Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 19. marts 2006, 23:39

Overvejer meget småt at lave mig en HTPC løsning herhjemme... Er træt af at man kun ka se hva der kommer ud af antenne stikket, i fjernsynet...

Hvor meget vil sådan en løsning koste? Altså med hardware og software

Jeg har tænkt mig at smide et tv-kort med 1 eller 2 tv-tunere i
Vil gerne kunne høre radio fra den, både fra luften og fra kabelnettet (Hvis muligt altså - både mht. software og hardware)
Jeg vil også meget gerne kunne optage en del fra fjernsynet... så der ska også være en nogenlunde stor hdd i
Smider også et dvd-drev i, så jeg ka se nogle af mine film på den

Ved ikke med skærm... Hvis jeg kan bevare mit 28" tv vil jeg meget gerne det, men det ka garanteret ikke kobles til video eller s-video... Har jeg aldrig haft held med...

Hvor meget skulle alt dette koste? Tænker mest på software delen, men hvis i også ku diske op med en ca. pris for hardware ville det være skønt - evt. med nogle erfaringer fra egne projekter :)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Karga" (19.03.2006, 23:42)

2

søndag, 19. marts 2006, 23:42

komplet løsning inkl. licenser koster omkring 5-6 k. så har du også en ganske udemærket HTPC

eventuelt besøg www.minhtpc.dk

du skal sige følgende: standard pc + 500mce hauppage ( 1 k ) + x600 eller andet hdtv support grafikkort + windows mce ( 1K ) + fjernbetjening ( 250 kr )

du kan godt nøjes med en celeron processor til en htpc, hvis du skulle være i tvivl.

dette er ca. det du har brug for at vide. eventuelt spørg på forummet på den tidligere nævnte side.

hvis du vil vide mere kan du kontakte mig via den hjemmeside eller via msn.

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=16573&sid=[/IMG]

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Helmer" (19.03.2006, 23:44)

3

søndag, 19. marts 2006, 23:44

Citeret

Originally posted by mrflashbag
komplet løsning inkl. licenser koster omkring 5-6 k. så har du også en ganske udemærket HTPC

eventuelt besøg www.minhtpc.dk

du skal sige følgende: standard pc + 500mce hauppage ( 1 k ) + x600 eller andet hdtv support grafikkort + windows mce ( 1K )

du kan godt nøjes med en celeron processor til en htpc, hvis du skulle være i tvivl.

Tak og godt du siger det med cpu... Var lidt i tvivl, da jeg absolut ingen anelse har om hvor meget det kræver af cpu, ram etc. at se ét program og optage et andet...

4

mandag, 20. marts 2006, 12:00

Det er vel også værd at overveje en digital tuner - nu når DR kommer med digitalt signal her d. 31. marts. Ved slet ikke om man kan få det endnu.

5

mandag, 20. marts 2006, 16:25

Hvor meget koster sådan en fætter, kan den smides ind i maskinen (Eller er den ekstern..) og hva ka jeg få ud af den - altså ud over dr1's signal? :)

6

mandag, 20. marts 2006, 16:25

Citeret

Originally posted by KarGa
Hvor meget koster sådan en fætter, kan den smides ind i maskinen (Eller er den ekstern..) og hva ka jeg få ud af den - altså ud over dr1's signal? :)

Ville jeg os gerne vide, ikk sjov at bruge penge på noget der kun ka bruges til dr1 :))

Gigabyte GA-EX58-UD4P - i7 920
G.Skill 6GB DDR3-1600 - MSI R4850
Chill Inn. 520A4M - WD3000HLFS VelociRaptor
Dell U2311H - Logitech Z-2300

iPhone 5S 16GB - Onkyo TX-NR616 - B&W DM683 - Samsung UE55ES7005 - Playstation 4 - Mac Mini (XBMC)
Tweak.dk på Facebook

7

mandag, 20. marts 2006, 16:30

Well DR1 og DR2 som det første. Men TV2 kommer jo også med på vognen. Og til november kan i slet ikke modtage DR1 og TV2 uden en digitaltuner eller en boks der konverterer det digitale signal til analogt.

Så ja hvorfor ikke købe den med det samme? Især hvis du vil lave HDMI udgang til dit HDTV fjernsyn.

8

mandag, 20. marts 2006, 16:32

Citeret

Originally posted by Lecter
Well DR1 og DR2 som det første. Men TV2 kommer jo også med på vognen. Og til november kan i slet ikke modtage DR1 og TV2 uden en digitaltuner eller en boks der konverterer det digitale signal til analogt.

Så ja hvorfor ikke købe den med det samme? Især hvis du vil lave HDMI udgang til dit HDTV fjernsyn.

Kilde ?

9

mandag, 20. marts 2006, 16:35

http://www.dr.dk/digitalttv/html/spoergs…_svar/faq19.asp

1. november 2009: Det analoge tv-sendenet lukkes.

på en måde har du ret.. det varer bare lidt ;)

10

mandag, 20. marts 2006, 16:36

Citeret

Originally posted by SlackeR

Hehe ja sku...

Men der står jo os

Citeret

1. juli 2006: Der slukkes for det analoge DR2-signal fra satellit.

Gigabyte GA-EX58-UD4P - i7 920
G.Skill 6GB DDR3-1600 - MSI R4850
Chill Inn. 520A4M - WD3000HLFS VelociRaptor
Dell U2311H - Logitech Z-2300

iPhone 5S 16GB - Onkyo TX-NR616 - B&W DM683 - Samsung UE55ES7005 - Playstation 4 - Mac Mini (XBMC)
Tweak.dk på Facebook

11

mandag, 20. marts 2006, 16:44

Citeret

Originally posted by JuiCe

Citeret

Originally posted by SlackeR

Hehe ja sku...

Men der står jo os

Citeret

1. juli 2006: Der slukkes for det analoge DR2-signal fra satellit.

Jaja, men det er fra satelit. Viasat har allerede slukket for deres analoge satellit-signal så vidt jeg husker.
Det er jo lige meget når både canal digital og viasat allerede har slukket på det tidspunkt. Så er man nødt til at have en digital receiver.
Vi snakker kun om det terrestriale net :)

12

mandag, 20. marts 2006, 17:02

hmm er det først i 2009? Weird... mener faktisk det var en journalist fra TV avisen der fortalte mig at det var november i år. Nåh men ja... der er jo mange fordele ved det digitale net. Blandet andet anamorphic 16:9 :D

13

mandag, 20. marts 2006, 17:04

Citeret

Originally posted by Lecter
hmm er det først i 2009? Weird... mener faktisk det var en journalist fra TV avisen der fortalte mig at det var november i år. Nåh men ja... der er jo mange fordele ved det digitale net. Blandet andet anamorphic 16:9 :D

Man trænger nok til at få renset ud i øregangene :))

14

mandag, 20. marts 2006, 17:04

Citeret

Overvejer meget småt at lave mig en HTPC løsning herhjemme... Er træt af at man kun ka se hva der kommer ud af antenne stikket, i fjernsynet...

Hvor meget vil sådan en løsning koste? Altså med hardware og software

Jeg har tænkt mig at smide et tv-kort med 1 eller 2 tv-tunere i
Vil gerne kunne høre radio fra den, både fra luften og fra kabelnettet (Hvis muligt altså - både mht. software og hardware)
Jeg vil også meget gerne kunne optage en del fra fjernsynet... så der ska også være en nogenlunde stor hdd i
Smider også et dvd-drev i, så jeg ka se nogle af mine film på den

Ved ikke med skærm... Hvis jeg kan bevare mit 28" tv vil jeg meget gerne det, men det ka garanteret ikke kobles til video eller s-video... Har jeg aldrig haft held med...

Hvor meget skulle alt dette koste? Tænker mest på software delen, men hvis i også ku diske op med en ca. pris for hardware ville det være skønt - evt. med nogle erfaringer fra egne projekter :)

Den jeg vil have løber op i ca 18000 kr.

The_Unforgiven

15

mandag, 20. marts 2006, 17:05

Citeret

Originally posted by The_Unforgiven
Den jeg vil have løber op i ca 18000 kr.
The_Unforgiven

8o Der ska jeg sleeet ikk op at ramme :))

Jeg er en fattig studerende :$

16

mandag, 20. marts 2006, 17:06

Hvad må den koste ? ... Der er en jo del forskel på hvad man får for 5K og så på 15K ...

Det med Celeron ville jeg droppe hvis du vil have to TV-tunere. Hvilket format vil du optage i ? ... Noget der skal encodes on-the-fly til DivX/Xvid ?

Skal systemet bruges til andet end at "lege" VHS & DVD ?

Hvad med lyd ?

Kabinet er klart en smagssag ... som altid. Men hvad med SilverStone LG16M ?

Men skal det være et relativt billigt og lille system med en enkelt tuner, så kunne følgende måske bruges som et idé grundlag.

Aopen XC Cube MZ915-M
1,73 GHz PentiumM 740 @ FSB 533
2 x 512 MB Kingston ValueRAM (PC4200 / DDR-II 533)
300 GB Maxtor Diamondmax 10 (SATA-150)
Hauppauge WinTV PVR-150MCE L.P. (Low Profile)
+ DVD-drev (slimdrive)

~ 6.xxx .-

17

mandag, 20. marts 2006, 17:20

Gode spørgsmål grill :) Svarer lige på dem

Hvad må den koste ? ... Der er en jo del forskel på hvad man får for 5K og så på 15K ...
Altså jeg ville egentlig bare høre hvad den kunne komme til at koste.. Sådan at jeg vidste om jeg sku til at investere i sådan noget... Men en 5-7k syns jeg er rimeligt, for noget ordentligt

Hvilket format vil du optage i ? ... Noget der skal encodes on-the-fly til DivX/Xvid ?
Jeg havde tænkt på at kunne optage et program direkte til hdd i divx - eller andet letkonverterligt format - mens jeg så noget andet

Skal systemet bruges til andet end at "lege" VHS & DVD ?
Jeps.. Musik station, rss reader, tv, radio, internet

Hvad med lyd ?
Jeg har et sorround anlæg der kører med 2 jack stik... Som jeg har til en switch, så jeg ka skifte fra mine forskellige inputs... Hvis man kunne erstatte den switch med et stykke software der ka kontrolleres fra en fjernbetjening ville det også være superduper

Kabinet er klart en smagssag ... som altid. Men hvad med SilverStone LG16M ?
Det må da gerne være noget flashy noget... Er godt nok ikk så meget for det kabinet du skriver der... hvis det er det jeg ka se hvis jeg søger på "Silverstone LG-16M"...
Men altså det ska stå under et bord, hvor jeg ikke stikker hovedet ind særligt ofte... Så sætter pris højere end design mht. kabi :)

Det hardware du skriver der... Mht. cpu, ram og strømforsyning... er det så de krav du vil anbefale?

18

mandag, 20. marts 2006, 18:14

Citeret

Altså jeg ville egentlig bare høre hvad den kunne komme til at koste.. Sådan at jeg vidste om jeg sku til at investere i sådan noget... Men en 5-7k syns jeg er rimeligt, for noget ordentligt

Tror jeg ville ende oppe omkring 9-10K før jeg ville være ok tilfreds. Men ud af de penge, så ville der også gå noget ligende 2K til kabinettet alene.

Uden at overdrive, så ville jeg dog nemt kunne bruge 15K på det, men det er også et CoreDuo-system med ca. ½ TB plads samt lækkert lydsystem.

Spørgsmålet er jo også om man i forvejen har en masse DivX, MP3 eller andet der skulle ligge på systemet for så kunne der jo nemt blive behov for mere HDD-plads. Især hvis man vil optage en hel del før man måske brænder ned ... Eller slet ikke gider brænde ned ...

Citeret

Jeg havde tænkt på at kunne optage et program direkte til hdd i divx - eller andet letkonverterligt format - mens jeg så noget andet

Så skal der jo lidt kræfter til. Især hvis du vil lave andet samtidigt. Og endnu mere hvis du vil "rippe" to kanaler på én gang.... og evt. lave noget helt tredje ... evt. se en DVD ... :T

Citeret

Okey, men det er jo ikke det store. Tænkte mere på om maskinen også skulle gå ind og erstatte dit anlæg komplet for der skal jo en del $ til i mange tilfælde.

Citeret

Jeg har et sorround anlæg der kører med 2 jack stik... Som jeg har til en switch, så jeg ka skifte fra mine forskellige inputs... Hvis man kunne erstatte den switch med et stykke software der ka kontrolleres fra en fjernbetjening ville det også være superduper

Hm, mangler din forstærker indgange siden det er bygget op på den måde ?

Citeret

Det må da gerne være noget flashy noget... Er godt nok ikk så meget for det kabinet du skriver der... hvis det er det jeg ka se hvis jeg søger på "Silverstone LG-16M"...
Men altså det ska stå under et bord, hvor jeg ikke stikker hovedet ind særligt ofte... Så sætter pris højere end design mht. kabi :)

Ja, det var det her jeg mente ...
www.silverstonetek.com/products-lc16m.htm
... men ja, det er jo en smagssag. Var jo helt på bar bund, så anede ikke om det skulle være stort, havde mange muligheder, småts, stilet, ATX, micro-ATX osv osv ... eller hvad. Muligheder er der jo tonsvis af ... :))

Spørgsmålet er jo også om der skal være indbygget display ... evt. touch-screen i kabinettet ... og indbygget modtager til en MCE-remote (mv)

Citeret

Det hardware du skriver der... Mht. cpu, ram og strømforsyning... er det så de krav du vil anbefale?

Vidste ikke helt hvad du havde af krav, så det var lige et hurtigt forslag på et meget lille system der stadig har lidt kræfter. Dog ikke det helt vilde. Der er f.eks kun én tuner. Det er low-profile, så mere kan det vist ikke blive til hvis det skal være sådan en lille fætter.... mini-barebone, pandekage-barebone eller hvad visse folk kan li at kalde den størrelse :))

som f.eks den jeg skrev før ...

Ingen tvivl om at Hauppauge WinTV PVR-500 er lækkert. To tunere kan jo være en dejlig ting, men sætter også højere krav til systemet nu når du vil encode det on-the-fly... eller bare generalt faktisk. Ved ikke om der er penge til et system bygget på CoreDuo, men ville jo være en lækker ting.

På det område, så er det jo bare en PC ... Hvis man har prøvet at rippe noget til DivX, så giver det jo en meget god idé om hvor mange kræfter man nemt kan bruge på det. jo flere, jo bedre faktisk. Det er dog ikke helt det samme, men alligevel.

RAM skal du hellere ikke spare alt for meget på. Igen alt efter hvor meget du skal lave. Selvom 512 nok ville kunne løbe rundt, men er der penge til det, så ville jeg smide 1 GB i den..... Eller rettere, så ville jeg finde pengene til det :))

Grafikkort har du jo ikke så meget brug for mildt sagt. Du skal ikke spille vel ? Så er der jo ingen grund til at bruge f.eks 1000 kr på et grafikkort der ikke udnyttes ... Især ikke når den samlede pris tæller.

Hvad med strømforbrug ? Der er jo fordele ved en mobile-CPU som f.eks PentiumM og ligende på det område. Også når det kommer til varme/støj. Er lidt nemmere at have med at gøre generalt set jo.

Hvad man kan finde sig i at ens stationære computer "siger" er jo ikke helt det samme som noget der står inde i stuen. Jeg ville blive muggen hvis min DVD-afspiller sagde det samme som mange "almindelige" PC´ere ... :))

19

mandag, 20. marts 2006, 18:43

Citeret

Originally posted by GrillRotten

Citeret

Okey, men det er jo ikke det store. Tænkte mere på om maskinen også skulle gå ind og erstatte dit anlæg komplet for der skal jo en d el $ til i mange tilfælde.

Citeret

Hm, mangler din forstærker indgange siden det er bygget op på den måde ?

Jeg har et Altec Lansing 641.... Ingen ekstern forstærker.. den sidder i det der også er subwooferen :) Der er kun én indgang, så jeg bruger den switch til at skifte fra stationær, tv og et løst jackstik jeg har liggende

Men hvordan mener du med at maskinen skal erstatte mit anlæg? Havde bare tænkt mig at tilslutte maskinen til switchen og så skifte rundt..

20

tirsdag, 21. marts 2006, 12:10

Har samlet denne liste... Er der noget der skal ændres/tilføjes?

Desktop kabinet
Silverstone LASCALA LC17
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159222

Bundkort
ABit NF7-S Rev2.0 - Mit nuværende mainboard
Skifter til 64bit system på stationær

RAM
Corsair Value Select 2 x 512 MB
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=72335

CPU
AMD 2800+ - Min nuværende maincpu

PSU
Antec NeoHE 500PEC - 500w
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=174393

Grafikkort
Radeon 9600 PRO - Mit nuværende maingfx

HDD
Western Digital Caviar SE WD3000JB 300 GB
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=130578

TV-Kort
WinTV-PVR-500
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=178432

Software
Windows Media Center Edition
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159715

DVD-brænder
Plextor PX-608U (Sølv)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175084

Fjernbetjening
Logitech Harmony 895 Advanced Universal Remote
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175913

Jeg får det til lige godt 8200,- :ohmy: :$

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Karga" (21.03.2006, 12:17)

21

tirsdag, 21. marts 2006, 12:33

Det der ser ud af en ok nice HTPC, mindre kan endda gøre det

glæder mig at se at folk kan finde ud af at genbruge sine gamle dele...

22

tirsdag, 21. marts 2006, 12:39

Jeg ærger mig dog over jeg ikke ku finde en billigere ekstern dvd-brænder fra plextor...

Men den fjernbetjening er så nice :P så den på en messe her i Valby på et tidspunkt - Den ser SÅ lækker ud

Hva med den psu? Er den overkill?

23

tirsdag, 21. marts 2006, 16:00

Mener da bestemt du kan få en fjernbetjening til en noget billigere penge fra microsoft, som jo altså høre til MCE. Øh, er der ikke en fjernbetjening med til det der Hauppauge 500 kort?

Det er da ikke nødvendigt med sådan en voldsom PSU?

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Sukkerfar" (21.03.2006, 16:01)

24

tirsdag, 21. marts 2006, 16:08

PSUen var bare et skud.. har ingen anelse om hvor meget sådan en tv-tuner tager

Fjernbetjeningen skal være den der... Der er flere årsager, men nok mest fordi jeg blev totalt forelsket i designet da jeg så den :$ Og så det at den har radiosender sammen med infarød.. Så jeg ka sidde og krydre røv ude på repoen her om sommeren, med den bærbare og så sidde og kontrollere musikken f.eks. :)

SafeHome Wireless Surveillance Fixed HD kamera

Vi hopper for en kort stund tilbage i bunken af forbrugerelektronik, når vi i dag skal kigge på noget, der kan
Læs Mere

AeroCool GT-RS

Vi skal i denne test stifte bekendtskab med et kube kabinet fra producenten AeroCool - nærmere betegnet deres
Læs Mere

Antec ISK110 VESA micro kabinet

Er du også en af dem, der godt kan lide at bygge små computere og være med på den nyeste trend? Så kan dagens
Læs Mere

ASUSTOR AS-5004T

Endnu en ASUSTOR NAS server har fundet vej til Tweak.dk redaktionen, og vi skal i denne omgang have et kig på
Læs Mere

Argon Audio Stream 2

I en tid med DAB-radioer og trådløs streaming af musik kan vi alle få brug for udstyret, der kan koble vores m
Læs Mere

ZyXEL Armor Z1 AC2350 Dual-Band Wireless Gigabit

I en tid, hvor meget handler om grafikkort, mens vi så småt venter på lanceringen af Intels næste chipsetserie
Læs Mere

ASUS ROG Orion Stereo Gaming Headset

Der findes et væld af headsets, og der er et headset til ethvert formål. Hvis du skal have et simpelt, men sta
Læs Mere

XFX Radeon R9 390X 8 GB Double Dissipation

Vi så for nyligt Radeon R9 380 4 GB fra XFX her på siden, og nu kan vi altså også præsentere jer for en af de
Læs Mere

Konkurrence: Vind med Tweak.dk og Razer

Så blev vi færdige med Silverstone konkurrencen, og derved er vi nu klar til at sætte gang i endnu en konkurre
Læs Mere

Playstation 4 får mus og tastatur

I kølvandet på annonceringen af keyboard og mus support til Xbox One for et par uger siden, kommer Hori nu med
Læs Mere

Qualcomm løser varmeproblemer med Snapdragon 820

Qualcomms mobile processor Snapdragon 810 har været meget i vælten for at være en endog meget varm chip. Nu er
Læs Mere

Nyt X99M-WS micro-ATX bundkort fra ASUS

Tilbage på Computex-messen i juni præsenterede ASUS dette nye bundkort, som altså nu er klar til salg. Der er
Læs Mere

HORNET er Tor-netværket på speed

Hvis man vil være anonym i sin færden på nettet, findes der mange løsninger, man kan bruge. Man kan enten ansk
Læs Mere

Her er den nye OnePlus 2

OnePlus' nye 2016 Flagship Killer er nu en realitet. Den helt nye OnePlus 2 nemlig nu blevet præsenteret, og j
Læs Mere

Rygte: Valve arbejder på Half-Life 3

Ja, så kører rygtemøllen igen, og igen handler det om spilstudiet Valves myte- og sagnomspundne spil Half-Life
Læs Mere

He's back! The Terminator er med i WWE 2K16

Arnold Schwarzenegger er tilbage! Eller, det vil sige, at hans virtuelle alter ego er tilbage, og det er han s
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.