Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

fredag, 23. marts 2007, 13:01

Jeg har på det sidste haft problemer med min computer. Den går i stå og genstarter på vidt forskellige tidspunkter, selv uden OC.
Jeg har på fornemmelsen at det kan være et varmerelateret problem.
Mine harddiske bliver temmeligt varme. Mit grafikkort er temmeligt varmt(60+ grader idle) og blæseren kører næsten altid for fuld skrue. Mit kabinet er 5 år gammelt, og står "åbent", altså uden den metal skærm rundt om.
Jeg har tænkt mig at købe et nyt kabinet, så jeg ka få lavet noget airflow. En ny køler på gfx, ny chipset køler, og et par harddiskkølere.
Har fundet frem til disse:

GFX køler: Zalman VF900-Cu
Chipset: Zalman ZM NB47J
Harddiske: 2x Antec HD cooler

Aner ikke hvilket kabinet jeg skal have. Det eneste krav er godt airflow, og så en pris på max 500 kr.

Jeg vil have den BEDSTE luftkøling af chipset og GPU, så findes der bedre kølere end disse, så giv mig venligst besked.
Så vidt jeg kan se er der ikke mange milugheder for hdd køling, og disse virker udemærkede til prisen.

Hjælp mig venlist med at ændre listen til en bedre, eller lad mig vide om det er de rigtige ting jeg her har fat i.

På forhånd tak.

/ OS: Win7 x64 \
/ GFX: PNY GTX570 \
/ PSU: Corsair TX750w \
/ RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
/ CPU: Intel I7-920 Box-køler \
/ HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
/ Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
/ Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

2

fredag, 23. marts 2007, 13:26

ved at tage siden af kan du rent faktisk gøre problemet værre......da du ødelægger airflow i kabinettet fuldstændigt....det virker som ok kølere du har valgt, men er du sikker på det ikke er en defekt ramstang istedet ?

Asus Rampage RoG x48, QX9770 @ 3,6ghz, pc8000/8500/ 4*2Gb, Seasonic 750W PSU,
Sapphire R9 270X 4GB OC Corsair H80, orthos stable 24/7.

3

fredag, 23. marts 2007, 15:49

Citeret

Originally posted by Fragman
ved at tage siden af kan du rent faktisk gøre problemet værre......da du ødelægger airflow i kabinettet fuldstændigt....det virker som ok kølere du har valgt, men er du sikker på det ikke er en defekt ramstang istedet ?

Ja det er netop derfor jeg leder efter et nyt kabinet, så jeg ka få et godt airflow. ja, er ret sikker på at det ikke er rammene da fejlene ikke kommer på bestemte tidspunkter hvor feks rammene er belastede.

Jeg mener at kunne se at den går mere ned når der er varmt i min lejlighed, det er derfor jeg mistænker varme.

4

fredag, 23. marts 2007, 16:11

jeg kan huske fra mine dage med et DFI Expert bundkort at deres chipset bliver rigtig varme, måske ville det være bedre at tage en chipsetkøler med blæser på.
eller måske tage en ligesom denne
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=256084
og så smide en blæser på den, jeg ved dog ikke lige om denne model passe på et DFI NF4 Ultra-D bundkort.

5

fredag, 23. marts 2007, 16:42

Citeret

Originally posted by Cyclups
jeg kan huske fra mine dage med et DFI Expert bundkort at deres chipset bliver rigtig varme, måske ville det være bedre at tage en chipsetkøler med blæser på.
eller måske tage en ligesom denne
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=256084
og så smide en blæser på den, jeg ved dog ikke lige om denne model passe på et DFI NF4 Ultra-D bundkort.

Ja, er klar over at chipset køleren er ret dårlig på dette bundkort. Og har også planer om at smide en blæser på.
Men problemet med dette bundkort, er at grafikkortet rager hen over chipset køleren, så denne maks kan være omkring 1 cm høj.
Dette problem kan løses ved at sætte grafikkortet ned i den nederste pci-e port, men så kommer grafikkortet så tæt på bunden af kabinettet at det blir meget varmere. Og at jeg så kun har en normal pci slot fri.

Så min plan er at finde et kabinet med go airflow, og lidt plads i bunden så GFX ikke overopheder, og så købe den bedste chipset køler og smide en blæser på.

6

fredag, 23. marts 2007, 17:05

jeg lavede selv en chipset køler ud af en 356g s 370 cpu køler til p3 tror jeg det var.....bare skær ½ af finnerne af og bor hullerne så de passer til de nuværende, og så bare lad finnerne rage bagom gfx kort istedet...dette er godt hvis du kan finde en kobberkøler i den størrelse....

7

fredag, 23. marts 2007, 17:06

Citeret

jeg lavede selv en chipset køler ud af en 356g s 370 cpu køler til p3 tror jeg det var.....bare skær ½ af finnerne af og bor hullerne så de passer til de nuværende, og så bare lad finnerne rage bagom gfx kort istedet...dette er godt hvis du kan finde en kobberkøler i den størrelse....

Kan jeg få et billede af det?

Har set nogen skære en køler til for at den ku være der, men har ikke vovet mig ud i sådan noget... endnu...

hvordan var temperaturen efter du havde sat den hjemmelavede på?

8

fredag, 23. marts 2007, 17:09

http://www.diy-street.com/forum/showthre…4567#post134567

der skulle pics være endnu.

temps blev 2 grader højere selvom det var passivt kølet....men du kan evt med en anden og større blæser nemt give lidt airflow omkring den..og så vil den afgjort være mere effektiv...jeg satte en 40mm på 7v i klemme mellem gfx og cpu køler..jaja home made :D og fik 5-10 grader mindre.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Fragman" (23.03.2007, 17:11)

9

fredag, 23. marts 2007, 17:42

Citeret

temps blev 2 grader højere selvom det var passivt kølet....men du kan evt med en anden og større blæser nemt give lidt airflow omkring den..og så vil den afgjort være mere effektiv...jeg satte en 40mm på 7v i klemme mellem gfx og cpu køler..jaja home made :D og fik 5-10 grader mindre.
Tak for link og råd, men jeg tror jeg vælger at bruge den nederste GFX port og så smide en ordentlig køler på chipset.

Nogen gode råd til køler og blæser til chipset? Som sagt vil leder jeg efter den BEDSTE.

10

fredag, 23. marts 2007, 21:56

Citeret

Originally posted by |Mojo|Jojo|

Citeret

Tak for link og råd, men jeg tror jeg vælger at bruge den nederste GFX port og så smide en ordentlig køler på chipset.

Nogen gode råd til køler og blæser til chipset? Som sagt vil leder jeg efter den BEDSTE.

Thermalright HR5-SLI og så smide en 80mm blæser på.
...så slipper du også for at flytte dit gfx ;)
(hint: hvis du bruger de interne usb-stik, så sæt dem i før/samtidig med at du montere køleren, da heatpipesne går lidt ind over det ene stik. -gør de ihvertfald på mit)

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.

i5 2500K
ASUS P8Z68-V Pro
Sapphire HD 7950 OC
8GB HyperX T1 1600MHz
Corsair HX 620W

11

lørdag, 24. marts 2007, 09:22

Citeret

Originally posted by Ciric

Citeret

Originally posted by |Mojo|Jojo|

Citeret

Thermalright HR5-SLI og så smide en 80mm blæser på.
...så slipper du også for at flytte dit gfx ;)
(hint: hvis du bruger de interne usb-stik, så sæt dem i før/samtidig med at du montere køleren, da heatpipesne går lidt ind over det ene stik. -gør de ihvertfald på mit)
WOW! det der er lige precis hvad jeg manglede! Fedt! tak for den info!

Nogen kommentarer på de harddisk kølere jeg linker til i post #1?

12

søndag, 25. marts 2007, 16:35

BUMP

13

mandag, 26. marts 2007, 22:02

BUMP'er lige en gang til.

Nogen der har gode råd med hensyn til harddisk køling eller grafikkort køler.
Det ska som sagt være luftkøling i TOP klasse.

Seneste tests og artikler

0

Asus VG248Q 24 tommers 144Hz Gaming Monitor

ASUS er en producent alle kend
Læs Mere

0

Wireless HDMI Extender WHDI

Her i den lumre sommerhede ska
Læs Mere

0

ASRock Fatal1ty H97 Performance

Denne gang tager jeg et kig på
Læs Mere

0

Arctic Accelero Xtreme IV VGA Cooler

Det er efterhånden ved at være
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Første trailer til Fifty Shades of Grey

Den første trailer til Fifty S
Læs Mere

0

WD skruer op for kapaciteten med ny 6TB harddisk

Western Digital udvider deres
Læs Mere

13

Vind gavekort til 2 biografbilletter og 2 gufbilletter

Vågn nu op og deltag i konkurr
Læs Mere

0

Første trailer og poster til Nightcrawler

Der er kommet første trailer o
Læs Mere
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.