1

tirsdag, 8. marts 2005, 19:27

Halløjsa...

Jeg ville bare lige høre efter hvad det bedste grafikkort på markedet pt. er?

Og om der kommer nogle bedre i den nærmeste fremtid?

På forhånd tak ;)

2

tirsdag, 8. marts 2005, 19:36

Citeret

Oprindeligt indlæg af NaXieZ
Halløjsa...

På forhånd tak ;)

6800 eller 6800ultra

Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

3

tirsdag, 8. marts 2005, 19:50

Okay nice, du skulle vel ikke have et link til et sted hvor de sælger dem? ;)

4

tirsdag, 8. marts 2005, 19:52

Citeret

Okay nice, du skulle vel ikke have et link til et sted hvor de sælger dem? ;)

de kommer først efter den her måned men du skal nok regne med høje priser med 18000 og op

5

tirsdag, 8. marts 2005, 19:54

Citeret

Oprindeligt indlæg af Karse

Citeret

Halløjsa...

På forhånd tak ;)

6800 eller 6800ultra

Hvad er der i vejen med MR x800? - Bortset fra at det ikke kan købes endnu... :(

6

tirsdag, 8. marts 2005, 19:54

Citeret

Oprindeligt indlæg af Zulu

Citeret

Citeret

Halløjsa...

På forhånd tak ;)

6800 eller 6800ultra

Hvad er der i vejen med MR x800? - Bortset fra at det ikke kan købes endnu... :(

derfor jeg ikke nævnte det ;)

7

tirsdag, 8. marts 2005, 19:57

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Halløjsa...

På forhånd tak ;)

6800 eller 6800ultra

Hmpf ... ? ... Hvad med dem du nævnte ? .. De kan jo heller ikke fås vel ? ... så hvis du ville udlade ting der ikke kunne fås, så er der jo ikke meget at sige ? ...

Ved sgu ikke hvad det bedste GFX til laptop er, men ja, der kommer "snart" noget nice ... Syntes jeg også der var nogle forhandlere der sagde i midten af januar ... :crazyeyes:

8

tirsdag, 8. marts 2005, 20:09

Citeret

Oprindeligt indlæg af GrillRotten

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Halløjsa...

På forhånd tak ;)

6800 eller 6800ultra

Hmpf ... ? ... Hvad med dem du nævnte ? .. De kan jo heller ikke fås vel ? ... så hvis du ville udlade ting der ikke kunne fås, så er der jo ikke meget at sige ? ...

Ved sgu ikke hvad det bedste GFX til laptop er, men ja, der kommer "snart" noget nice ... Syntes jeg også der var nogle forhandlere der sagde i midten af januar ... :crazyeyes:

men man kan allerede bedstilli nogle få bærbare med 6800 og bærbare med 6800ultra kan fås i usa. Men der er slet ikke kommet nogen med x800!

9

tirsdag, 8. marts 2005, 20:10

Citeret

dumm didelidum... måske fordi du i dag kan få bærbare med 6800 og ultra :D

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=16573&sid=[/IMG]

10

tirsdag, 8. marts 2005, 20:27

Citeret

men man kan allerede bedstilli nogle få bærbare med 6800 og bærbare med 6800ultra kan fås i usa. Men der er slet ikke kommet nogen med x800!

Okey cool ... Nogen tests med ydelse, strøm osv.? ...

11

tirsdag, 8. marts 2005, 20:31

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Halløjsa...

På forhånd tak ;)

6800 eller 6800ultra

Karse, det er 6800GO serien, der er også kommet en x800 mob. serie...

Det hedder, 6800GO serien & X800 mob. serien for at være perfekt - Hehe..

Den er allerede kommet på market i de såkaldte "Desktop Replacements"

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "sHOIKAW" (08.03.2005, 20:47)

12

tirsdag, 8. marts 2005, 20:34

Citeret

Citeret

Okey cool ... Nogen tests med ydelse, strøm osv.? ...

lige her ;) http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2356&p=1

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Karse" (08.03.2005, 20:36)

13

tirsdag, 8. marts 2005, 20:49

Citeret

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2356&p=1[/URL]

Takker .. :D

" We aren't likely to see the Go 6800 Ultra paired with anything but a Pentium M due to the TDP requirements of vendors. Mobile Pentium 4 and Mobile Athlon 64 parts are still too hot to be able to economically run a Go 6800 Ultra as well. "

... Ej, det kunne da ellers være sjovt at se en test af levetiden for en A64 Mobile med et Go 6800 Ultra ... :T

14

onsdag, 9. marts 2005, 16:35

Jeg er ved at sætte en hjemmeside sammen, som er henvendt til n00bs og den mere garvet. Siden er ment som en vejledning til køb af laptop, og lidt anmeldelser m.v

Sitet er i opsætnings punkt, så håber snart at være kørende :D

Her er lidt fra min del om grafikkort.

De gamle kort har jeg valgt at udlade her.
-------------

ATI mobility X600
X600 er den første mobile chip bygget for det nyeste skud på stammen, nemlig PCI Express, og er med til at bringe den grafiske performance endnu et tak i vejret.
X600 understøtter x16 baner, som gør at du har sende og modtage data samtidigt, og tilmed med den dobbelt hastighed kontra 8x AGP. X600 understøtter ligeledes directX 9.0 som er et værktøj der hjælper med til at rendere komplekse lys effekter via den indbygget smartshader 2.0. Dertil kommer smoothvision, som hjælper med at filtrere diverse image filer. X600 understøtter også de seneste wide screen laptops, med meget høje opløsninger med LCD enhanced engine display
Kortet giver også mulighed for at bruge multiple monitors og display konfigurationer.

PCI Express chippen fra ATI ved navn Mobility Radeon X600 er faktisk identisk med X600 til desktop serien ihvertifælde omkring pixel pipelines og dens vertex shader m. m
P. t har jeg ikke fundet oplysninger om deres frekvensen på RAM blokken, chippen eller andre specifikationer der kan give en et praj om ydelsen. Ganske ofte har mobility VGA en lidt mindre frekvens pga. forbruget af strøm, og man kan derfor nok regne med at X600 ligger omkring X600 Pro udgaven.. Chippen er bygget op omkring RV350 og har dermed 0.13 mikron uden low k.
X600 understøtter også openGL, og via kontrolpanelet kan man enable bl.a. pixel shaders I directX eller openGL.

En anden lille smart feature på X600 er powerplay. Dette feature giver brugeren mulighed for at spiller krævende spil, eller se en DVD film i fuld længde, uden at skulle søge efter ”power outlet”
Powerplay 5.0 overvåger hele tiden laptoppen, og indstiller automatisk maskinens clock frekvens, alt afhængigt af skærm aktiviteten, for at opnå den bedste batterilevetid.
En sidste smart ting som X600 indeholder, er vari bright. Denne feature tilbyder et smart lille kontrolpanel, som giver brugeren mulighed for at styr laptoppen brightness ligeledes for at spare på batteriet.

Den skulle komme i 3 forskellige varianter. En 128MB integreret RAM, en med 64MB integreret RAM og en såkaldt discrete. Sidst nævnte skulle dog benytter sig af system RAM som sit lager, og derfor nok den billigste og langsomste version. Dens RAM bus er lavet med 128 bit, og efter hvad jeg har læst mig til - delt op i 4 x 32bit.
Understøtter som dets ”familie” Powerplay, Smartshader, Smoothvision, LCD Enhancement, og Hypermemory m.v.

3D Graphics Performance
· Supports Microsoft® DirectX® 9.0
· Pixel and Vertex Shaders
· Quad rendering & dual vertex engines
· Full precision floating point with full performance
· 0.13 micron VPU featuring Low-K process technology
· Fast 3D engine speed
· Low power operation

Mobility Radeon X800
X800 er det første grafikkort til laptops, som benytter GDDR 3
Dette kort indeholder det samme som X600 hvad angår features, men er X klassens kraftigste, men sidder kun i ganske få maskiner p.g.a. varmeudvikling og strømforbrug.

X800 har hele 12 pixelpipelines, som GeForce Go 6800 også har. Dog har X800 seks vertexshader, som er end Go6800.
Selve chippens frekvens ligger 400 MHz, hvor så Go6800 overhaler ”lidt” med 50MHz mere. Hastigheden på RAM modulerne er dog den samme med 400 MHz.
Selve hukommelsen varetages af enten 128 eller 256bit bus. Tilmed kan det understøtte op til 256MB RAM.
Understøtter som dets ”familie” Powerplay, Smartshader, Smoothvision, LCD Enhancement, og Hypermemory m.v.

Technology Features

· 12 parallel pixel pipelines
· Six programmable vertex shader pipelines
· 0.13 micron low-k fabrication process
· 256-bit quad-channel GDDR3 memory interface
· PCI Express® x16 lane native support

Mobility X300
Dette kort er ”fætteren” det X800, og har ikke det samme kvaliteter!
X300 understøtter f. eks. Ikke GDDR3. Selve clockfrekvensen er også sat lidt ned til 350MHz, og hukommelsen ligger på 300MHz
Da X300 som sagt er lillebroren, har det også kun fire pixelpipelines og to vertexshadere.
Kommer med discrete on-chip 32MB RAM og 64 MB RAM

3D grafisk Performance
· Supports Microsoft® DirectX® 9.0
· Pixel and Vertex Shaders
· Quad rendering & dual vertex engines
· Full precision floating point with full performance
· Low power operation

Læs mere her http://www.ati.com

Mobility X700
X700 har som X700 understøttelses af GDDR3 RAM. På samme måde som X700 til desktop, er X700 til laptops produceret på TSMC´s 11 mikron processor. ATI X700 mobility er som de andre Xér – en native PCI Express GPU, som er forbundet til nordbroen via en elektrisk X16 forbindelse.

Som dets forgængere, tilbyder X700 p.g.a PCI Express den dobbelte båndbredde kontra 8X AGP.
Clock hastigheden på X700 er 350MHz på core og 350MHz memory. Disse ligger 50Mhz under Radeon X700 til desktop og små 70MHz under X700pro. Som de andre X kort til laptops – har X700 ligeledes Powerplay, Smartshader, Smoothvision, LCD Enhancement, og Hypermemory m.v.
X700 kan uden problemer hurtigt nok til at afvikle de mest krævende spil på markedet p.t i tilpas gode frames rates.

Technology Features
· 8 parallel pixel pipelines
· 6 programmable vertex shader pipelines
· 0.11 micron fabrication process
· 128-bit dual-channel DDR1/DDR2/GDDR3 memory support
· PCI Express™ x16 lane native support

Læs mere her http://www.ati.com

Go6800 mobility
Med lanceringen af Go 6800 fra Nvidia rykkede det grafiske område indenfor laptops væsentligt nærmere desktop området, og ikke op i samme klasse.
Selve chippen på kortet, er sådan set en ganske alm. 6800 chip, som der benyttes til desktop, blot designet specielt til laptops.

Go versionen 12 pixelpipes. Dertil kommer 5 vertexshader.
Kortet understøtter directX 9.0 og dermed også shader 3.0 teknologien.
Chippen og dens hukommelse fås med 300/300 MHz eller 450/600 MHz. Købes kortet med 300/300 MHz bruges der alm. DDR RAM, men tager man 450/600 MHz versionen benyttes der GDDR3 teknologien, som er nyeste skud på stammen. Go 6800 kan fås med 128 eller 256 MB RAM. Nvidia har også gjort en del indenfor strømforbruget, o det nye kort bruger kun omkring 35-36 Watt, som faktisk er ca. halvdelen af de hurtige grafikkort til desktop området .
Dog bliver Go 6800 nok formentligt solgt siddende i laptops, som bliver købt direkte som alternativer til stationære maskiner p.g.a strømforbruget på bl.a. grafikkortet, og hvor laptoppen hovedparten af tiden vil være koblet til stikkontakten.

+ Et af markedets hurtigste kort lige p. t
- Høj varme afgivelse ved afvikling af 3D spil

PoverMixer, som kommer i en version 5 på Go 6800, er bundled med Forceware, og er en software baseret måde at ”blande” sig med strømbesparelsen på hardwaren. Ønsker brugeren at systemet leverer høj performance lige meget hvad, og tilmed spare så meget strøm som muligt, kan brugeren indstille dette med PoverMixer dynamisk.

Den nye PowerMizer 5.0 på Go 6800 tilbyder bl.a.
· Flere kredsløb på lavere volt
· Forbedret clock muligheder
· Flere volt indstillingsmuligheder på kortet
· Support for den DDR3 memory 1.8V
· M.v.

Specifications and performance

· Memory Interface 256-bit
· Memory Bandwidth (GBps) Up to 38.4
· Fill Rate (pixels/sec.) 3.6 billion
· Memory Data Rate 300 MHz DDR/DDR2
· Vertices/Second 100 million
· RAMDACs 400 MHz

Go6200 mobility
Selv om GeForce Go 6200 ikke er et decideret super kort, er den fuldt ud directX 9.0c-kompatibel, og frem for at have masser af onboard hukommelse, bruger system-hukommelsen til størstedelen af texturerne. Den har dog kun fire pixelpipelines og tre vertexshadere. Dog indeholder kortet TurboCache.
Nvidia har lavet en ny teknologi, et sammenspil mellem hardware og software, som gør, at de kan nøjes med mindre RAM på selve grafikkortet uden at miste ydelse.
Hvor det normale 6200 er baseret på NV43 GPUén, har Nvidia produceret NV44 for 6200 TurboCache. For at holde transistor ”count” nede har NV44 kun 4 pixelpipelines til at begynde med. På samme måde som med NV43, kommer NV44 også kun med 3 vertexshader, men så kun 2 ROP´s ( raster operations pipes ) i stedet for de normale 4. Disse ting er dog ikke de eneste forskelle mellem det alm. 6200 (NV43) og så 6200 TC (NV44)
TurboCache gør brug af hastighedsmulighederne i PCI Express og vil på den måde benytte systemets RAM.
Den nye teknologi gør at GPUén renderer direkte ned i system hukommelsen i stedet for at bruge grafikkortets egne RAM. Dette gør at GPUén kræver mindre system hukommelse
Via en manager som dynamisk allokerer hukommelsen og ved hjælp af nogle intelligente algoritmer, vil ydelsen holdes oppe på det maximale niveau.

Der kommer selvfølgelig mere til.

Arbejder også på en anmeldelses side af diverse laptops

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "freehelp" (09.03.2005, 16:36)

15

onsdag, 9. marts 2005, 18:22

Citeret

Oprindeligt indlæg af freehelp
Jeg er ved at sætte en hjemmeside sammen, som er henvendt til n00bs og den mere garvet. Siden er ment som en vejledning til køb af laptop, og lidt anmeldelser m.v

Sitet er i opsætnings punkt, så håber snart at være kørende :D

Her er lidt fra min del om grafikkort.

De gamle kort har jeg valgt at udlade her.

Der kommer selvfølgelig mere til.

Arbejder også på en anmeldelses side af diverse laptops

Spændende læsning. Glæder mig til din hjemmeside kommer op at køre, dit arbejde virker jo meget seriøst :P

16

lørdag, 12. marts 2005, 10:18

Citeret

...........

PCI Express chippen fra ATI ved navn Mobility Radeon X600 er faktisk identisk med X600 til desktop serien ihvertifælde omkring pixel pipelines og dens vertex shader m. m
P. t har jeg ikke fundet oplysninger om deres frekvensen på RAM blokken, chippen eller andre specifikationer der kan give en et praj om ydelsen. ......

Du har vist set for meget Bamse & Kylling :))

Det hedder 'I hvert fald' ;)

HP Pavilion DV5-1214eo
Sony PlayStation3 40GB

17

lørdag, 12. marts 2005, 10:44

Citeret

Oprindeligt indlæg af K32A

Citeret

...........

P. t har jeg ikke fundet oplysninger om deres frekvensen på RAM blokken, chippen eller andre specifikationer der kan give en et praj om ydelsen. ......

Må man høre hvorfra du ved bamse og kylling siger det?

Fordi du selv har set det, ellers kunne du ikke vide det :D

...

18

lørdag, 12. marts 2005, 12:08

Citeret

Oprindeligt indlæg af HuleFanden

Citeret

Citeret

...........

...

Ja! Selvfølgelig har jeg set Bamse & Kylling da jeg var 5 år! Det gør alle små børn med respekt for sig selv!

Har du måske ikke set Bamse & Kylling? - Det tror jeg nok du har! ;)

HP Pavilion DV5-1214eo
Sony PlayStation3 40GB

19

lørdag, 12. marts 2005, 12:11

Citeret

Citeret

Citeret

...........

...

LOL bulls eye :T

Hvad angår hans kritik af min måde at stave ihvertifælde på, kan jeg bare sige pfff 8o

Du kunne jo kommentere med rettelser til indholdet hvis du er så dygtig mester :lame:

PS...Indlæget ligefør tiltede vist :(

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "freehelp" (12.03.2005, 12:12)

20

lørdag, 12. marts 2005, 13:20

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

...........

...

LOL bulls eye :T

Hvad angår hans kritik af min måde at stave ihvertifælde på, kan jeg bare sige pfff 8o

Du kunne jo kommentere med rettelser til indholdet hvis du er så dygtig mester :lame:

PS...Indlæget ligefør tiltede vist :(

Slap dog af mormor :roller:

HP Pavilion DV5-1214eo
Sony PlayStation3 40GB

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.