Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 12. marts 2007, 22:35


Hey!

Bundkortet på kærestes Zepto computer er gået i stykker - dette skete fra den ene dag til den anden og skyldes ikke nogen form for brugsfejl - computeren er lige knapt 1 år gammel. Vi er netop vendt hjem fra ferie, og den første besked der tikker ind på min kærestes tlf. svarer er en besked fra Zepto. Min kæreste lavede en RMA før vi tog på ferie, så de har haft ca. 9 dage til at undersøge den - fejlen på computeren skyldtes åbenbart et defekt bundkort. Her påstår Zepto så at dette IKKE er dækket af de to års reklamtionsgaranti, så hvis min kæreste ønsker at hendes computer skal fungere igen, vil de kunne reparere det for 2100,- Kan det være rigtigt? Kunne forstå hvis det var en fejl på harddisk, batteri eller tastatur - men da ikke på bundkortet - og især ikke når fejlen er indberettet allerede inden computeren er et år gammel.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

2

mandag, 12. marts 2007, 22:52


Hvad jeg kan huske, så har du 2 års reklamationsret hvilket desværre kun inkluderer 6 måneders garanti.

Problemet er at du har bevisbyrden når noget elektronik brænder af der er overskredet de første 6 måneder, dvs. du skal kunne bevise at produktet har haft en fabrikations-fejl fra den dag du købte varen, hvilket jo næsten er umulig (tåbelig lov vi har). Mange fabrikanter tilbyder dog 2-3 års garanti, så du burde undersøge dette og evt. indsende den defekte vare direkte til fabrikanten (de bytter det altidens, medmindre du har misvedligeholdt varen).

Nu synes jeg dog godtnok din forhandler virker, som et røvhul da de meste anerkendte forhandlere i danmark gladeligt bytter defekte varer helt optil 2 år. Jeg fik selv et ATI Radeon grafikkort krediteret der brændte af efter 13 måneder. Jeg skrev simplenhen en smøre hvor jeg udtrykkede min utilfredshed ang. kvaliteten og prisen på varen, at den burde have virket uden problemer i mere end 13 måneder. Det virkede..

Held og lykke med det.


3

mandag, 12. marts 2007, 22:58


Citeret

Originally posted by The_Dude
Hey!

Bundkortet på kærestes Zepto computer er gået i stykker - dette skete fra den ene dag til den anden og skyldes ikke nogen form for brugsfejl - computeren er lige knapt 1 år gammel. Vi er netop vendt hjem fra ferie, og den første besked der tikker ind på min kærestes tlf. svarer er en besked fra Zepto. Min kæreste lavede en RMA før vi tog på ferie, så de har haft ca. 9 dage til at undersøge den - fejlen på computeren skyldtes åbenbart et defekt bundkort. Her påstår Zepto så at dette IKKE er dækket af de to års reklamtionsgaranti, så hvis min kæreste ønsker at hendes computer skal fungere igen, vil de kunne reparere det for 2100,- Kan det være rigtigt? Kunne forstå hvis det var en fejl på harddisk, batteri eller tastatur - men da ikke på bundkortet - og især ikke når fejlen er indberettet allerede inden computeren er et år gammel.

Jeg ville bestemt skrive tilbage til dem, hvordan de tro at det er din kærestes fejl? De færreste skiller en bærbar ad, hvis i ikke har pillet ved bærbaren, eller brudt garantien forstår jeg ikke Zepto's problem? Bliv ved med at køre på dem, og forlang et nyt bundkort, eller begynd at snak noget om forbrugerstyrelsen (Selvom det ikke burde være nødvendigt). Det er jo umuligt for jer, og også for Zepto, at bevise at fejlen ikke har været der de første 6 måneder.


E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

4

tirsdag, 13. marts 2007, 10:23


eller begynd at snak noget om forbrugerstyrelsen (Selvom det ikke burde være nødvendigt).

Man kommer sjældent langt med trusler.

Opretter > Ring og snak med dem istedetfor at maile


5

tirsdag, 13. marts 2007, 10:31


Citeret

Man kommer sjældent langt med trusler.


Den med at snakke om forbrugerstyrelsen, virker nu ellers i mange tilfælde yderst godt, og har mange efterhånden oplevet har medvirket til at tingene går lidt hurtigere.

|^|Dell Inspiron 6400
|^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
|^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
|^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
|^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm


6

tirsdag, 13. marts 2007, 10:32


Nu har jeg lige snakket med Zepto. De siger at der er en fejl på bundkortet, men eftersom der er gået 6 måneder, og delen er en brugsdel (mener jeg stadig ikke det er - så kan alt i en computer jo ligge under dette) kan de ikke reparere fejlen.

Jeg forklarede dem at fejlen altså kom fra den ene dag til den anden, endda uden at være tilsluttet strøm, og at der ud fra mit synspunkt var tale om en konstruktionsfejl. Her siger Zepto så at vi selv skal kunne bevise at fejlen har været der ved modtagelse af computeren - hvilket vi jo ikke har en jordisk chance for at kunne påvise - åbner vi for computeren, brydes plomberingen jo også - og så kan de jo stort set nægte at erstatte noget som helst, da de kan sige at vi har pillet ved den! Ham jeg snakkede med var meget forstående, men sagde at han ikke kunne gøre noget ved det, da det var teknikernes afgørelse. De tilbød at sende computeren tilbage til os uden omkostninger, men jeg afslog dette da jeg ønsker at klage til forbrugerklagenævnet, da jeg stadig mener at retten er på vores side. Jeg har kigget på Zepto's hjemmeside, hvor de skriver

Citeret

Der er naturligvis 24 måneders reklamationsret (6 mdr. på batteri) på alle Zepto Computers bærbare Znote PC'er

- det er alt hvad der står på siden om garanti, så her vil jeg mene at de som sælger, er forpligtiget til at reparere fejlen, da de ikke skrive andet end ovenstående - er jeg helt gal på den, eller hvad?

Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "The_Dude" (13.03.2007, 10:34)


7

tirsdag, 13. marts 2007, 10:46


Citeret

Originally posted by The_Dude
Nu har jeg lige snakket med Zepto. De siger at der er en fejl på bundkortet, men eftersom der er gået 6 måneder, og delen er en brugsdel (mener jeg stadig ikke det er - så kan alt i en computer jo ligge under dette) kan de ikke reparere fejlen.

Jeg forklarede dem at fejlen altså kom fra den ene dag til den anden, endda uden at være tilsluttet strøm, og at der ud fra mit synspunkt var tale om en konstruktionsfejl. Her siger Zepto så at vi selv skal kunne bevise at fejlen har været der ved modtagelse af computeren - hvilket vi jo ikke har en jordisk chance for at kunne påvise - åbner vi for computeren, brydes plomberingen jo også - og så kan de jo stort set nægte at erstatte noget som helst, da de kan sige at vi har pillet ved den! Ham jeg snakkede med var meget forstående, men sagde at han ikke kunne gøre noget ved det, da det var teknikernes afgørelse. De tilbød at sende computeren tilbage til os uden omkostninger, men jeg afslog dette da jeg ønsker at klage til forbrugerklagenævnet, da jeg stadig mener at retten er på vores side. Jeg har kigget på Zepto's hjemmeside, hvor de skriver

Citeret

Der er naturligvis 24 måneders reklamationsret (6 mdr. på batteri) på alle Zepto Computers bærbare Znote PC'er

- det er alt hvad der står på siden om garanti, så her vil jeg mene at de som sælger, er forpligtiget til at reparere fejlen, da de ikke skrive andet end ovenstående - er jeg helt gal på den, eller hvad?

En brugsdel.. Aha, er ALT i en bærbar ikke det? :boxed:

Siden i ikke må åbne den, uden at garantien bortfalder, ville jeg som du selv skriver, hive fat i forbrugerklagenævnet.

Står det nævnt på nogle af Zepto's sider, hvad de mener er en "brugsdel"?


E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

8

tirsdag, 13. marts 2007, 10:46


Citeret

Originally posted by The_Dude

Citeret

Der er naturligvis 24 måneders reklamationsret (6 mdr. på batteri) på alle Zepto Computers bærbare Znote PC'er

- det er alt hvad der står på siden om garanti, så her vil jeg mene at de som sælger, er forpligtiget til at reparere fejlen, da de ikke skrive andet end ovenstående - er jeg helt gal på den, eller hvad?


Ja, her er du galt på den. Reklamationsret er IKKE garanti. Det de skriver er sådan set bare hvad du som forbruger har ret til. 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 fungerer i stil med garanti (da det her er sælger der skal påvise at det ikke er en "fabrikationsfejl"). Efter disse 6 måneder påviler bevisbyrden køber - og reelt kan sælge løbe fra det meste.....

Som flere har sagt kan det ofte være en god ide at gå igennem forbrugerklagestyrelsen, da de somregel har væsentligt bedre argumenter end man selv kan diske op med.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

9

tirsdag, 13. marts 2007, 10:49


Det forlænger så bare sagen uhyggeligt længe


10

tirsdag, 13. marts 2007, 11:07


Citeret

Originally posted by Tarantula
En brugsdel.. Aha, er ALT i en bærbar ikke det? :boxed:

Siden i ikke må åbne den, uden at garantien bortfalder, ville jeg som du selv skriver, hive fat i forbrugerklagenævnet.

Står det nævnt på nogle af Zepto's sider, hvad de mener er en "brugsdel"?


Nej - ikke noget jeg har kunnet finde - vil også mene at det er her de kommer til at tabe slaget - mangelfuld oplysning til køber. Det er jo ikke købers skyld at de er dårlige til at informere - altså, de kan jo ikke bare sige - nå jo, forresten, så gælder det ikke når bla bla bla, når man først står midt i RMA...


Citeret

Originally posted by jacobask
Ja, her er du galt på den. Reklamationsret er IKKE garanti. Det de skriver er sådan set bare hvad du som forbruger har ret til. 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 fungerer i stil med garanti (da det her er sælger der skal påvise at det ikke er en "fabrikationsfejl"). Efter disse 6 måneder påviler bevisbyrden køber - og reelt kan sælge løbe fra det meste.....

Som flere har sagt kan det ofte være en god ide at gå igennem forbrugerklagestyrelsen, da de somregel har væsentligt bedre argumenter end man selv kan diske op med.

/ask


Jeg er udemærket klar over at reklamationsgaranti ikke er det samme som garanti - garantien skal jo stille dig bedre end den obligatoriske reklamationsgaranti, hvilket de i og for sig også gør med deres 6 mdr. Det jeg bare er harm over, er at de ikke oplyser mig om hvilke ting der så ikke er dækket efter de 6 mdrs garanti. Jeg er også udemærket klar over at bevisbyrden ligger hos mig, som køber, men hvem helvede er i stand til at skille en computer ad, og så lokalisere fejlen, uden at gøre ondt værre? Jeg mener, at deres bortforklaring det med at det er en brugsdel, er ude af proportioner med almindelig god forretningsskik.

Og ja, ville egentlig helst bare, at jeg kunne undgå at gå til forbruger klagenævnet - fordi det tager så forpu*** lang tid!!!!!

Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

11

tirsdag, 13. marts 2007, 11:08


Citeret

Originally posted by bublegum
Det forlænger så bare sagen uhyggeligt længe

Jeps, men ville du betale 2100 for noget du ikke selv har ødelagt? Det er lidt princippet i det! Han kan jo på ingen måde bevise at det er Zepto's problem at deres lort ikke virker!


E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

12

tirsdag, 13. marts 2007, 11:09


Citeret

Originally posted by Tarantula

Citeret

Originally posted by bublegum
Det forlænger så bare sagen uhyggeligt længe

Jeps, men ville du betale 2100 for noget du ikke selv har ødelagt? Det er lidt princippet i det! Han kan jo på ingen måde bevise at det er Zepto's problem at deres lort ikke virker!


Lige for at rette beløbet - det er ikke 2100 (min kæreste huskede forkert) - det er skide 2683,75!

Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

13

tirsdag, 13. marts 2007, 11:09


Jeg er udemærket klar over din pointe. Er også bare glad for at det ikke er mig der står i den situation og skal til at tage den kamp. Held og lykke med det!!

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

14

tirsdag, 13. marts 2007, 11:12


Citeret

Originally posted by The_Dude

Citeret

Originally posted by Tarantula

Citeret

Originally posted by bublegum
Det forlænger så bare sagen uhyggeligt længe

Jeps, men ville du betale 2100 for noget du ikke selv har ødelagt? Det er lidt princippet i det! Han kan jo på ingen måde bevise at det er Zepto's problem at deres lort ikke virker!


Lige for at rette beløbet - det er ikke 2100 (min kæreste huskede forkert) - det er skide 2683,75!

Det er jo 1/3 af hvad den koster fra ny? Det er for sindsygt.. Hvis jeg var dig, ville jeg først prøve forbrugerklagenævnet, hvis det tager for lang tid, ville jeg opgive at få den lavet. Få bærbaren tilbage, hive cpu, ram og harddisk ud, og sælge det. Så kan det være at der bliver lidt ekstra penge til en bærbar.

Er du/Zepto SIKKER på at det er bundkortet der er røget?


E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

15

tirsdag, 13. marts 2007, 11:39


Citeret

Originally posted by Tarantula

Citeret

Originally posted by The_Dude

Citeret

Originally posted by Tarantula

Citeret

Originally posted by bublegum
Det forlænger så bare sagen uhyggeligt længe

Jeps, men ville du betale 2100 for noget du ikke selv har ødelagt? Det er lidt princippet i det! Han kan jo på ingen måde bevise at det er Zepto's problem at deres lort ikke virker!


Lige for at rette beløbet - det er ikke 2100 (min kæreste huskede forkert) - det er skide 2683,75!

Det er jo 1/3 af hvad den koster fra ny? Det er for sindsygt.. Hvis jeg var dig, ville jeg først prøve forbrugerklagenævnet, hvis det tager for lang tid, ville jeg opgive at få den lavet. Få bærbaren tilbage, hive cpu, ram og harddisk ud, og sælge det. Så kan det være at der bliver lidt ekstra penge til en bærbar.

Er du/Zepto SIKKER på at det er bundkortet der er røget?


Ja, det er en fuldstændig absurd pris! Tror også at jeg vil benytte mig af den fremgangsmåde du nævner. Da vi stadig havde computeren hjemme, prøvede jeg at skifte harddisken, efter at have set at computeren ikke kunne boote ordentlig op. Det hjalp dog ikke det mindste... Herefter turde jeg ikke rode mere med den af frygt for hvad Zepto kunne finde på at sige/gøre.

Vi har blot fået en besked fra dem om at det er motherboardet der er defekt. Så jeg kan konstatere at jeg ikke kunne få computeren til at fungere - og må egentlig bare stole på Zepto's dom over den.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

16

tirsdag, 13. marts 2007, 11:52


Du kan sige, hvad du vil, men Zepto har retten på deres side.. De 24 måneders reklamationsret betyder kun, at du kan reklamere over en fejl indenfor 24 måneder, som opstod indenfor garantiperioden (dvs. de første 6 måneder)..
Det ville give dig fordel, hvis der fx opstod en "lille" defekt, som du fik nedskrevet, fotograferet, skrevet med forhandler om (i dette tilfælde Zepto) eller lignende indenfor de første 6 måneder.. Hvis du så pludselig beslutter dig for, at du gerne vil have udbedret den defekt, skal henvendelsen til forhandler (i dette tilfælde Zepto) ske indenfor 24 måneder efter købsdatoen..

Summa sumarum er, at Zepto i dette tilfælde er i sin "gode" ret til at sende maskinen tilbage til dig med regning for fragt begge veje samt regning for en teknikkertime (400 kr. + moms) - dvs. en 600 kr. ca. Istedet har de så valgt at give dig det hele gratis og ydermere udarbejde et særdeles godt tilbud, 2.600 kr. er ikke meget for at skifte bundkort - det kræver en specialiseret teknikker til arbejdet, og bundkortet er heller ikke helt billigt..

... dermed ikke sagt, at det er ikke surt, at bundkortet er brændt af, eller at andre forhandlere ville have strakt sig endnu længere for at yde dig en ekstra service - men Zepto har faktisk allerede "givet" dig mere, end du har krav på ;)

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

17

tirsdag, 13. marts 2007, 12:08


I stedet for at høre på alle de gode råd herinde , så kontakt forbrugerrådet og hør en jurist derinde hvad du skal gøre.
Og du skal IKKE ringe til Zepto ALTID mail eller skriv så har du bevis på hvad der er "sagt".



SMLDK


18

tirsdag, 13. marts 2007, 12:13


Citeret

Originally posted by SMLDK
I stedet for at høre på alle de gode råd herinde , så kontakt forbrugerrådet og hør en jurist derinde hvad du skal gøre.
Og du skal IKKE ringe til Zepto ALTID mail eller skriv så har du bevis på hvad der er "sagt".



SMLDK

Kan du ikke læse hvad vi skriver? :roller:


E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

19

tirsdag, 13. marts 2007, 16:32


Citeret

Originally posted by Dare_Devil
Du kan sige, hvad du vil, men Zepto har retten på deres side.. De 24 måneders reklamationsret betyder kun, at du kan reklamere over en fejl indenfor 24 måneder, som opstod indenfor garantiperioden (dvs. de første 6 måneder)..
Det ville give dig fordel, hvis der fx opstod en "lille" defekt, som du fik nedskrevet, fotograferet, skrevet med forhandler om (i dette tilfælde Zepto) eller lignende indenfor de første 6 måneder.. Hvis du så pludselig beslutter dig for, at du gerne vil have udbedret den defekt, skal henvendelsen til forhandler (i dette tilfælde Zepto) ske indenfor 24 måneder efter købsdatoen..

Summa sumarum er, at Zepto i dette tilfælde er i sin "gode" ret til at sende maskinen tilbage til dig med regning for fragt begge veje samt regning for en teknikkertime (400 kr. + moms) - dvs. en 600 kr. ca. Istedet har de så valgt at give dig det hele gratis og ydermere udarbejde et særdeles godt tilbud, 2.600 kr. er ikke meget for at skifte bundkort - det kræver en specialiseret teknikker til arbejdet, og bundkortet er heller ikke helt billigt..

... dermed ikke sagt, at det er ikke surt, at bundkortet er brændt af, eller at andre forhandlere ville have strakt sig endnu længere for at yde dig en ekstra service - men Zepto har faktisk allerede "givet" dig mere, end du har krav på ;)


det er fuldstændig korrekt Dare Deil..

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=16573&sid=[/IMG]

20

tirsdag, 13. marts 2007, 20:23


Citeret

Originally posted by Tarantula

Citeret

Originally posted by SMLDK
I stedet for at høre på alle de gode råd herinde , så kontakt forbrugerrådet og hør en jurist derinde hvad du skal gøre.
Og du skal IKKE ringe til Zepto ALTID mail eller skriv så har du bevis på hvad der er "sagt".



SMLDK

Kan du ikke læse hvad vi skriver? :roller:


Er du i "flertal" ? :pokey:

1: Kontakt forbrugerrådet.
2: Hvis det ikke er til din fordel så overvej hvad du så skal gøre, evt spørg igen.





SMLDK


Seneste tests og artikler

0

Sapphire Radeon R9 290 Tri-X 4 GB

Vi skal i dag se lidt på et Ra
Læs Mere

0

Corsair Graphite 380T

Vi skal i denne test tage et k
Læs Mere

0

In Win 901 - Mini-ITX tower

In Win kender de fleste nok fr
Læs Mere

0

MSI X99S XPower AC

Tweak.dk har lige gennemført v
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Nyt In Win D-Frame Mini kabinet

In Win har lanceret deres nye
Læs Mere

0

Første trailer til The Hunger Games - Mockingjay Del 1

Første trailer til den tredje
Læs Mere

0

Masser af billeder af NVIDIA GeForce GTX 980

Der er dukket mere end en hånd
Læs Mere

0

NVIDIA kommer med GeForce GTX 960

NVIDIA arbejder på at lancere
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.