Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

lørdag, 26. februar 2005, 14:35

Er der nogen, der kan fortælle mig forskellene på de to ovennævnte kort - og også gerne hvilket, der er bedst!?

Hvis I skulle ha' nogle benchmarks, der sammenligner de to, ville det heller ikke være uvelkomment...

På forhånd tak!

Beware - the return of the pigs is near!

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Xavis" (26.02.2005, 14:38)

2

lørdag, 26. februar 2005, 14:38

Citeret

Oprindeligt indlæg af Xavis
Er der nogen, der kan fortælle mig forskellene på de to ovennævnte kort - og også gerne hvilket, der er bedst!?

Hvis I skulle ha' nogle benchmarks, der sammenligner de to, ville det heller ikke være uvelkomment...

På forhånd tak!

http://reviews.cnet.com/5208-7587-0.html…essageID=725298

ATI mobility X600
X600 er den første mobile chip bygget for det nyeste skud på stammen, nemlig PCI Express, og er med til at bringe den grafiske performance endnu et tak i vejret.
X600 understøtter x16 baner, som gør at du har sende og modtage data samtidigt, og tilmed med den dobbelt hastighed kontra 8x AGP. X600 understøtter ligeledes directX 9.0 som er et værktøj der hjælper med til at rendere komplekse lys effekter via den indbygget smartshader 2.0. Dertil kommer smoothvision, som hjælper med at filtrere diverse image filer. X600 understøtter også de seneste wide screen laptops, med meget høje opløsninger med LCD enhanced engine display
Kortet giver også mulighed for at bruge multiple monitors og display konfigurationer.

PCI Express chippen fra ATI ved navn Mobility Radeon X600 er faktisk identisk med X600 til desktop serien ihvertifælde omkring pixel pipelines og dens vertex shader m. m
P. t har jeg ikke fundet oplysninger om deres frekvensen på RAM blokken, chippen eller andre specifikationer der kan give en et praj om ydelsen. Ganske ofte har mobility VGA en lidt mindre frekvens pga. forbruget af strøm, og man kan derfor nok regne med at X600 ligger omkring X600 Pro udgaven.. Chippen er bygget op omkring RV350 og har dermed 0.13 mikron uden low k.
X600 understøtter også openGL, og via kontrolpanelet kan man enable bl.a. pixel shaders I directX eller openGL.

En anden lille smart feature på X600 er powerplay. Dette feature giver brugeren mulighed for at spiller krævende spil, eller se en DVD film i fuld længde, uden at skulle søge efter ”power outlet”
Powerplay 5.0 overvåger hele tiden laptoppen, og indstiller automatisk maskinens clock frekvens, alt afhængigt af skærm aktiviteten, for at opnå den bedste batterilevetid.
En sidste smart ting som X600 indeholder, er vari bright. Denne feature tilbyder et smart lille kontrolpanel, som giver brugeren mulighed for at styr laptoppen brightness ligeledes for at spare på batteriet.

Den skulle komme i 3 forskellige varianter. En 128MB integreret RAM, en med 64MB integreret RAM og en såkaldt discrete. Sidst nævnte skulle dog benytter sig af system RAM som sit lager, og derfor nok den billigste og langsomste version. Dens RAM bus er lavet med 128 bit, og efter hvad jeg har læst mig til - delt op i 4 x 32bit.
Understøtter som dets ”familie” Powerplay, Smartshader, Smoothvision, LCD Enhancement, og Hypermemory m.v.

ATI Mobility Radeon 9700
Kraftigt forbedret udgave af Mobility Radeon 9600 chippen, så der nu køres med clockfrekvens på 450 MHz sammenlignet med 350 MHz i forgængeren. Desuden er strømbesparelsesfunktionen, ATI PowerPlay 4, langt mere effektivt end tidligere, så der kan køres længere på batteriet.

3

lørdag, 26. februar 2005, 14:44

Citeret

På forhånd tak!

Du kan jo også evt bare søge på google
http://www.google.dk/search?hl=da&q=X600+vs+ATI+9700&meta=

4

lørdag, 26. februar 2005, 15:20

Mange tak for det udførlige svar, freehelp.

Som konklusion, hvilket kort ville du så mene er det bedste af de to??

Beware - the return of the pigs is near!

5

lørdag, 26. februar 2005, 15:34

Citeret

Mange tak for det udførlige svar, freehelp.

Som konklusion, hvilket kort ville du så mene er det bedste af de to??

Kommer meget an på dine krav, men personligt ville jeg selv tage 9700 eller vente til x600 er ordenligt kørt ind på markedet

6

lørdag, 26. februar 2005, 15:39

Kortene har ikke den store forskel. Det er sådan set det samme kort, bare det ene er til AGP og det andet PCI Express.. Performancemæssigt er der ikke meget forskel. Forkellen ligger mest i clock forskellen.

X600 skulle være opgraderings muligt efterhånden

Læs her
http://www.ati.com/products/mobilityradeonx600/specs.html

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.