Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

Bluestrike

Gæst

1

lørdag, 26. februar 2005, 12:04

Hej.
Jeg sidder her og roder med en vens maskine, og den opfører sig meget irriaterende vil jeg sige.

Hans harddisk havde det knap så godt, så han købte en Seagate 160Gb Sata disk.

Hans system er som følger:
Asus A8V Deluxe Mobo.
3000+ 64bit AMD med Zalman køler
1024 mb Kingston PC3500 Ram.
POV 6600GT.
OCZ 520W PSU.
Seagate 160GB Satadisk.

Maskinen booter fint på sin gamle disk, og Windows finder Sata disken, og kan arbejde med den.

Men prøver jeg at boote op på Satadisken så stopper det med at gå godt.

Når jeg følger med i boot teksten detektere den disken på Serial CH0 Master, så disken er sluttet til, og maskinen kan i et vist omfang se disken.

Hopper jeg så ind i Bios kan jeg ikke se at disken er sluttet til nogen steder. Slutter jeg et CDROM drev til Primary eller Secondary IDE så booter den op på cdrommen, men Windows install siger at der ikke er nogen harddiske sluttet til.

Nu er jeg løbet tør for ideer, håber nogen af jer herinde kan hjælpe.

PS: Jeg har prøvet samtlige Sata tilslutnings muligheder på Moboet, jeg har sågar slået Raid controlleren over til IDE function, og prøvet den.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Bluestrike" (26.02.2005, 12:06)

2

lørdag, 26. februar 2005, 12:09

Du skal installere SATA driverene under Windows installationen.
Smid driverne fra CDen over på en floppy.. start win inst... tryk F6 når den spørger om du vil installere en 3rd party enhed.. følg guiden der kommer 30 sec senere.

Edit:
Grunden: Windows har ikke driverne til SATA til at ligge som std. Derfor skal de installeres for at windows kan finde disken under installation.
Det eneste bundkort jeg kender til, som man ikke skal gøre det ved med SATA er Abit IC7

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Falsk" (26.02.2005, 12:11)

3

lørdag, 26. februar 2005, 12:13

du skal finde ud af om disken er tilsluttet via kontroleren eller promise kontroleren

du kan se i manualen hvilke stik der er hvad.

derefter tager du en top diskette

sætter cdrommen i dit cdrom drev

og finder driveren til den den korntoller du nu vælger at bruge jeg vil foreslå promise hvis du vil overclocke

smider driveren over på disketten

booter op på din windows xp cd under install trykker du F6 eller F5 for at installere extra driver det står lige i starten af instal

så finder den driveren på disketten og du kan instalere
winxp på hdén

Bluestrike

Gæst

4

lørdag, 26. februar 2005, 12:41

Det virker!! Kanon... takker...

Man lærer så længe man lever. ;)

Heldigvis!

5

lørdag, 26. februar 2005, 14:16

jeg har samme problem, jeg kan bare slet ikke få nogen af delen til at virke..

Har prøvet at lave de disketter der, men den kommer med fejl hver gang den skal til at installere windows. med at den ikke kan finde via raid filen igen??

6

lørdag, 26. februar 2005, 15:03

Citeret

Oprindeligt indlæg af Falsk
Du skal installere SATA driverene under Windows installationen.
Smid driverne fra CDen over på en floppy.. start win inst... tryk F6 når den spørger om du vil installere en 3rd party enhed.. følg guiden der kommer 30 sec senere.

Edit:
Grunden: Windows har ikke driverne til SATA til at ligge som std. Derfor skal de installeres for at windows kan finde disken under installation.
Det eneste bundkort jeg kender til, som man ikke skal gøre det ved med SATA er Abit IC7

det gælder samtlige i865/i875 og nyere chipset da det er implementeret i southbridge.

7

lørdag, 26. februar 2005, 16:01

Mit virker stadig ikke, jeg er snart ved at blive sur.. eller.. det har jeg været lige siden jeg fandt ud af hvor skod via var.

Seneste tests og artikler

0

Sapphire Radeon R9 290 Tri-X 4 GB

Vi skal i dag se lidt på et Ra
Læs Mere

0

Corsair Graphite 380T

Vi skal i denne test tage et k
Læs Mere

0

In Win 901 - Mini-ITX tower

In Win kender de fleste nok fr
Læs Mere

0

MSI X99S XPower AC

Tweak.dk har lige gennemført v
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Første trailer til The Hunger Games - Mockingjay Del 1

Første trailer til den tredje
Læs Mere

0

Masser af billeder af NVIDIA GeForce GTX 980

Der er dukket mere end en hånd
Læs Mere

0

NVIDIA kommer med GeForce GTX 960

NVIDIA arbejder på at lancere
Læs Mere

0

Nyt Sigma 150-600 F5-6.3 DG OS HSM S objektiv

Sigma har lanceret et nyt stor
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.