill ARES 1866 MHz cl9 | 120 gb samsung 840 evo ssd
sony a350
| FB Side | flickr photostream |

14

mandag, 2. april 2007, 00:53

har samme kort, og køleren er faktisk rigtig god....du kan som regel mærke om den er for varm, da heatpipen der sidder på toppen er for varm at holde om hvis der ikke kommer nok luft igennem.....mit kort ligger på 44 grader når jeg ikke gamer og max er målt til 75 i ati tray tools.....check lige en ekstra gang at du har enablet de manuelle settings i profil og at den skal loade profil...og slå automatisk oc fra...det er også sat til on i tray tools pr default.

Asus Rampage RoG x48, QX9770 @ 3,6ghz, pc8000/8500/ 4*2Gb, Seasonic 750W PSU,
Sapphire R9 270X 4GB OC Corsair H80, orthos stable 24/7.

Seneste tests og artikler

10

Intel Core i7-5960 Extreme Haswell-E

Så oprandt dagen, som vi alle
Læs Mere

0

ASRock Fatal1ty Z97X Killer

Her på Tweak.dk har vi allered
Læs Mere

0

Samsung Galaxy Tab S 10.5 Wi-Fi

Hvis du er på udkig efter en n
Læs Mere

1

AMD R7 Series SSD 240 GB

AMD har i samarbejde med OCZ u
Læs Mere
Seneste nyheder

0

G.SKILL Ripjaws 4 DDR4 hukommelse runder 4000MHz

G.SKILL og Shamino har opnået
Læs Mere

0

EVGA med tre X99 bundkort til Haswell-E

EVGA har annonceret deres X99
Læs Mere

2

NVIDIA sabler prisen på deres GeForce GTX TITAN-Z grafikkort

NVIDIAs absolutte top model in
Læs Mere

0

Nintendo annoncerer Mario Kart 8 DLC Track Packs

Nintendo har annonceret, at de
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.