Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 22. februar 2006, 23:01

Jeg har lige et spørgsmål ang. en Apple iBook - Den med en 12,1" skærm.

1. Hvordan er den kvalitetsmæssigt? - Kan den holde til noget, bliver den let ridset og hvordan er tasterne?

2. Kan man åbne worddokumenter på den? - Meget handy hvis jeg finder én inden mine eksaminer.

3. Hvordan er MacOS?

4. Findes der andre spil som man også kan bruge til alm. computer udover Warcraft 3 og Diablo 2: LoD?

Jeg ser gerne tråden fri for spam omkring Apple og MacOS. Men hvis I har noget brugbart så skriv det endelig :)

Den skal være en erstatning for min nuværende Thosiba, da jeg godt kunne tænke mig en Apple bærbar. Den skal bruges til Photoshop og skole.

På forhånd tak :9xo

I5 4670K, ASUS Z87-K, GTX770, 8 GB Hyper-X, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
Canon EOS 400D, Playstation 3, Xbox 360 Elite

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Don_Jabbe" (22.02.2006, 23:02)

2

onsdag, 22. februar 2006, 23:31

Ved i hvert fald at man kan få microsoft office til den, så ja du kan godt åbne .doc dokumenter... Og mener da i forbindelse med deres nye iMac Pro at jeg har set Doom3 køre på mac, men ved ikk lige om iBoken kan trække det ;)

Håber det besvare nogle af dine spg :)

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=16923&sid=[/IMG]

3

onsdag, 22. februar 2006, 23:32

Citeret

Originally posted by Don_Jabbe

1. Hvordan er den kvalitetsmæssigt? - Kan den holde til noget, bliver den let ridset og hvordan er tasterne?

2. Kan man åbne worddokumenter på den? - Meget handy hvis jeg finder én inden mine eksaminer.

3. Hvordan er MacOS?

4. Findes der andre spil som man også kan bruge til alm. computer udover Warcraft 3 og Diablo 2: LoD?

Jeg ser gerne tråden fri for spam omkring Apple og MacOS. Men hvis I har noget brugbart så skriv det endelig :)

Den skal være en erstatning for min nuværende Thosiba, da jeg godt kunne tænke mig en Apple bærbar. Den skal bruges til Photoshop og skole.

1. Har ikke prøvet den, men har set en, og den så ud til at være af høj kvalitet og være holdbar

2. Ja hvis du får Word på den

3. Det ser fedt ud, men synes det er uoverskueligt :rolleyes:

4. Battlefield 1942:)

Håber det er brugbart;)

Dennis Hansen, dehan.dk

4

onsdag, 22. februar 2006, 23:36

Synes bestemt deres notebooks er fede.

Sad lige og klikkede på en på jobbet for nyligt og den virkede som god og stabil kvalitet - skærmen var lækker og OSX reagerede ganske hurtigt ;)

Så hvis man er i de tanker, tror jeg ikke man bliver skuffet - man skal selvfølgelig bare være indstillet på at det ikke er som en "normal" windows notebook

5

torsdag, 23. februar 2006, 09:03

Tak for svarene indtil videre :) Helt klart noget man kan bruge. Men lige med hensyn til Word, skal jeg der have en speciel mac udgave? Eller fungerer min alm. Windows udgave der?

Og nu her jeg BF 1942, er det bare at proppe den ind og så virker det? Eller skal der en bestemt udgave til?

6

torsdag, 23. februar 2006, 09:38

Citeret

Tak for svarene indtil videre :) Helt klart noget man kan bruge. Men lige med hensyn til Word, skal jeg der have en speciel mac udgave? Eller fungerer min alm. Windows udgave der?

Og nu her jeg BF 1942, er det bare at proppe den ind og så virker det? Eller skal der en bestemt udgave til?

Du skal have en udgave til Mac. På edbpriser.dk kan du finde priser, der står "kompatibilitet Mac" ved dem du kan bruge til en Mac.

7

torsdag, 23. februar 2006, 09:48

Citeret

3. Hvordan er MacOS?

1. ret høj kvalitet, solidt og robust.
2. ja sagtens, hvis du får fat i Office 2003 for macOS
3. kommer an på hvad for en version, MacOS 9,x og tidligere var ret uoverskueligt, især hvis man normalt er hardcore windows bruger.
Mac OS X kræver stadig tilvænning, men er mere overskueligt, samt at det har fået et flot finish IMO, bedre end det plastiklook som winXP har, en af grundene til at jeg bruger flyakite OSX skin.
4. ja, prøv at kigge på nettet, ellers skulle det være muligt at få fat i en emulator.

dog kan der være problemer hvis du hooker op til et windows kompatibelt netværk på skolen, (hvis i har noget trådløst eller noget), medmindre serveren kører linux. macOS og windows holder hver deres standarder, samt kører over forskellige arkitekturer, der gør at de stort set er inkompatible med hinanden. Hvis serveren kører med linux, er det bedre, da det er mere "tolerant" overfor macOS. Hør systemadministratoren på skolen ad omm det kan lade sig gøre at koble en apple computer på netværket.

generelt er apple CPU'ere hurtigere pr. MHz end en x86 kompatibel af slagsen, da de kører med det der hedder RISC (reduced instruction set computing) mod CISC (complex instruction set commputing) som bruges i x86 kompatible CPUere.

en anden fordel er at der ikke bliver skrevet så mange vira til mac, og det meste spyware virker ikke på en mac.

til sidst er macOS mere stabilt end windows

8

torsdag, 23. februar 2006, 10:47

Kan det passe at man kun kan købe Word til Apple? Kan man ikke få Excel osv.? Og er det denne her I snakker om - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138561 ?

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Don_Jabbe" (23.02.2006, 10:47)

9

torsdag, 23. februar 2006, 10:51

nah.. har set office pakken til mac

her
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94102

prisliste:

her

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Tigerplayer" (23.02.2006, 10:55)

10

torsdag, 23. februar 2006, 10:55

Citeret

Originally posted by Tigerplayer

her

Damn 8o Jeg er jo ikke millionær :))

Findes der et billigt program som er næsten som Excel til Mac?

11

torsdag, 23. februar 2006, 19:54

Citeret

Citeret

Originally posted by Tigerplayer

her

Damn 8o Jeg er jo ikke millionær :))

Findes der et billigt program som er næsten som Excel til Mac?

Nu quoter jeg lige mig selv for at oppe tråden og spørge om dette ikke er den jeg skal have, altså office pakke: http://www.itbutikken.dk/i/69903/2.htm ?

I skal stadig være velkomne til at komme med både gode og dårlige erfaringer.

13

torsdag, 23. februar 2006, 20:09

World of Warcraft fungere ihvertfald også på macs!

Mvh.

Johann Strønæs Steffensen

14

torsdag, 23. februar 2006, 20:44

Citeret

Originally posted by GrillRotten
OpenOffice :9xo

Den har jeg haft på min nuværende bærbare. Men jeg prøvede aldrig at åbne vores eksamens papir i det. Men ser det ens ud? Og hvad med funktioner i OpenOffice?

15

torsdag, 23. februar 2006, 21:50

Citeret

Citeret

OpenOffice :9xo

Den har jeg haft på min nuværende bærbare. Men jeg prøvede aldrig at åbne vores eksamens papir i det. Men ser det ens ud? Og hvad med funktioner i OpenOffice?

Det går helt fint med bl.a. Word & Excel-dokumenter i OpenOffice.

Syntes efterhånden at OpenOffice er blevet rigtig nice. Hvis man primært bruger tekstbehandling og regneark, så er OpenOffice et glimrende og gratis alternativ til Microsoft Office. På de fleste områder er det mindst lige så godt. På andre områder er OpenOffice endda Microsoft Office overlegen.

16

torsdag, 23. februar 2006, 22:32

Yep, som de andre også siger, er iBooks skam af en rigtig god kvali.

Jeg har selv rodet lidt med Mac OSX på X86 pc'er her for nyligt og det virker som et rigtig lækkert styresystem. Nemt og lækkert. Hmm, hvad kan man mere sige? Køb en iBook :) Har desværre ikke en selv, men regner med at købe en Mac Mini når de nu engang lancere dem med Intel Core (hvis de gør)

Når vi nu snakker om Intel cores i mac, så vent da lige et måned eller 2 og se om de ikke skulle putte en intel core solo eller hvad de kalder dem i Ibook'sne også. Det ville være dumt ikke at vente.

Jeg håber du kan bruge det til noget. Spørg endelig hvis du har spørgsmål :)

17

fredag, 24. februar 2006, 09:15

Til Grillrotten: Tak, for det :) Jeg mente bare, at have hørt at hvis man åbner et Word dokument med sidehoved i OpenOffice, så skulle den ikke se så godt ud. Men det lyder spændende :D

Til Simonwh: Okay, det lyder jo godt. Men ja, jeg venter også lige lidt. For jeg vil først se om min far ikke vil købe en iBook og at han så får min Toshiba + lidt money.

18

fredag, 24. februar 2006, 10:08

Jeg kan da lige smide lidt info ind her sider jo ved en mac :)

Jeg bruger mac på mit arbejde da det er hvad vi har i afdelingen.

Ja kvaliteten på deres laps er rimelig god men ikke bedre end mange andre pc laps.

OS X tjaaa det er ok men syntes der er rigtig mange ting som gør det træls at arbejde med. Er bare en del ting som er mere bøvlet også selvom jeg har arbejdet med det i lang tid.

Med hensyn til office dokumenter så er det bare at købe office til mac så kører det fint. Du kan dog løbe i problemer hvis du sender et dokument der er lavet på mac til en pc slet ikke sikkert den vil åbne det. Kan også gælde almindelige jpg billeder.

Alt i alt vil jeg sige at den eneste grund til man skal købe mac frem for pc er designet. Yddelsen er ikke bedre, det er så absolut ikke nemmere at arbejde med. Kan godt være os X ser smart ud men windows er mere funktionelt.

Køb en 12" pc lap i stedet og smid noget skin på for at få os til at ligne mac :)

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

19

fredag, 24. februar 2006, 12:56

Citeret

Originally posted by _WHAT_
Jeg kan da lige smide lidt info ind her sider jo ved en mac :)

Jeg bruger mac på mit arbejde da det er hvad vi har i afdelingen.

Ja kvaliteten på deres laps er rimelig god men ikke bedre end mange andre pc laps.

OS X tjaaa det er ok men syntes der er rigtig mange ting som gør det træls at arbejde med. Er bare en del ting som er mere bøvlet også selvom jeg har arbejdet med det i lang tid.

Med hensyn til office dokumenter så er det bare at købe office til mac så kører det fint. Du kan dog løbe i problemer hvis du sender et dokument der er lavet på mac til en pc slet ikke sikkert den vil åbne det. Kan også gælde almindelige jpg billeder.

Alt i alt vil jeg sige at den eneste grund til man skal købe mac frem for pc er designet. Yddelsen er ikke bedre, det er så absolut ikke nemmere at arbejde med. Kan godt være os X ser smart ud men windows er mere funktionelt.

Køb en 12" pc lap i stedet og smid noget skin på for at få os til at ligne mac :)

Okay, men jeg synes fordelen ved iBook'en er prisen, designet og så skulle de kører godt. Mens en ordentlig 12" pc laptop koster omkring et par knaster mere.

20

fredag, 24. februar 2006, 13:11

Citeret

Til Grillrotten: Tak, for det :) Jeg mente bare, at have hørt at hvis man åbner et Word dokument med sidehoved i OpenOffice, så skulle den ikke se så godt ud. Men det lyder spændende :D

Et par billeder siger ofte mere end ord...

Microsoft Office :

OpenOffice Writer :

Nogt jeg godt kan li ved OpenOffice er at man nemt og hurtig kan exporterer til PDF fra standard af. Er en lækker detalje :9xo

Den feature kan dog nemt tilføjes til Microsoft Office, men den burde nu være standard IMO.

OpenOffice Math er nu heller ikke så ringe endda...

21

fredag, 24. februar 2006, 13:19

Tak Grill :) Lige sådanne billeder jeg manglede, men det ser alt i alt meget fornuftig ud :D

22

fredag, 24. februar 2006, 13:32

Citeret

Tak Grill :) Lige sådanne billeder jeg manglede, men det ser alt i alt meget fornuftig ud :D

Så lidt. Hvis du vil have flere, så kan du bare sige til hvis der er noget du er nysgerrig om.

Én ting som man dog nemt kan komme til at savne ved OpenOffice er et email-program. Det kan dem der bruger Outlook ihvertfald. Har selv taget skridtet på et tidspunkt og gået væk fra "PC-email" og over på "Web-email" (Gmail), så jeg savner ikke Outlook da jeg jo så ikke har brug for det. Dog kan man også nemt finde gratis alternativer til Outlook som er glimrende.

OpenOffice Impress (PowerPoint)

OpenOffice Draw

23

fredag, 24. februar 2006, 13:34

Citeret

Citeret

Så lidt. Hvis du vil have flere, så kan du bare sige til hvis der er noget du er nysgerrig om.

Én ting som man dog nemt kan komme til at savne ved OpenOffice er et email-program. Det kan dem der bruger Outlook ihvertfald. Har selv taget skridtet på et tidspunkt og gået væk fra "PC-email" og over på "Web-email" (Gmail), så jeg savner ikke Outlook da jeg jo så ikke har brug for det. Dog kan man også nemt finde gratis alternativer til Outlook som er glimrende.

OpenOffice Impress (PowerPoint)

OpenOffice Draw

Jeg synes lige jeg kan begynde, at forstå at OpenOffice faktisk er bedre end forventet :D Det er en klar konkurrent overfor ms.

Pure Pop Mini FM/DAB radio

Pure, som laver lydudstyr af høj kvalitet i en klasse for sig selv, har denne gang tilsendt os en FM/DAB radio
Læs Mere

ADATA XPG Z1 2400 MHz DDR4 16GB kit

Endnu et 16 GB DDR4 kit har fundet vejen til Tweak.dks testbænk, og i denne omgang er der tale om ADATAs XPG Z
Læs Mere

TP-LINK 7-Port USB3.0 hub

TP-LINK, som ellers normalt laver ting til kommunikation, kommer denne gang lidt ud over deres eget sortiment
Læs Mere

Rapoo E9090P Wireless Illuminated Keyboard

Denne gang har Rapoo sendt os et af deres trådløse tastaturer. Dette tastatur er helt sit eget, da det har bel
Læs Mere

ASRock X99E-ITX/ac

Står du og overvejer at bygge et mITX system, men er du på samme tid interesseret i et lille vilddyr med masse
Læs Mere

ASUS Sabertooth X99

Sabertooth serien kender de fleste af os som toppen af poppen i ASUS TUF serie af bundkort, og de har i denne
Læs Mere

ASUS Strix Tactic Pro Gaming Keyboard

Det er igen blevet tid til at anmelde et produkt fra ASUS' Strix serien, og denne gang er det et tastatur, der
Læs Mere

Antec VSP5000

Man behøver ikke kaste tonsvis af penge efter et kabinet for at få fede features og gode muligheder. Det er An
Læs Mere

Google undskylder for brølere i Google Maps

Internetgiganten Google har om nogen været noget i vælten den seneste tid. Det skyldes, at der har været indti
Læs Mere

Pas på! NemID svindlere igen på spil

Det danske mobilselskab Call me har netop bragt nyheden om, at der er NemID svindlere på vej, og det vil vi se
Læs Mere

MSI verdens første med Windows 10 certificering

Vi ved alle, at Windows 10 er på vej, og med det kommer også en udfordring for især bundkortproducenterne at f
Læs Mere

Delta fylder pre-flight video med memes og katte

Det amerikanske flyselskab Delta er igen på banen med en noget utraditionel pre-flight video. De har før gjort
Læs Mere

GIVEAWAY! Vind en tur i biffen med Tweak.dk!

Vi er super glade for jeres engagement på både Tweak.dk og begge vores Facebook grupper, hvilket naturligvis o
Læs Mere

Netflix hyrer BitTorrent-medarbejder

Hvis man ikke kan slå dem, må man tilslutte sig dem. Sådan kunne en overskrift for dagens nyhed være, for den
Læs Mere

NVIDIA lukker igen for overclocking

Igen er der historier om, at NVIDIA lukker for overclocking af din GPU. Hvis du sidder derude med en laptop, d
Læs Mere

Razer fremviser ny Firefly musemåtte med fuld RGB belysning

Vi har her på Tweak.dk anmeldt flere af produkterne i Razers Chroma-serie, herunder Kraken 7.1 Chroma headsett
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.