Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

lørdag, 12. februar 2005, 14:39

Jeg har et problem med en hjemme-netværksopsætning, som jeg håber et klogt hovede kan hjælpe med.

Min hjemmeplan er delt op i 2 huse - (1) Hovedhuset (2) Udehuset

Internettet fra TDC kommer ind i hovedhuset og deles med en switch ud til 2 routere. Router nr. 1 er en Netgear 11mbit som står i hovedhuset og har forbindelse til 2 computere via et trådløst net. Router nr. 2 er en TrendNet 54mbit, som har forbindelse til 1 computer via et trådløst net.

Alle computere i de forskellige dele af hjemmet kan komme på nettet, men jeg kan ikke dele data imellem de computere der er i hovedhuset og i udehuset.... HJÆLP!

Kan dette lade sig gøre... er der en anden opsætning som er bedre... hvad skal jeg gøre???

VH
Thomas

Thomas M. Johansen

2

lørdag, 12. februar 2005, 15:24

Det kan sagtens lade sig gøre... :clap:

Hvis dine routere har indbygget HW firewall, så skal du sørge for at den ikke blokerer for at dine computere kan kommunikere med hinanden.

Derefter skal du oprette et hjemmenetværk via Windows, eller også gå ind i dine net-indstillinger og vælge nogle fast IP'er og så tilføje dem... dvs. 2xip på 1netkort...

Og så er det elles bare at huske at give dem samme arbejdsgruppe, for at gøre det hele lidt nemmere... :)

Håber du kan bruge det til noget :)

3

lørdag, 12. februar 2005, 15:39

Jeg har disabled min firewall i den en router nu. Hvis jeg gør det samme i den anden firewall skulle de så kunne finde hinanden?

De to routere har forskellige interne ip adresse systemer... gør dette noget?

Thomas M. Johansen

4

lørdag, 12. februar 2005, 15:47

Det er faktisk ret simpelt. Jeg sad selv og rodede med det igår.

Du skal installere en protokol så det kommer til at se sådan her ud:www.fissan.dk/netværk.jpg

5

lørdag, 12. februar 2005, 15:51

Citeret

Oprindeligt indlæg af sToreBatFar

det er netop der problemet ligger - de vil aldrig kunne finde hinanden under windows netvær, du vil dog kunne bruge fil overførsel via ftp eller http - men dette vil bruge din forbindelse og ikke lige den fede løsning :)

Den eneste måde du kan bruge windows fil deling vil være at have alle pcer på samme router.

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6

Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

6

lørdag, 12. februar 2005, 15:57

Citeret

Oprindeligt indlæg af dkwolf

Citeret

det er netop der problemet ligger - de vil aldrig kunne finde hinanden under windows netvær, du vil dog kunne bruge fil overførsel via ftp eller http - men dette vil bruge din forbindelse og ikke lige den fede løsning :)

Den eneste måde du kan bruge windows fil deling vil være at have alle pcer på samme router.

Altså hvis den trådløse router udskiftes med et accespoint som sættes i den tilbageblevne router! Dermed har du også lige overflødiggjort din switch!

7

lørdag, 12. februar 2005, 16:00

Hvis jeg nu dropper switchen og sætter den ene router til en LAN port på den anden router, kan det så lade sig gøre?

Thomas M. Johansen

8

lørdag, 12. februar 2005, 16:16

Netværket er sat op på følgende måde:
Netværk

Jeg håber dette hjælper på mit problem...

Thomas M. Johansen

9

lørdag, 12. februar 2005, 17:28

Citeret

Netværk

Jeg har det på præcis samme måde og gjort næsten alt... virkede først da jeg installerede de der ekstra protokol ting. Gider du prøve ?

10

lørdag, 12. februar 2005, 18:22

Citeret

Hvis jeg nu dropper switchen og sætter den ene router til en LAN port på den anden router, kan det så lade sig gøre?

Ja, det burde virke fint, hvis du slår DHCP-delen fra i den router, der sidder bag den anden. Det kommer bare til at skabe problemmer (og er slet ikke nødvenidgt) hvis de begge kører DHCP.

11

lørdag, 12. februar 2005, 23:33

det burde virke , hvis du gør som zulu skriver..

12

søndag, 13. februar 2005, 01:47

Hvis du kunne smide din Inet forbindelse direkte i din Netgear router, og så et kabel fra en af portene på den (Netgear) ud til din TrendNet, så vil du ikke have nogen problemer.
Edit: og ja.. så skal du nok slå DHCPen fra i Trendnet routeren.

Dit problem er at du trækker to IP adresser fra TDCs net.. een til hver router. Disse to ligger sikkert ikke i samme segment og du vil ikke kunne få fat på den anden router.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Falsk" (13.02.2005, 01:50)

13

søndag, 13. februar 2005, 02:03

ang. routere...er der så forskel på om det er kable tv net elelr om det adsl de router???

jeg har nemlig en adsl router som jeg gerne ville bruge istedet for at min comp skal route forbindelsen videre til min switch.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + Kingston 56 GB SSD, Sapphire R9 270X 4GB OC.

14

søndag, 13. februar 2005, 07:41

Citeret

Netværk

Hmmm - umiddelbart synes jeg hele opsætningen ser lidt bagvendt ud.

Hvis du kører:
TDC bredbånd ->
Router ->
Switch ->
PC1
PC2
PC3

så burde det kører uden problemer overhovedet.

Når jeg engang imellem har en ekstra PC hjemme så kører jeg:

Cybercity ADSL ->
Zyxel router ->
HUB ->
PC1
PC2

Så skal man bare have samme arbejds gruppe og huske at sætte diverse drev op til deling...

15

søndag, 13. februar 2005, 08:50

Faste ip´er på dine computere gør det nogen gange nemmere med dit interne netværk så skal du bare huske at skrive std gateway og og dns adresser ind.
For guds skyld så husk at slå den firewall fra der er indbygget i lanforbindelsen i windows....... Det har kostet mig mange grå hår og timer hehe

cpu : E6850 3.0ghz
mb: Asus p5k-e wifi
gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
ram: 2*2gb corsair extreme
psu: chill innovation 510w
mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
cod4 nick: #DD|RAZOR

16

søndag, 13. februar 2005, 12:29

Og der er slet ingen her der har tænkt på, at han skal route port 137, 138 139 og 445 mellem de forsk. netværkssegmenter for at det duer, da det er disse porte MS_netværk bruger ???

Jeg HADER signaturer!

17

søndag, 13. februar 2005, 14:41

Citeret

Oprindeligt indlæg af Johnny
Faste ip´er på dine computere gør det nogen gange nemmere med dit interne netværk så skal du bare huske at skrive std gateway og og dns adresser ind.
For guds skyld så husk at slå den firewall fra der er indbygget i lanforbindelsen i windows ....... Det har kostet mig mange grå hår og timer hehe

Johnny for fanden - windows firewall - den er der da ingen (forhåbentlig) der bruger.... ;) ;) - Slet ikke hvis man sidder bag en router - uanset om den har indbygget firewall eller ej.. :boxed:

18

søndag, 13. februar 2005, 15:16

Citeret

Oprindeligt indlæg af WinterSilence
Og der er slet ingen her der har tænkt på, at han skal route port 137, 138 139 og 445 mellem de forsk. netværkssegmenter for at det duer, da det er disse porte MS_netværk bruger ???

Hvis DHCP'en slås fra, så "bagerste" router blot kommer til at fungere som switch og accesspoint, så er det ikke nødvendigt.

19

søndag, 13. februar 2005, 15:26

Citeret

Oprindeligt indlæg af WizzarD

Citeret

For guds skyld så husk at slå den firewall fra der er indbygget i lanforbindelsen i windows ....... Det har kostet mig mange grå hår og timer hehe

Johnny for fanden - windows firewall - den er der da ingen (forhåbentlig) der bruger.... ;) ;) - Slet ikke hvis man sidder bag en router - uanset om den har indbygget firewall eller ej.. :boxed:
Jeg kender da flere der har software-firewall på bag routeren, men det er måske ikke nødvendigt?
Jeg skrev det kun fordi jeg har brugt mange timer på at få mit lan til at virke og så skulle jeg bare slå firewall´en fra i win :O

cpu : E6850 3.0ghz
mb: Asus p5k-e wifi
gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
ram: 2*2gb corsair extreme
psu: chill innovation 510w
mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
cod4 nick: #DD|RAZOR

20

søndag, 13. februar 2005, 15:40

Citeret

Jeg kender da flere der har software-firewall på bag routeren, men det er måske ikke nødvendigt?
Jeg skrev det kun fordi jeg har brugt mange timer på at få mit lan til at virke og så skulle jeg bare slå firewall´en fra i win :O

Jo, det er stadig en god ide at have sin egen firewall bag en router der selv har firewall.
Du kan bla. nemt holde styr på hvilke programmer på din pc, der må have udgang på nettet.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.