Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 26. juni 2006, 20:51

Velkommen til tweak.dk!

Når man starter et nyt sted, er der tit en masse spørgsmål man gerne vil have svar på, og man vil måske ikke spørge af frygt for at føle sig dum. For at alle brugere skal være lige, vil denne oversigt over ofte stillede spørgsmål hvor de forskellige funktioner vil blive præsenteret og forklaret.

Du kan her læse om følgende emner:

1: Hvad er?
[list=1]
1.1: Funktioner og begreber på tweak.dk
[/list]

2: Tråde
[list=1]
2.1: Hvordan laver jeg en ny tråd?
2.2: Hvor skal tråden oprettes?
2.3: Hvordan besvarer jeg en tråd?
2.4: Hvordan ændrer jeg overskriften på min tråd?
2.5: Hvordan lukker jeg min egen tråd?
2.6: Hvordan flytter jeg min egen tråd?
2.7: Hvordan tilføjer jeg en afstemning til min tråd?
[/list]

3: Indlæg
[list=1]
3.1: Hvordan citerer jeg et andet indlæg?
3.2: Hvordan redigerer jeg mit eget indlæg?
3.3: Hvordan rapporterer jeg et indlæg til en moderator?
3.4: Hvordan tilføjer jeg et billed i mit indlæg?
[/list]

4: Kontakt til andre brugere
[list=1]
4.1: Hvad er en PM, og hvordan sender jeg en?
4.2: Kan jeg sende en email?
4.3: Brugerprofilen
[/list]

5: Signatur
[list=1]
5.1: Hvordan laver jeg en signatur?
5.2: Hvordan laver jeg en signatur med billede?
5.3: Signaturreglerne
[/list]

6: Avatar
[list=1]
6.1: Hvordan indsætter jeg et avatar?
[/list]

De brugere der har været her i længere tid, er naturligvis kendt med de ovenstående emner, men de er mere end velkomne til at henvise nye brugere til denne oversigt over ofte stillede spørgsmål.

2

mandag, 26. juni 2006, 20:51

1: Hvad er?

1.1: Funktioner og begreber på tweak.dk

• Avatar er et lille billed du kan have stående under dit profilnavn, som så vises hver gang du skriver et indlæg.

• Indlæg er det samme som et svar eller en besvarelse, på en tråd.

• PM er en forkortelse, der står for Private Message. Det er den form for mail-system vi benytter her på Tweak's forum.

Du har mulighed for at læse, spore, og sende dine PM's under din . Det er vigtigt at du holder dig nogenlunde opdateret, med om du modtager noget i din inbox. Og det bør være noget af det første du gør, så snart du har logget dig ind, da både personalet og brugerne her på siden kan have vigtige beskeder til dig.

• Signatur er en mulighed du har for at have et billed eller et stykke tekst stående i bunden af hvert indlæg du skriver.

Husk at vi har regler på dette område, som skal overholdes. Dem kan du læse meget mere om, længere nede i denne "Ofte Stillede Spørgsmål"-tråd.

• Tråde er kaldenavnet for de "emner" folk opretter, for at få svar på sine spørgsmål eller for at få debatteret noget.

Selv det du sidder og læser her lige nu, er også en tråd.

3

mandag, 26. juni 2006, 20:52

2: Tråde

2.1: Hvordan laver jeg en ny tråd?
For at oprette en ny tråd skal du bruge knappen som er placeret i hvert enkelt fora. Det er vigtigt at lave en ordentlig overskrift på tråden, med en ordentlig overskrift er chancen for at få brugbar hjælp hurtigt meget større end med en dårlig overskrift.

TIPS: Opbygning af tråd på forummet

2.2: Hvor skal tråden placeres?
Dette er noget som helst erfarne brugere har problemer med, og det kan også af og til være svært at finde ud af hvor en bestemt tråd hører hjemme. Som hovedregl benyttes de forskellige fora dog på følgende måde:
  • Hardware & Tilbehør:
    Spørgsmål omkring hardware og tilbehør placeres i dette forum. Det kan være spørgsmål til hvilken hardware du skal købe til din nye computer, om nyt tilbehør eller hvis du har problemer med noget af det hardware du har.

Mobiltelefoner, MP3 afspillere, TV, HIFI og brandbare medier hører også hjemme her.

• Overclocking & Køling:
    Har du spørgsmål omkring overclocking og køling kan du stille dem her. Det kan også være du vil vise andre brugere hvor meget/lidt du kan overclocke din maskine.

• 3DMark & Andre Benchmark Programmer:
    Alle er interesserede i, at deres PC kører så optimalt som muligt, og interessen for benchmark programmer er også stor. Har du lyst til at se hvad andre brugeres computer yder eller har du spørgsmål til din egen score eller andet benchmark relateret så er det her du skal i gang.

• Software:
    Alt hvad der omhandler software hører hjemme her, med mindre det drejer sig om benchmarkprogrammer - det er der nemlig seperate sektioner til. Drivere hører naturligvis også til i denne katagori.

Det er vigtigt at være opmærksom på reglerne omkring warez inden du poster et indlæg her. Hvis du er i tvivl omkring reglerne, så kan du finde flere informationer i pkt. 7 her og i de uddybede regler her.

• Blandede spil:
    Her hører alle spil hjemme, med mindre det drejer sig om et af de spil der findes i spilsektionen, der har fået sin helt egen sektion.

• Spil sektioner:
    En lang række spil har fået deres egen afdeling på Tweak.dk. Her finder du:

Battlefield
    Call of Duty
    Crysis
    Half-Life & Counter Strike
    The Lord Of The Rings
    World Of Warcraft

• Køb & Salg:
    Ønsker du at købe noget, sælge noget eller få foretaget en vurdering af noget du ejer, så er det her det foregår.

For at lave den mest optimale salgstråd er der en vejledning her du kan bruge.

Du kan naturligvis sælge andet end hardware og software.

• Casemodding:
    Vil du gerne vise dit casemod frem, søger du inspiration eller har du casemodrelaterede spørgsmål, så høre de til i dette fora.

• Off Topic:
    Her kan du placere de tråde der ikke hører til andre steder. Dette betyder naturligvis ikke, at alt bliver godtaget, så brug din sunde fornuft inden du opretter en ny tråd, så kan det ikke gå helt galt.

• Foto & Grafik:
    Skal du have nyt digitalkamera, eller vil du bare gerne vise de sidste nye billeder du har taget, så er der Foto & Grafik.

Det er også her du finder signatursticky'en hvor du kan tilføje din signatur, debattere den eller få hjælp til at lave en ny.

• Film & Musik:
    Alle spørgsmål i forbindelse med film og musik skal placeres her. Bemærk MP3 afspillere eller software til at afspille film og musik hører ikke hjemme i dette forum.

• For Begyndere:
    Her er ingen spørgsmål for dumme når det drejer sig om computere. Formålet med dette forum er at alle uanset viden og erfaring, kan få hjælp. For at må oprette tråde i dette forum skal du have lavet mindre end 50 tråde og besvarelser.

• Hjemmesider - Design & Kode:
    Vil du vise din hjemmeside frem, eller har du spørgsmål til design og kode, så skal du bruge dette fora.

• Kommentarer til tests & artikler på Tweak.dk:
    Der er en del tests og artikler på tweak.dk, så her kan du komme med feedback til vores tests og artikler.

2.3: Hvordan besvarer jeg en tråd?
For at skrive et svar til en tråd der er oprettet skal du huske at trykke på den rigtige knap i forummet. Mange ta'r i starten fejl af "ny tråd" og "besvar tråd", men det er helt rigtigt hvis du bruger

Du kan dog også vælge i toppen af hvert indlæg.

2.4: Hvordan ændrer jeg overskriften på min tråd?
Det er vigtigt at lave en ordentlig overskrift når man laver tråden, men det kan jo smutte for selv den bedste, og derfor kan man få brug for at ændre den.

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=11287&sid=[/IMG]

Hvis du vil ændre på overskriften i din tråd, kan du i bunden af tråden finde en dropdownmenu hvor du kan vælge "close/open" eller "edit". Når du har valgt "edit" skal du trykke OK, og du vil få mulighed for at ændre den.

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=11288&sid=[/IMG]

Så ændrer du overskriften til noget passende, og trykker på [IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=11289&sid=[/IMG]

2.5: Hvordan lukker jeg min tråd egen tråd?
Det kan blive nødvendigt at lukke sin egen tråd, specielt i køb og salg når varen er blevet købt eller solgt.

Hvis du vil lukke din tråd, kan du i bunden af tråden finde en dropdownmenu hvor du kan vælge "close/open" eller "edit". Når du har valgt "close/open" skal du bare trykke på OK, og så er tråden lukket.

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=11287&sid=[/IMG]

2.6: Hvordan flytter jeg min egen tråd?
Hvis du har placeret en tråd forkert, kan du enten kontakte en moderator og få personen til at flytte den for dig, men du kan også selv gøre det.

Som når du skal ændre overskriften på en tråd, eller lukke din egen tråd, skal du have fat i den dropdownmenu der er i bunden af din egen tråd. Der kan du nu vælge "move/copy" hvorefter du vil få mulighed for at flytte din tråd til den rigtige afdeling.

2.7: Hvordan tilføjer jeg en afstemning til min tråd?
Du kan tilføje en afstemning når du opretter en ny tråd. Funktionen finder du lige ovenover knappen til "Opret ny tråd".

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=14032&sid=[/IMG]

Her skal du naturligvis trykke på tilføj, og så vil et nyt vindue blive åbnet.

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=14033&sid=[/IMG]

Og det er så nu du skal sætte din afstemning sammen.

1: Her skal du skrive dit spørgsmål, f.eks. "Hvilken skærm er den bedste?"
2: Her tilføjer du de svarmuligheder folk kan vælge imellem. Husk du kan maks. tilføje 14 svarmuligheder. Hvis du ønsker at slette en svarmulighed, skal du markere den i oversigten over de svar du har tilføjet og derefter trykke på delete.
3: Her kan du ændre på rækkefølgen i dine svarmuligheder.
4: Her kan du indstille hvor mange svarmuligheder man kan stemme på. Stardard er 1.
5: Når du er færdig med at lave din afstemning skal du trykke på "Add Poll".

4

mandag, 26. juni 2006, 20:53

3: Indlæg

3.1: Hvordan citerer jeg et andet indlæg?
Hvis du ønsker at citere det en anden bruger har skrevet, så skal du bruge i toppen af det pågældende indlæg. Så vil det den anden bruger har skrevet komme med i dit indlæg med de rigtige tags omkring og vil derefter se ud som følgende:

Citeret

Oprindeligt indlæg af "Brugernavn"
Her kommer den citerede tekst til at stå.

Så skriver du bare dit indlæg under den citerede tekst.

3.2: Hvordan redigerer jeg mit eget indlæg?
Hvis du ønsker at redigere i dit eget indlæg så skal du trykke på i toppen af det indlæg du vil redigere. Der kan du så tilføje noget mere, eller du kan helt slette dit indlæg hvis du ønsker det.

3.3: Hvordan rapporterer jeg et indlæg til en moderator?
Hvis du ser, at en anden bruger bryder reglerne, så har du mulighed for at gøre en moderator opmærksom på dette ved at bruge knappen i toppen af det pågældende indlæg. Så får du mulighed for at vælge hvilken moderator der skal have din rapport, og du kan også skrive en grund.

3.4: Hvordan tilføjer jeg et billed i mit indlæg?
Hvis du har et billed du ønsker at vise eller bruge her på Tweak, kan du nemt gøre dette. Det første du skal gøre, er at trykke , hvorefter du går ned i 'Attachment', og finder det billed du vil bruge.

Her er en tegning der viser hvor funktionen findes:

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=11298&sid=[/IMG]

Hvis du til gengæld har fundet et billed som ligger et sted på internettet,
kan du også tilføje det i dit indlæg, blot ved at gøre følgende:

1: Højreklik på billed > Vælg 'Egenskaber' > Kopiér URL-adressen.

2: Tryk 'Besvar tråd' i den tråd du vil vise billedet, og brug denne knap:

I boxen indsætter du det link du fik fra billedet, og indsætter det, med et afsluttende klik på 'Ok'.

3: Hvis du yderligere har noget du vil ud med, skrives det i tekstfeltet. Tryk herefter på 'Post Reply'.

(Pas på ikke at skrive noget i dit indsatte link, da folk i så fald vil opleve fejl på visningen af billedet)

5

mandag, 26. juni 2006, 20:53

4: Kontakt til andre brugere

4.1: Hvad er en PM, og hvordan sender jeg en?
En PM (Private Message) er en privat besked du kan sende til de brugere der har valgt ikke at slå den funktion fra.

Hvis du ønsker at sende en PM til en anden bruger kan du trykke på knappen som du finder i bunden af brugerens indlæg, eller i brugerprofilen.

4.2: Kan jeg sende en email?
Du kan sende en email til de brugere der ønsker at benytte den funktion. Du kan trykke på knappen som du finder i bunden af brugerens indlæg eller finde emailen i brugerprofilen.

4.3: Brugerprofilen
For at se en brugers profil skal du trykke på brugernavnet. Inde i brugerprofilen kan du bl.a. se følgende oplysninger:
  • Dato for oprettelse
  • Rang
  • Antal indlæg
  • Sidst aktiv
  • Sidste indlæg
  • Kontaktmuligheder
  • Køn
  • Fødselsdag
  • Bopæl
  • Interesser
  • Beskæftigelse

Det er ikke nødvendigvis alle punkter der er udfyldt, da flere af dem er valgfri.

6

mandag, 26. juni 2006, 20:54

5: Signatur

5.1: Hvordan laver jeg en signatur?

1: Gå ind under PROFIL oppe i toppen af forummet.

Sådan ser knappen ud:

2: Tryk på 'Edit signature'.

Findes under dette ikon:

3: Indtast nu den ønskede tekst ind i tekstfeltet.

4: Afslut med 'Submit'.

5.2: Billedsignatur

Hvis du selv har et billed liggende på din PC, som du kunne tænke dig at bruge i din signatur, kan du gøre følgende:

1: Gå ind i tråden Signatursticky

2: Tryk på "Besvar tråd" og indsæt et billed under "Attachment".

3: Højreklik på billed > Vælg 'Egenskaber' > Kopiér URL-adressen.

4: Indsæt den kopierede URL i tekstfeltet under 'Edit Signature'.

5.3: Signaturreglerne

HUSK nu at overholde reglerne for signaturer:

> Max højde: 150 pixels

> Max bredde: 650 pixels

> Forbudt:

- Animationer
- Smilies
- Billeder eller tekst med forbudt indhold

OBS: Hvis din signatur IKKE overholder reglerne, fjerner vi den automatisk.

7

mandag, 26. juni 2006, 20:54

6: Avatar

6.1: Hvordan indsætter jeg et avatar?

1: Gå ind under PROFIL oppe i toppen af forummet.

Sådan ser knappen ud:

2: Tryk på AVATAR.

Findes under dette ikon:

3: Tryk 'Use custom avatar'.

4: Tryk 'Gennemse', og find et billed på max 125x240 pixels i mål, og 29,3 kb i fyldstørrelsen.

5: Tryk 'Submit'.

Seneste tests og artikler

0

Logitech K480 Bluetooth tastatur

Vi skal i dag tage et nærmere
Læs Mere

0

NZXT H440 - Special Edition

Du husker måske, da vi kiggede
Læs Mere

0

Corsair Raptor M45 - Gamer mus

Er du på jagt efter en ny mus,
Læs Mere

0

G5 villapakke fra Sikkerthjem

Julen er også en af tyvenes hø
Læs Mere
Seneste nyheder

0

OCZ klar til at annoncere en ny SSD serie navngivet Z-DRIVE 6000

Kan du lide OCZ SSD, og kan du
Læs Mere

0

Kommende Radeon R9 390X bygges med en Bermuda XT core

Bliver det kommende Radeon R9
Læs Mere

0

Cryorig snart ude med ny H7 CPU-køler

Cryorig, som vi før har stifte
Læs Mere

0

Huawei Honor 6 Plus annonceret

Huawei har præsenteret deres n
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.