Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 11. juni 2003, 20:13

Jeg har bestilt og samlet følgende system :

Epox EP-8RDA3+
Barton 2500+
Alpha PAL + Pabst 12db
Corsair XML3200C2 512 MB
Sapphire Radeon 9500PRO
SB Audigy2 bulk

Havde i forvejen et Aashima midi-tower kabinet med en ADT 350W PSU og en Maxtor D740X ATA-133 HD som jeg har brugt i det nye system (indtil videre).

Samlede skidtet (med Arctic Silver III i et jævnt tyndt lag på hele processor-kernen).
Maskinen frøs og re-bootede spontant (enten det ene eller det andet) hele tiden.

Jeg gik ind på Epox' HP og fandt et dokument om, at de havde haft nøjagtig de samme problemer med forgængerne til mit nye mobo; EP-8RDA og EP-8RDA+ (begge med nForce2 chipset). Deres løsning : Fans skal køre stabilt. Jeg har to 12db Pabst og en (ca.) 21db TTT koblet til systemet.

Jeg testede selvfølgelig forskellige muligheder for at finde løsningen og fandt den også (såden da) : Fandt ud af at problemet blev løst, når jeg satte VCore op fra default 1.65V til 1.7V; kører helt stabilt på den måde. Men gør det "lidt" mere vanskeligt at OC + varmen er højere...
Så enten er det CPU'en der skal byttes eller også kan mobo'et ikke håndtere 1.65V VCore ordentligt.

Jeg skrev så til shg.dk's support om alt dette (pasted fra mailen) :

Jeg har for nylig købt følg. komponenter hos jer :

Epox EP-8RDA3+ mobo
AMD Athlon XP Barton 2500+
Alpha PAL 8045T køleblok
Corsair DDR3200 512 MB CAS2 RAM modul
SB Audigy2 bulk

Efter at have samlet systemet har det vist sig at være særdeles ustabilt; det frøs og boot'ede spontant hele tiden, selv når jeg satte BIOS settings til "Safe Defaults".

Jeg har derfor testet div. mulige årsager til dette og er nu kommet frem til, at det sandsynligvis er CPU'en eller evt bundkortet.

På Epox HP fandt jeg et dokument, hvor de nøjagtigt samme problemer er konstateret i forgængerne til "mit" bundkort : EP-8RDA og EP-8RDA+ (begge med nForce2 chipset). Epox' "løsning" var at sørge for, at fans koblet til bundkortet, skulle køre stabilt...jeg har 2 Pabst 12db fans + en TTT 21db fan og de kører stabilt.

Løsningen på problemet har dog vist sig at være at sætte Vcore'en op fra default 1.65V til 1.7V; systemet kørte HELT stabilt og upåklageligt ved 1.7V i testperioden. Ulempen var selvfølgelig at CPU'en blev en del varmere, for ikke at snakke om CPU'ens levetid bliver påvirket.
Jeg har derfor afmonteret Barton'en og installeret min gamle Athlon XP Palomino 1600+ igen og den kører helt stabilt ved default 1.75V på kernen.
Barton CPU-temp'en ved 1.7V lå på ca. 50-58 grader C. i testperioden.

Jeg har ikke opgraderet BIOS'en selvom Epox har udsendt en nyere version, da der i details for den nyere version intet stod nævnt om, at det ville løse "mit" problem.
Jeg har heller ikke opgraderet chipset-drivers, da der har været en masse problemer med disse; nVidia har jo trukket de nyeste tilbage, fordi der var for mange problemer med dem.

Konklusion : Det må derfor være enten Barton 2500+ CPU'en ELLER bundkortet's evne til at håndtere en VCore på 1.65V, der er noget galt med.

Jeg vil derfor gerne have noget support til dette problem.
(END)

Og fik følg. svar :

Hej, fejlen er helt sikkert ikke i cpuen, hvis boardet kører fint ved at give den en smule ekstra volt er der umiddelbart ikke noget faretruende i det, men du kan selvfølgeligt reklmaerer på det, det tager ikke meget af komponenternes levetid
(END)

Lyder ikke alt for overbevisende... :
CPU'en kan da sagtens være ustabil ved default VCore og dermed være problemet...
Men når man tænker på dokumentet jeg fandt på Epox' HP kan det jo også godt være mobo'et...

Hvad siger I herinde ?

Pede

2

torsdag, 12. juni 2003, 00:11

Jeg vil mene du skal få byttet skidtet, der er ingen grund til at købe noget der ikke virker som det skal. De kan ikke tillade sig at sige cpu'en ikke bliver slidt af mere vcore, det ved enhver idiot den gør, selv mig.
Hvis du vil overclocke på et så ustabilt system siger jeg bare held og lykke, det er der brug for. :hmm

3

torsdag, 12. juni 2003, 01:54

Nej, jeg har sq heller ikke tænkt mig at OC på et ustabilt system; sku' lige passe man brænder noget af og ikke kan få det byttet...

Ville bare høre om andre har haft lign. erfaringer med lign. dele og folks meninger om shg.dk's svar omkring CPU'en...
Samtidig ku' det jo være, at nogle havde et forslag eller to til, hvad der mere præcist ku' være galt.

4

torsdag, 12. juni 2003, 09:38

JEg ville få den byttet, hvis jeg var dig!

Medmindre du ikke skal skal clocke. Den ekstra Vcore er da irriterende, men jeg tror ikke, der tar' meget af din cpu's levetid. :hmm

Bundkort: Intel
RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
CPU: i7 860 (2,8 ghz)
Grafikkort: Radeon 5770 1GB

5

torsdag, 12. juni 2003, 10:16

X( Jeg holder mig fra shg!!!
Jeg købte mit mobo og min cpu hos dem.
Så ligepludselig kunne jeg ikke tænde mion com mere og jeg testede alle delen sammen med min læokale it shop. og vi fandt ud af at det var mobo og cpu der var røget. Så sendte vi lortet ind og der gik 2 mdr før jeg så det igen...og fandeme om ik der os var fejl på det nye jeg fik!!!Så sendte jeg det ind igen og en måned senere fik jeg det så tilbage og så var det sku en defekt cpu jeg havde fået!!!Så købte jeg en cpu hos et andet firma og sendte cpuen ind...IGEN! Og så gik der en måned så fik jeg den igen, men jeg havde jo fået en ny, så jeg skulle sælge den, men det højeste jeg ku sælge den for var 500 kr. Så jeg havde mistet 500 kr pga shg.dk!!! X( X( X(

/ OS: Win7 x64 \
/ GFX: PNY GTX570 \
/ PSU: Corsair TX750w \
/ RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
/ CPU: Intel I7-920 Box-køler \
/ HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
/ Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
/ Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

6

torsdag, 12. juni 2003, 11:46

sådan kan vi jo blive ved...(hvilket der også har været en kæmpe tråd om). alle har vel oplevet noget irriterende ved et køb ved et bestemt firma, mens andre ikke har... personligt er jeg sku tilfreds med shg.dk!!

7

torsdag, 12. juni 2003, 15:58

Tak for svarene drenge.

Ja, jeg vil be' om at få "noget" byttet. Spørgsmålet er så om det er CPU, mobo eller begge dele.

I mit gamle system (Asus K7V266-C, 512 MB PC2100 PQI, Palit GF3 Ti200 (128 MB), Maxtor ATA/133, Palomino 1600+, TTT Silent Viking + standard kølepasta fra Zitech) fik jeg en 3DMark2001 score på lige under 7000 (ikke OC); meget almindelig.
Med et Sapphire Radeon 9500PRO i fik jeg en score på ca. 10450 = ca. 44% øget ydelse.
I det nye system (ikke OC) fik jeg en score på ca. 10750...ikke godt nok. Alligevel kørte spil MEGET bedre end i det gamle system med nyt GFX i.
I 3Dmark2002 var CPU og RAM -scoren MEGET højere i det nye system end i det gamle, så det burde 3DMark2001 scoren jo også ha' været. Ku' tyde på det er mobo'et, der er noget galt med. GFX'et fungerede jo fint i det gamle system.
Jeg ved godt, at man skal være forsigtig med at stole for meget på benchmarks, men alligevel...

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.