Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 15. januar 2006, 20:56

Hej,

Jeg prøver desperat at reparere min fars computer. Den har fungeret fint i mange måneder indtil den pludselig ikke starter op længere. Og når jeg siger "ikke starter op" mener jeg at strømforsyningens ikke tænder at ingen blæsere starter op, altså *hel* død.

Da min fars printer var gået død i samme omgang gik jeg ud fra at det var et problem med strømforsyningen, men jeg har testet den i en anden computer og den virker fint og når strømforsyningen var sluttet til lyser lampen på bundkortet som skal advare om at der er strøm på. Derefter testede jeg at on/off knappen på kabinettet virkede, hvilket den lader til(kortslutter når man trykker på den). Så begyndte jeg at fjerne del efter del, først alle kort og drev pånær grafikkort, så grafikkortet, så en ram klods, så begge ramklodse, og tilsidst CPU'en, men lige meget hjalp det. Vi konkluderede at bundkortet måtte være gået død, og sendte det til RMA, men fik det tilbage med besked om at det virkede fint.

Vi har prøvet at samle det hele igen, men det virker altså bare ikke.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor få dele man kan slippe afsted med i en computer således at den stadig kan tænde(ikke nødvendigvis boote op), skal man have gfx+ram+cpu, eller burde bundkortet kunne "tænde" uden noget?
Vi bliver jo ligesom nød til at finde ud af hvilken af delene der er skyld i problemet ....

Computeren består af følgende:
Asus A8N-E Deluxe(nforce4)
A64 3200+ CPU
2x512MB PC3200 RAM
2x250GB IBM harddiske(kan ikke lige huske præcist model nummer).
ATI X600 grafikkort
Hauppauge 150MCE tv-kort.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "ziphnor" (15.01.2006, 20:59)

2

mandag, 16. januar 2006, 01:21

Du kan reelt set nøjes med at boote op kun Med CPU og køler sat til dit mobo. For du kan se/høre om det starter. Det kommer ganske vist ikke så langt, da det vil melde RAM fejl. Men det burde være nok til at kunne fejlteste det.

3

mandag, 16. januar 2006, 02:19

hvis der er bundkort lamper der ikke lyser overhovedet, og din psu virker, så kan det vel kun være enten korrupt bios eller bundkort.....måske er bios batteriet ved at være lavt, hvilket kan give mærkelige problemer..

hvis der ingen lamper er på bundkortet, der kan fortælle om det får strøm, så kan det være bundkort,ram og/eller cpu....ved problemer med gfx kort burde den prøve at starte op til bios.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + Kingston 56 GB SSD, Sapphire R9 270X 4GB OC.

4

mandag, 16. januar 2006, 15:58

Citeret

Originally posted by Expendable
Du kan reelt set nøjes med at boote op kun Med CPU og køler sat til dit mobo. For du kan se/høre om det starter. Det kommer ganske vist ikke så langt, da det vil melde RAM fejl. Men det burde være nok til at kunne fejlteste det.

Okay, så eftersom at bundkortet er blevet testet seperat må konklusionen jo være at det er CPU'en den er gal med. Tak for hjælpen, problemet var netop at jeg ikke var sikker på om den burde kunne starte med kun CPU i.

Citeret

hvis der er bundkort lamper der ikke lyser overhovedet, og din psu virker, så kan det vel kun være enten korrupt bios eller bundkort.....måske er bios batteriet ved at være lavt, hvilket kan give mærkelige problemer..

hvis der ingen lamper er på bundkortet, der kan fortælle om det får strøm, så kan det være bundkort,ram og/eller cpu....ved problemer med gfx kort burde den prøve at starte op til bios.

Lampen på bundkortet lyser, der sker bare ikke noget når man prøver at tænde computeren. Og bundkortet er jo blevet testet seperat af butikken.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.