1

mandag, 7. marts 2005, 21:53

Ville gerne hører forskelle og ulemper ved hver af disse "produkter"!?! Skal bare ha' sat et privat netværk op med en ADSL forbindelse som self. også skal deles... Hvad kan anbefales!?!

i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
iPhone 5, iPad 4.

2

mandag, 7. marts 2005, 22:56

ulemper er jo så meget sagt. det er jo tre forskellige ting

1.hub en hub kan holde fler computer conected til hinanden og de skal ha en ip hver. en hub sender "pakker" til alle kanaler og det tar en lille smule ydelse

2. Switch En swith gør det samme som hub'en men den sender kun pakken til den computer, der spør efter pakken.

3. en router deler en ip ud til flere. hvis du fx kun har en ip fra din internetudbyder, kan routeren dele til et uendeligt antal andre computere. nogle routere kan også have switch indbygget...

håber det hjælper...

Intel Core i5-750
ASUS p7p55d, 8gb corsair ddr3-1600
ASUS EAH6850
Adata 599 64GB SSD, WD Green 2TB, WD black 1TB

3

tirsdag, 8. marts 2005, 08:05

okai det vil sige at når jeg har en internet forbindelse som skal deles imellem 2 computere skal jeg bruge en Router!?!

i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
iPhone 5, iPad 4.

4

tirsdag, 8. marts 2005, 10:55

Citeret

Oprindeligt indlæg af xdream
okai det vil sige at når jeg har en internet forbindelse som skal deles imellem 2 computere skal jeg bruge en Router!?!

Hvis du har to IP adresser kan du nøjes med hub eller switch ..

Hvis du har en IP adresse skal du have en router for at have to eller flere computere på internettet ..

5

tirsdag, 8. marts 2005, 11:03

En router deler ikke ip'er ud, det gør en DHCP server.... det er ikke alle routere som har dette internt, men de fleste har. Funktionen bag en router er IKKE at dele ip'er ud, men at ROUTE mellem netværk.... derfor sidder der fx en router imellem et WAN (adsl) og et LAN (dit lokale) netværk.

Selvom de fleste routere har indbygget DHCP er det IKKE den reelle funktion som en router består af.

6

tirsdag, 8. marts 2005, 11:04

Citeret

Oprindeligt indlæg af Burger

Citeret

Hvis du har en IP adresse skal du have en router for at have to eller flere computere på internettet ..

Hvis du kun bruger en switch kan du ikke køre fildeling i Windows mellem de PC'er. Det kan du med en router.

7

tirsdag, 8. marts 2005, 11:04

Citeret

Oprindeligt indlæg af Zulu

Citeret

Citeret

Hvis du kun bruger en switch kan du ikke køre fildeling i Windows mellem de PC'er. Det kan du med en router.

Sikke noget vås X(

8

tirsdag, 8. marts 2005, 11:06

Citeret

Oprindeligt indlæg af Lasse

Citeret

Citeret

Citeret

Sikke noget vås X(

Jamen, så lad os høre.
Hvordan vil du gøre det med to PC'er, men hver sin WAN ip?

9

tirsdag, 8. marts 2005, 11:06

En router er mellemledet mellem blandt andet WAN og LAN, men grunden til at normale mennesker bare sætter flere pc'er til direkte er netop fordi den har indbygget switch, så de kommentar er yderst vildlende....

10

tirsdag, 8. marts 2005, 11:07

Har èn IP da det er en KabalTV forbindelse... Så tror jeg går efter en router, efter hvad jeg kan forstå!?!

iPhone 5, iPad 4.

11

tirsdag, 8. marts 2005, 11:08

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Sikke noget vås X(

Jamen, så lad os høre.
Hvordan vil du gøre det med to PC'er, men hver sin WAN ip?

Ja ok WAN ip'er noget andet, jeg tog udgangspunkt i lokale.... jeg undskylder.

12

Citeret

Har èn IP da det er en KabalTV forbindelse... Så tror jeg går efter en router, efter hvad jeg kan forstå!?!

Ja nemlig

13

Citeret

En router er mellemledet mellem blandt andet WAN og LAN, men grunden til at normale mennesker bare sætter flere pc'er til direkte er netop fordi den har indbygget switch, så de kommentar er yderst vildlende....

Er du mig du svarer?
Kan du så ikke svare på mit spørgsmål?

Jeg påpeger blot at hvis man har to WAN IP og kun benytter en switch, så vil de to PC'er ikke kunne benytte Windows fildeling til at udveksle filer.

På samme måde som jeg, på min ADSL, ikke kan dele filer med andre, der sidder på deres egen ADSL.

EDIT: Har set dit svar nu. Alt forladt... :D

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Zulu" (08.03.2005, 11:10)

14

tirsdag, 8. marts 2005, 11:11

Citeret

Citeret

Er du mig du svarer?
Kan du så ikke svare på mit spørgsmål?

Jeg påpeger blot at hvis man har to WAN IP og kun benytter en switch, så vil de to PC'er ikke kunne benytte Windows fildeling til at udveksle filer.

På samme måde som jeg, på min ADSL, ikke kan dele filer med andre, der sidder på deres egen ADSL.

EDIT: Har set dit svar nu. Alt forladt... :D

Det er ok. Jeg sad bare og tænkte i de forskellige enheder lokalt, da du lige pludselig kom ind og sagde at en switch ikke kunne bruges, så måtte jeg lige irettesætte for at undgå forvirring, men det gjorde det vist bare sværere :]

15

tirsdag, 8. marts 2005, 11:15

Men tilbage til emnet. De fleste normale routere har både indbygget switch og DHCP server, så den skal bare tilsluttes dit kabelmodem som formegentligt har en ETHERNET RJ45 udgang. Den skal ind i WAN porten på routeren, hvor dine lokale maskiner skal ind i de normale porte..... som altså er switchen. Derefter tildeles dine pc'er automatisk ip'er hvis din maskine er sat til at hente det, altså det modsatte af at skrive ip'en selv i windows.

Det eneste der evt. skal ændres noget ved er på WAN siden, men der er som regel en god manual med der kan hjælpe dig.

16

onsdag, 9. marts 2005, 17:09

Ja jeg har købt en Router i el-giganten til 350 kr. håber sq den kan bruges.. men kunne godt bruge lidt hjælp til at finde ud af de der WAN indstillinger for så'n en KabelTV forbindelse.. Routeren kan ikke bare finde de indstillinger automatisk.. Skal man skrive en speciel IP eller hvad!?

Har de her muligheder:

automatic cfg (DHCP)
static IP
PPPoe
PPTP
L2TP

Hvad for en skal man bruge?! Blev sq lidt forvirret over alle de muligheder.. (D skal lige siges at d ikke r hos mig selv jeg er ved at sætte netværk op, men hos noget familie med KabelTV).. Hos mig selv fandt min Linksys Router ud af d hele selv!!!

iPhone 5, iPad 4.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "xdream" (09.03.2005, 17:18)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.