Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 11. oktober 2005, 13:17

Hej,

her kommer det klassiske spørgsmål igen igen.

Jeg skal have en ny pc.

Udfordringen - den må ikke koster mere end 6-7.000 kr og den skal kunne køre linux (Ubuntu).

Hvor meget ydelse kan jeg presse ud af disse snævre betingelser?

Og endnu vigtigere: hvor vil I anbefale at jeg køber mht. leveringshastighed, prisniveau og service?

2

tirsdag, 11. oktober 2005, 13:58

Citeret

Oprindeligt indlæg af zardoz
Hej,

her kommer det klassiske spørgsmål igen igen.

Jeg skal have en ny pc.

Udfordringen - den må ikke koster mere end 6-7.000 kr og den skal kunne køre linux (Ubuntu).

Hvor meget ydelse kan jeg presse ud af disse snævre betingelser?

Og endnu vigtigere: hvor vil I anbefale at jeg køber mht. leveringshastighed, prisniveau og service?

Hvad skal den bruges til udover Ubuntu?

Ubuntu kan vel køre på en brugt PC til 500,-

3

tirsdag, 11. oktober 2005, 15:00

hej Zulu,

ja, det er nogenlunde det, den kører på nu :))

Men ja, den skal faktisk bruges til nogenlunde alt - dvs videoredigering, grafiske opgaver (dog ikke 3D eller Autocad osv.), kontorbrug og lidt spil.

Den må ikke larme for meget!

4

tirsdag, 11. oktober 2005, 15:26

Citeret

Oprindeligt indlæg af zardoz
hej Zulu,

ja, det er nogenlunde det, den kører på nu :))

Men ja, den skal faktisk bruges til nogenlunde alt - dvs videoredigering, grafiske opgaver (dog ikke 3D eller Autocad osv.), kontorbrug og lidt spil.

Den må ikke larme for meget!

OK - fair nok.

Jeg kender kun Ubuntu af navn, så jeg har ingen idé om hvordan driver-situationen ser ud.

Men en Athlon64 3500+ + et NForce4 mobo + 2 GB ram ville være en god start.

5

onsdag, 12. oktober 2005, 01:26

tak for svaret, zulu.

Jeg skal vel også ha' et godt grafikkort - og hvor anbefaler du jeg skal købe grejet? Jeg kan godt samle selv om nødvendigt.

6

onsdag, 12. oktober 2005, 02:22

køb en amd64 3700+ SD fx (den kan klare lidt hårde belastnigner fra tunge programmer.) et asrock socket939 dualsata2 og 2*1GB corsair pc3200 og evt et ati x800xl gfx kort....så er du klar tild et meste indenfor spilverdenen...

for at minimere larm kunne du købe en thermalright xp120 +ADDA 120mm low noise blæser, samt en ati silencer til gfx kortet.

som psu ville en tagan 480W eller chill 520W være nogle gode muligheder der ikke larmer.

en WD2500KS ( sata2+16mb cache ) kunne være en god stille lager-HDD og evt en raptor hvis det skal være rigtigt hurtigt.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

7

onsdag, 12. oktober 2005, 15:57

Hej Fragman, tak for dit svar.
Har du et link til et sted, hvor jeg kan købe alle disse komponenter og holde budgettet? Husk det skal være en komplet pc til mellem 5 og 7000...

SteelSeries Siberia V3 headset

Det er ikke længe siden, vi sidst så på et headset fra SteelSeries. På trods af dette tager vi nu hul på endnu
Læs Mere

Kingston HyperX Savage 240 GB SSD

Kingston er på banen med en ny SSD serie i HyperX serien! Vi tester Kingston HyperX Savage 240 GB modellen, so
Læs Mere

Antec Three Hundred Two

Vi skal i denne test tage et nærmere kig på et budgetvenligt kabinet fra produenten Antec. Nærmere betegnet er
Læs Mere

Antec High Current Pro 850W PSU

Antec er ude med ny topklasse strømforsyning. Der er tale om deres nye High Current Pro 850W strømforsyning me
Læs Mere

BitFenix Aegis

Hvis du er til kabinetter med pangfarver, eller måske mere er til de sort/hvide modeller, så kan Aegis kabinet
Læs Mere

QNAP Turbo NAS TS-453S Pro

Det er om noget lang tid siden, vi har testet en NAS server her på Tweak.dk, men ikke desto mindre er det, hva
Læs Mere

Rapoo E9080 trådløst tastatur

Rapoo har tilsendt Tweak.dk et af deres trådløse tastaturer. Kravene til trådløshed, funktionalitet og design
Læs Mere

Antec Kühler H2O 950 AIO

Antec er ude med en ny komplet vandkøler til din CPU. Denne nye køler ved navn Kühler H2O 950 har fået nyt pum
Læs Mere

NZXT Noctis 450 - Nyt frækt kabinet fra NZXT

På denne i Nordjylland solbeskinnede tirsdag kan vi præsentere jer for en vaskeægte verdensnyhed. NZXT har nem
Læs Mere

Ny vanvittig flot trailer til Project CARS

Spiludvikleren Slightly Mad Studios fortsætter med at tease os til udgivelsen af spillet Project CARS, der eft
Læs Mere

Valve fjerner betalingsfeature fra Steam Workshop

Nu er det slut med at betale for mods til Skyrim. Valve har i samarbejde med udvikleren Bethesda valgt at fjer
Læs Mere

Så gigantisk en virksomhed er Samsung

Når vi siger Samsung, hvad tænker du så? Smartphones? Fladskærme? Blu-Ray afspillere? Begrænser dine tanker si
Læs Mere

Ny kæmpe CPU-køler fra Cryorig

Cryorig er en relativt ny spiller på kølermarkedet, som vi før har stiftet bekendtskab med her på Tweak.dk. De
Læs Mere

Masser af vind i Apple-sejlene

Den amerikanske software- og hardwaregigant Apple fortsætter med at imponere. De lader til at ride på en bølge
Læs Mere

Her bliver Apple Watch torturtestet

Hvis du er nysgerrig på, hvad Apples nye Apple Watch kan holde til, så kan vi nu stille din lyst. For mens App
Læs Mere

Hurtige fingre: Ny Rubik's Cube verdensrekord

Du er ikke den første, og du er med stor sikkerhed heller ikke den sidste, der har bandet og svovlet over ikke
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.