21

søndag, 10. april 2005, 20:07

Citeret

Oprindeligt indlæg af Alaza
Tænkte på, om du på dansk ville forklare mig hvad DVI, HDTV og HDMI er?

Jo, jeg kan da godt lave en hurtig gennemgang.

HDTV, står for High High Definition Television, og er fremtidens TV standard. HDTV lever en meget højere opløsning og et mere klart billed end det nuværende analoge signal, men det er endnu ikke afgjort præcist hvilken en som vil blive brugt i europa.

DVI og HDMI er 2 stik typer, som skal bruges til HDTV. Stikken er Digitale, og bruges også på DVD-Maskiner, som så igen giver en bedre billede kvalitet end det analoge.

Håber du kunne bruge den korte gennemgang, ellers så må du sige til hvis du vil have forklarte det yderliger.

22

søndag, 10. april 2005, 20:13

Ja, hvad er forskellen på DVI og HDMI så? Og hvad hedder den standard som vi kører med i dag? Bare TV, og så kommer HDTV en dag?

ABit IP35 Pro -- Q6600 -- AMD 7850 HD -- 6GB RAM -- Corsair HX620 -- 120GB SSD -- Auzentech 7.1

23

søndag, 10. april 2005, 20:34

Den standard vi køre med idag, har ikke rigitg noget navn, mener jeg nok, ikke andet end Analog.

Der er faktisk ikke den store forskel på DVI og HDMI, der er mange der har diskuteret hvad forskellen er, men i korte træk kan nævnes at HDMI kan overføre lyd, det kan DVI ikke, og HDMI er heller ikke så følsom overfor lange kabeltræk.

HDMI er rent faktisk 100 % kompatibelt med DVI. Dog er stikket anderledes og, som det så rigtigt blev anført, kan HDMI også overføre lyd - altså HDMI = DVI + digital lyd og andet stik

Det betyder, at du kan benytte et DVI-kabel med en HDMI -> DVI adapter.

Under almindlige forhold er det mere eller mindre ligegyldigt med den digitale lyd i dette kabel - der er alligevel ikke ret mange, der sværger til lyden i projektoren elle plasmaskærmen. Hvis der bare er en DVI udgang på DVD'en, er det faktisk bedre, hvis du ellers benytter en separat surroundforstærker. HDMI-stikket sidder nemlig elendigt fast, mens DVI skrues i på vanlig computertilslutnings facon.

Håber du forstår hvad jeg mener.

24

søndag, 10. april 2005, 20:40

Så alt i alt kan jeg være helt ligeglad med hvorvidt det understøtter DVI hvis der er HDMI.

Det jeg umiddelbart har i tankerne er to stereo højtalere, og så er det vel også nødvendigt med en forstærker i en eller anden form?

ABit IP35 Pro -- Q6600 -- AMD 7850 HD -- 6GB RAM -- Corsair HX620 -- 120GB SSD -- Auzentech 7.1

25

søndag, 10. april 2005, 20:42

Citeret

Så alt i alt kan jeg være helt ligeglad med hvorvidt det understøtter DVI hvis der er HDMI.

Det jeg umiddelbart har i tankerne er to stereo højtalere, og så er det vel også nødvendigt med en forstærker i en eller anden form?

Ja, det kan du.

Jep, det er nødvendigt med en forstærker, hvilke højttaler har du i tankerne??

26

søndag, 10. april 2005, 20:48

Undskyld jeg lige afbryder men SilverShadow - Det lyder som om du ved meget..

Hvad er "Progressive Scan" og skal både DVD og TV understøtte det?

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

27

søndag, 10. april 2005, 20:54

Citeret

Oprindeligt indlæg af Astrocity

Her er en god forklaring på forskellen mellem interlaced (det TV vi har i dag) og progressive.
http://www.animemusicvideos.org/guides/avtech/video2.htm

Lidt mere læsestof:
http://www.allprojectors.com/acb/stores/…Interlaced.aspx

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Zulu" (10.04.2005, 21:01)

28

søndag, 10. april 2005, 21:01

Citeret

Hehe. Både dit TV og din DVD skal understøtte det, men på vores bredegrader er der næsten ingen CRT skærme som understøtter dette, det vil sige at man faktisk kun kan bruge det hvis man har en Fladskærm eller en projektor.

Meget kort fortalt om Progressive scan, da det sikkert ville blive for teknisk ellers, håber det er i orden.

Fordelene ved Progressiv Scan er store. Bevægelser i billedet bliver blødere og mindre "hakkede", billedgengivelsen bliver skarpere og kontrasten bedre.

29

søndag, 10. april 2005, 21:14

Takker begge 2! ;)

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

30

søndag, 10. april 2005, 21:15

Citeret

Takker begge 2! ;)

Så lidt ;)

31

søndag, 10. april 2005, 21:45

Umiddelbart havde jeg intet specielt i tankerne, men noget som kan betale sig prismæssigt i hvert fald. Kan også godt være det må vente, da jeg nok ikke skal overskride 20k for at blive upopulær hos den gamle. Angående progressive scan så ser det ud til at min KISS DP-1000 understøtter det:

- Progressive Scan Video Out (skriver mm-vision.dk)

Så hvis jeg køber mig et LCD med Progressive Scan skulle det være en god investering? Er det noget man kan udnytte både på TV, HDTV, DVD, VHS?

32

søndag, 10. april 2005, 22:17

Som der er blevet sagt herinde, så er DVI-HDMI-indgang/HDTV kompabilitet et must!! Problemet med HDTV er så at der ikke er blevet bestemt en EU standard for opløsningen, og vores nuværende satelitter har kun en båndbredde på 6gb/s (mener jeg det er) og en fordobling af opløsningen fra 640x480 til 1280x960 vil kræve 24gb/s og nye satelitter vil kræve nogle millioner og et par år... :-(

Derfor overvejer man om man skal vente eller om man skal køre 1080x720 eller 1280x960i (frit efter hukommelsen)

Det skal du helt sikkert overveje når du kigger opløsning på dit fremtidige LCD TV... (Dog skal det siges at DR allerede har kameraer, mixere og det hele klar til HDTV)

Men for lige at komme til mit valg, hvis jeg skulel vælge, så ville jeg vælge et Philips og så gerne et 28" for den sags skyld... eller et NAD (de er virkelig nice, se et i HiFi-Klubben)

.oO( Håber ikke det blev til for meget forvirren! )

33

søndag, 10. april 2005, 22:30

Citeret

Oprindeligt indlæg af Puggen
Som der er blevet sagt herinde, så er DVI-HDMI-indgang/HDTV kompabilitet et must!! Problemet med HDTV er så at der ikke er blevet bestemt en EU standard for opløsningen, og vores nuværende satelitter har kun en båndbredde på 6gb/s (mener jeg det er) og en fordobling af opløsningen fra 640x480 til 1280x960 vil kræve 24gb/s og nye satelitter vil kræve nogle millioner og et par år... :-(

Derfor overvejer man om man skal vente eller om man skal køre 1080x720 eller 1280x960i (frit efter hukommelsen)

De to formater er: 1280x720 og 1920x1080.
Begge opløsninger kommer i interlaced (i) og progressive (p).
Debatten går i øjeblikket på om det skal være 1280x720P eller 1920x1080i.

Afløserene for DVD: HD-DVD og BlueRay kommer begge til at understøtte HDTV. HD-DVD med 1920x1080i som maksimum og BlueRay med 1920x1080P. Begge understøtter selvfølgelig også 1280x720.

En forsmag på HDTV kan ses her:
http://www.microsoft.com/windows/windows…ntShowcase.aspx
MS har lagt nogle klip ud i WM9. Det lidt PC-kraft, men mon ikke de fleste herinde har det? ;)

Prøv fx at hente Taxi3 klippet i 1920x1080P her:
http://download.microsoft.com/download/c…Taxi_3_1080.exe
:clap:

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Zulu" (10.04.2005, 22:34)

34

mandag, 11. april 2005, 20:31

Citeret

Umiddelbart havde jeg intet specielt i tankerne, men noget som kan betale sig prismæssigt i hvert fald. Kan også godt være det må vente, da jeg nok ikke skal overskride 20k for at blive upopulær hos den gamle. Angående progressive scan så ser det ud til at min KISS DP-1000 understøtter det:

- Progressive Scan Video Out (skriver mm-vision.dk)

Så hvis jeg køber mig et LCD med Progressive Scan skulle det være en god investering? Er det noget man kan udnytte både på TV, HDTV, DVD, VHS?

Du vil kun kunne bruge progressive scan på dvd'en. Om det er en god investering afhænger af hvilket tv du vælger, men jeg vil da mene at du er godt kørende.

35

mandag, 11. april 2005, 20:51

Ved ikke om det bare er fordi jeg har været uheldig, men jeg hentede de to Amazon klip fra M$'s side, og begge laver stort set hele tiden grafikfejl under afspilning og hakker? Burde min 3000+ Barton ikke kunne tage dem?

Men et andet spørgsmål.. hvordan kan det være, at det ikke bare er den højeste opløsning, som bliver godtaget som standard?

36

mandag, 11. april 2005, 20:59

Citeret

Ved ikke om det bare er fordi jeg har været uheldig, men jeg hentede de to Amazon klip fra M$'s side, og begge laver stort set hele tiden grafikfejl under afspilning og hakker? Burde min 3000+ Barton ikke kunne tage dem?

Men et andet spørgsmål.. hvordan kan det være, at det ikke bare er den højeste opløsning, som bliver godtaget som standard?

Jo det burde være nok, ellers så dl, det program de har liggende på siden, det tjekker om din pc lever op til det krævede.

Hvorfor man ikke bare vedtager den højeste opløsning, tja egentlig et meget godt spørgsmål, har faktisk også selv undret mig over det, men har egentlig aldrig rigitg fundet et præcist svar på spørgsmålet.

37

mandag, 11. april 2005, 21:20

Citeret

På et almindeligt 28" til 3k fra Føtex kan de fleste ikke se forskel på DVD og HDTV, så hvorfor overhovedet skifte? ;)

Hvis folk alligevel ikke kan se forskel, vil de heller ikke betale for mere. Det er dyrere (kræver større båndbredde) at transmittere 1920x1020P frem for 1280x720P.

Det er primært folk med ordentlige fladskærme/ plasma, og specielt dem med projektorer, der er mest interesserede i HDTV. Desværre udgør de nok under 5% af befolkningen.

38

lørdag, 30. april 2005, 01:05

Lige en ting, Alaza...

Hvis du vil have en Selector på for bedre billedkvalitet, må du sige farvel til dit Stofa TV....

TDC Kabel TV er et krav...

Alternativet er noget Canal Digital boks....

39

søndag, 8. maj 2005, 22:25

hej, i lyder så kloge her...

jeg er på færøerne, og har tænkt mig at købe et flat tv, og jeg har set et alfa view 32" LCD tv til en pris på ca 17k. ( jeg ved det lyder dyrt, men husk jeg er på færøerne, alt er dyrt her) er der nogen der kender alfa view? er det et skod mærke, eller? og er det god billedkvalitet, levetid?

sony phillips og panasonic er alt for dyre på færøerne, ligger på 30k til 50k (for dyrt til mig)

tak allesammen

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.