1

mandag, 19. juni 2006, 12:04

Jeg behøver lidt hjælp til opsætning af et netværk. Jeg har en stationær computer og en bærbar computer. Den stationære er koblet til internettet vha. kabel og den bærbare vha. trådløst netværk. Det hele fungere fint. Nu ønsker jeg bare at kunne kommunikere mellem de to computere. Dvs. at overfører filer fra den ene computer til den anden. Yderligere har min stationære computer 2 harddiske - en på 10 gb med windows XP og en på 200gb til filer (podcast, musik, video osv.). Det er derfor også vigtigt at jeg kan komme ind på den store harddisk via den bærbare/trådløse. Er dette muligt og hvordan?
Hvordan vil sikkerheden være? Jeg har i dag kun WEP kryptering på den trådløse forbindelse.

ISP: Cybercity
Netværksudstyr: Zyxel 650 + Topcom Skyracer Pro WBR 654 + et-eller-andet-netværskort+indbygget trådløst netværkskort.

Håber et par kloge hoveder kan hjælpe

/Rasmus

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Razz" (19.06.2006, 12:11)

2

mandag, 19. juni 2006, 12:53

WEP og Mac-Adresse-filter er ok beskyttelse at have, da man trodsalt skal vide noget om tingene før at komme igennem. Man er sikre folk ikke bare kan logge på.

Mac-Adresse-filter betyder, at man enten kan blokere eller tillade bestemte adresser. En Mac-adresse er et unikt navn (så at sige) for netkortet. Det vil derfor være at foretrække kun at tillade dine 2 netkort som udgangspunkt.

Anyways, for at få adgang til filerne fra den stationære, så skal du bl.a. dele det drev eller de mapper, som bærbaren skal have adgang til. Dette gøres ved enten at "højreklikke" på mappen eller drevet, for herefter at vælge "egenskaber". Under egenskaber for enten mappen eller drevet, skulle der gerne fremkomme et faneblad ved navn "deling". Herunder vælger du at slå deling til på mappen eller drevet.

Når du har delt det ønskede på din stationære computer, skal du finde den via netværket på din bærbare computer. Såfremt du ikke kender navnet på din stationære, kan du nøjes med en simpel søgnin efter alle tilgængelige computere på netværket. Her går du ned i "start" og vælger "søg". under "søg" vælger du "efter filer eller mapper". Det er hverken filer eller mapper du søger efter, men her kommer du ind i søgefunktionen i XP. Under denne funktion vælger du i stedet "søg efter mennesker eller computere". Yderligere vælger du så at søge efter "computere". Nu skulle der komme et mindre felt frem, hvori du kan skrive navnet på den stationære pc. Såfremt du ikke kender dette, udfylder du feltet med "*" og klikker på "søg". Nu skulle de gængse computere på nettet gerne dukke op. Du klikker dig ind på den stationære, og skulle nu kunne se de delte mapper eller det delte drev.

Håber det var lidt hjælp på vejen.

3

mandag, 19. juni 2006, 16:20

Hold da helt op. Jeg havde regnet med, at jeg skulle bruge resten af ugen på at løse dette problem. :clap:

Tusinde tak for hjælpen, Macimuz. :cheers: Nu virker det bare!

I starten kunne jeg dog kun få den bærbare til at finde den stationære og ikke omvendt, men det var selvfølgelig bare zone alarm der drillede :oops:

/Rasmus

4

mandag, 19. juni 2006, 20:56

Det var så lidt. ALtid rart at kunne hjælpe en fellow tweaker i nød :)

5

onsdag, 7. januar 2009, 16:34

Under installation af trådløs printer gik det galt til sidst: "MAC-adressefiltrering kan være aktiveret på den trådløse router".
Jeg aner ikke, hvor i routeren jeg skal deaktivere MAC-adressefiltrering - og heller ikke hvordan.
Jeg håber ydmygt på lidt super-pædagogisk hjælp!

Det er en ZyXEL P-320W (så vidt jeg husker), printeren er en HP Photosmart C4500.

På forhånd tak!

De bedste hilsener

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.