Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 28. januar 2007, 21:21

Hej,
Min bærbare udvikler desværre røg fra printpladen, kortslutning der hvor powerstik går ind.
Jeg kan ikke starte op og har data på disken jeg gerne vil læse.
Jeg har taget harddisken ud og købt en adapter der kan forbinde den med den stationære via samme IDE kabel som der allerede sidder en harddisk på.
Jeg har forsøgt at boote fra den virker ikke. Jeg har forsøgt at sætte den som slave, men så vil computeren heller ikke starte op.
Er der nogen der kender en guide som kan hjælpe mig med denne opgave.
Der Win xp pro på bærbar harddisk og for den sags skyld også på den stationære.
Jeg ikke forstå hvorfor man ikke bare kan boote fra den. Den virkede jo fint i den bærbare.
Vh Jens

2

søndag, 28. januar 2007, 21:56

Citeret

Originally posted by vet1
Hej,
Min bærbare udvikler desværre røg fra printpladen, kortslutning der hvor powerstik går ind.
Jeg kan ikke starte op og har data på disken jeg gerne vil læse.
Jeg har taget harddisken ud og købt en adapter der kan forbinde den med den stationære via samme IDE kabel som der allerede sidder en harddisk på.
Jeg har forsøgt at boote fra den virker ikke. Jeg har forsøgt at sætte den som slave, men så vil computeren heller ikke starte op.
Er der nogen der kender en guide som kan hjælpe mig med denne opgave.
Der Win xp pro på bærbar harddisk og for den sags skyld også på den stationære.
Jeg ikke forstå hvorfor man ikke bare kan boote fra den. Den virkede jo fint i den bærbare.
Vh Jens

Du skal ikke boote fra den lille harddisk, der vil opstå en masse driver-problemer, da hardwaren i din bærbare og stationære har meget forskellige hardware-konfigurationer.

Jeg har selv to af den slags omformere siddende i min HTPC, og de virker fint...

Har du prøvet at sætte din store harddisk til "cable-select"?

Jeg kan ikke huske - kan man overhovedet ændre master/ slave på omformeren?

3

søndag, 28. januar 2007, 22:02

Hej
Jeg har fundet nogle oplysninger om harddisken på internetet og der læst mig til hvordan man jumper den til slave. Den jumper jeg har brugt virker iøvrigt rigelig stor og det virker tilsyneladende heller ikke.

Jeg så godt at der var en mulighed for at vælge cable select. Det har jeg ikke prøvet hvad gør denne funktion?
Vh Jens

4

søndag, 28. januar 2007, 22:12

Citeret

Originally posted by vet1
Hej
Jeg har fundet nogle oplysninger om harddisken på internetet og der læst mig til hvordan man jumper den til slave. Den jumper jeg har brugt virker iøvrigt rigelig stor og det virker tilsyneladende heller ikke.

Jeg så godt at der var en mulighed for at vælge cable select. Det har jeg ikke prøvet hvad gør denne funktion?
Vh Jens

Using cable select with this cable select compatible 40-conductor cable, a device connected to the black connector on the left side of this IDE cable is a master, a device in the middle (usually gray) is a slave, and the connector on the right (usually blue) connects to the IDE controller, most often the motherboard.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cable_select

5

søndag, 28. januar 2007, 22:22

Tak for svaret.
Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår hvad der tales om. Jeg vil i morgen prøve at kigge lidt på kabel osv. så kan være det bliver lidt mere klart.
Jeg forstår dog umiddelbart ikke at der tales om venstre, højre og i midten osv. Det kan være jeg bliver klogere i morgen. Farverne synes jeg nu heller ikke jeg kan referere til noget. Alle mine to stik på IDE kabler er sorte.
Vh Jens
OK nu tror jeg har forstået det. Jeg havde indledningsvis ikke fulgt dit link og der set at der tale om et specielt kabel.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "vet1" (28.01.2007, 22:26)

Seneste tests og artikler

0

Wireless HDMI Extender WHDI

Her i den lumre sommerhede ska
Læs Mere

0

ASRock Fatal1ty H97 Performance

Denne gang tager jeg et kig på
Læs Mere

0

Arctic Accelero Xtreme IV VGA Cooler

Det er efterhånden ved at være
Læs Mere

0

Be quiet! Straight Power E9-400W GOLD80+

Strømforsyninger ser vi jo til
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Ny ASUS ROG Swift PG278Q gamer skærm

ASUS er kommet med deres nye R
Læs Mere

1

NVIDIA GeForce GTX 880 i forbindelse med Gamescon?

Ifølge rygterne så planlægger
Læs Mere

0

Vinderne af den store Dota 2 præmie pulje er fundet

Så lykkedes det at få afgjort
Læs Mere

0

Kingston er klar med SSDNow V310 Solid State Drive

Kingston er kommet med den nye
Læs Mere
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.