Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 18. januar 2007, 14:34

Hej alle sammen.

Jeg har et lille problem angående opsætningen af mit netværk.

Mit problem ligger i at jeg gerne vil kunne se mine lokale pc`er samt være på Internettet samtidig. Men jeg kan kun være en af delene af gangen, hvilket resultere i at jeg skal skifte mellem fast og automatisk ip hver gang jeg vil se den anden pc eller være på nettet.

jeg har før haft det til at virke, men kan simpelthen ikke huske løsningen.

Jeg har TDC netway opkobling samt tilsluttet trødløst netværk hvilket begge pc`er har installeret. Den ene er en bærbar.

Er der nogle der ligger inde med den korekte opsætning af et sådan netværk, eller evt et link til selvhjælp.

En anden ting der kunne være til stor hjælp er opsætningen af sikkerheden på et sådanne trødløst netværk.

Håber jeg har beskrevet mit probelm godt nok, og at i kan hjælpe.

V.H Toke. :D

2

torsdag, 18. januar 2007, 15:09

Du må lige komme med en præcis liste over hvad dit netværk består af:
ADSL-Modem: ?model?
Trådløs (AP eller router?): ?model?

3

torsdag, 18. januar 2007, 19:26

Hej

Den trødløse del er følgende

MicraDigital .11g wireless Cable/dsl Router

Netway fra TDC er følgende

En almindelig 4 ports adsl modem med dertilhørende Telefonadapter. Kender ikke lige model på dem.

I mine pc samt bærbar har jeg isat en 802.11g Wireless USB Adapter ligeledes fra MiraDigital.

Men det hele virker fint nok, dog med undtagelse af ovenstående problematik.

4

fredag, 19. januar 2007, 16:39

Hvilke IP'er får de to computere?
Du kan se det ved at åbne en kommandopromt/ dos-box og skrive: ipconfig

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Zulu" (19.01.2007, 16:40)

5

fredag, 19. januar 2007, 17:04

Du skal have kabel fra modem'et til routerens wan-port, og fra lan-portene (eller wireless) skal du tilslutte de andre computere. Nu skal routeren sættes til at modtage ip fra modemet, og give adresse via DHCP på LAN-siden. Hvis alle computere så er sat op til at modtage IP-adresse skulle det virke.

Det kan være en god ide (inden du starter) at skrive ipconfig /release i en command-promt, derved frigiver du ip-adressen og din router skulle kun få en med det samme.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

6

fredag, 19. januar 2007, 17:24

Jeg tror ikke dit netværk fejler noget, men derimod at du taster en forkert ip adresse ind manuelt når du vil have adgang til PC´erne...

Problemet ligger (hvis jeg har ret) i at du f.eks. indtaster følgende for at se dine lokale pc´er: 192.168.1.10 (PC1) og 192.168.1.11 (PC2)

Derved kan du ikke komme på nettet via din router hvis den f.eks hedder: 192.168.0.1...

Kort sagt skal du åbne en dos promt og skrive IPCONFIG og trykke enter (husk at have din PC sat til at hente ip automatisk)

Så får du f.eks følgende:

IP adresse: 192.168.0.100 (den adresse som din routers DHCP har tildelt din PC)
Undernetmaske: 255.255.255.0 (skal du pt. ikke bekymre dig om)
Gateway: 192.168.0.1 (routerens IP adresse)

Pointen er at hvis den IP adresse du har på din PC IKKE ligger i samme "range" som den din router har (f.eks 192.168.0.1) kan din PC ikke kommunikere med din router...

Løsning er så at finde den korrekte range :9xo

Så hvis du finder uf ad din PC får: 192.168.0.100 tildelt automatisk ved du nu at du bare skal holde dig indenfor 192.168.0.X.
Dvs. at så kan du give dine PC´er f.eks: 192.168.0.20, 192.168.0.30 og 192.168.0.40... D0 kan bare ikke bruge tallene 0, 1 og 255.

Mht. sikkerheden af det trådløse er der nogle forskellige former for dette:

1. WEP (Wired Equivalent Privacy): Forældet system og kan indenfor få minutter knækkes af en almindelig bruger med de rigtige hacker programmer, hold dig fra det.

2. WPA/WPA2 (Wi-Fi Protected Access) Nyeste måde at krytere sit netværk på. Hvis du spiller mange forskellige spil over nettet er det bedst at bruge WPA da nogle spil har problemer med WPA2.

3. MAC adresse filter: Ikke kryptering, og meget nemt at få adgang til.

Opsætning af WPA skal gøres fra din router. Dvs du skal logge på din router. F.eks: http://192.168.0.1 indtaster brugernavn og password (står i din manual)
Jeg vil foreslå at du læser din manual godt igennem da jeg ikke gider sidde og gøre det for dig for at fortælle præcist hvad du skal i opsætningen. Det står alt sammen i manualen og fremgangsmåden for at sikre dit trådløse optimalt ;)

Håber du kan bruge dette svar til at løse fremtide problemer :)

P5N-E SLi - 2GB XMS2 6400 - E6600 @ 3600 - 8800GTS - WD Raptor 74gb / SG 250gb sataII - NorthQ 4775-500s

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Webnik" (19.01.2007, 17:50)

7

fredag, 19. januar 2007, 19:32

Normalt er der ingen grund til at tildele IP'er manuelt, det kan DHCP-serveren i routeren sagtens finde ud af (hvis den altså er slået til) og det var det jeg fiskede efter med mit spørgsmål om computernes IP-adresser.

Suntime:
Har du selv ændret noget i opsætningen (eller været inde og kikke på den) i routeren?

8

fredag, 19. januar 2007, 20:06

Hej alle sammen.

Mange tak for de gode svar,, dem vil jeg lege med i løbet af weekenden og vende tilbage med respons. De fleste af svarene have jeg selv haft i hoved, dog unden helt at have opskriftet fuldt ud. Igen mange tak. :)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.