Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 23. februar 2005, 19:45

Vil dette setup virke:

ASDL bredbånds modem - > Router - > ASUS switch - > Computere

??
Er bare lidt i tvivl om switchen. Skal det være en hub eller hvad? Har ikke helt fattet det xD

maxy

2

onsdag, 23. februar 2005, 19:57

Citeret

Oprindeligt indlæg af SanCheZ
Vil dette setup virke:

ASDL bredbånds modem - > Router - > ASUS switch - > Computere

??
Er bare lidt i tvivl om switchen. Skal det være en hub eller hvad? Har ikke helt fattet det xD

En switch er at foretrække, men de vil begge virke.. Dog ka man få en router med indbygget switch, det er lidt nemmere at lege med..

Så vidt jeg har fået fortalt så er en switch bedre fordi den ka sende og modtage på samme tid .. eller også var det noget med at den kun sender pakkerne til den rigtige modtager, istedet for alle... Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl ;)

3

onsdag, 23. februar 2005, 20:25

Citeret

Oprindeligt indlæg af KarGa
En switch er at foretrække, men de vil begge virke.. Dog ka man få en router med indbygget switch, det er lidt nemmere at lege med..

Så vidt jeg har fået fortalt så er en switch bedre fordi den ka sende og modtage på samme tid .. eller også var det noget med at den kun sender pakkerne til den rigtige modtager, istedet for alle... Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl ;)

Ja, en switch er klart at foretrække frem for en hub.

TCP/ IP netværksstakken er inddelt i 5 lag.

Applikationslaget
Transportlaget
Netværkslaget
Datalinklaget
Det fysiske lag

Det fysiskelag sørger blot for at sende de enkelte bits fra en enhed til en anden, fx gennem et kabel.
En hub arbejder kun på det fysiske lag, dvs. at alt hvad den får ind på en port, sendes ud på alle de andre porte.
Hvis man har en 100 mbit hub, vil man således deles om de 100 mbit på alle tilsluttede porte både op og ned.

En switch derimod arbejde både på det fysiske lag og datalinklaget. Datalinklaget er adresseindekseret vha. MAC-adresser (alle netværkscontroller har en unik MAC-adresse). Switchen sender således kun pakker videre til den MAC-adresse, den er bestemt for, og man kan derfor på en 100 mbit full-duplex switch kører 100 mbit upload og 100 mbit på hver port samtidig (i teorien i hvert fald)!

4

onsdag, 23. februar 2005, 20:32

Citeret

Oprindeligt indlæg af Zulu

Citeret

Oprindeligt indlæg af KarGa

Ja, en switch er klart at foretrække frem for en hub.

TCP/ IP netværksstakken er inddelt i 5 lag.

Applikationslaget
Transportlaget
Netværkslaget
Datalinklaget
Det fysiske lag

Det fysiskelag sørger blot for at sende de enkelte bits fra en enhed til en anden, fx gennem et kabel.
En hub arbejder kun på det fysiske lag, dvs. at alt hvad den får ind på en port, sendes ud på alle de andre porte.
Hvis man har en 100 mbit hub, vil man således deles om de 100 mbit på alle tilsluttede porte både op og ned.

En switch derimod arbejde både på det fysiske lag og datalinklaget. Datalinklaget er adresseindekseret vha. MAC-adresser (alle netværkscontroller har en unik MAC-adresse). Switchen sender således kun pakker videre til den MAC-adresse, den er bestemt for, og man kan derfor på en 100 mbit full-duplex switch kører 100 mbit upload og 100 mbit på hver port samtidig (i teorien i hvert fald)!

Godt så. Det vil altså virke. Fint!
Så er der lige en anden ting: Man kan vel godt køre LAN over wireless ikke?

maxy

5

onsdag, 23. februar 2005, 20:57

Ja for din trådløse routher har rj45 stik så du kan sætte en swits til så de nadre også kan være på..

Ellers skal de også have et trådløst kort i sin pc..

Men lan over trådløst, ja de kan man godt.. det er meget magen til lan med ledninger..

Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

6

onsdag, 23. februar 2005, 21:51

Citeret

Oprindeligt indlæg af Meinder
Ja for din trådløse routher har rj45 stik så du kan sætte en swits til så de nadre også kan være på..

Ellers skal de også have et trådløst kort i sin pc..

Men lan over trådløst, ja de kan man godt.. det er meget magen til lan med ledninger..

Godt Godt ;)

maxy

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.