1

lørdag, 5. februar 2005, 13:58

Davs..

Står og skal have en ny bærbar og den skal kunne lidt af det hele. Har set på Intels nye chipsæt og det lyder da ret nice. Men det er desværre ikke lykkedes mig, at finde en bærbar med et godt grafikkort. En anden ting er, kan man skifte grafikkortet hvis man på et tidspunkt vil opgradere?

X300
X700
6600Go

Har jeg set omtalt, men hvor gode er de i forhold til f.eks. 9700Pro 128mb ram?

MSI K8N Diamond - Venice 3000+@3900+ -
Asus 6600GT - 1GB G-skill PC4400Mhz -
320GB Seagate Barracuda 7200.7

2

lørdag, 5. februar 2005, 14:04

Citeret

Oprindeligt indlæg af rexuz
Davs..

Står og skal have en ny bærbar og den skal kunne lidt af det hele. Har set på Intels nye chipsæt og det lyder da ret nice. Men det er desværre ikke lykkedes mig, at finde en bærbar med et godt grafikkort. En anden ting er, kan man skifte grafikkortet hvis man på et tidspunkt vil opgradere?

X300
X700
6600Go

Har jeg set omtalt, men hvor gode er de i forhold til f.eks. 9700Pro 128mb ram?

Vent til marts der kommer sonoma. Alvisio indeholder ikke gode grafikkort

3

lørdag, 5. februar 2005, 14:05

PCI Express chippen fra ATI ved navn Mobility Radeon X600 er faktisk identisk med X600 til desktop serien ihvertifælde omkring pixel pipelines og dens vertex shader m. m P. t har jeg ikke fundet oplysninger om deres frekvensen på RAM blokken, chippen eller andre specifikationer der kan give en et praj om ydelsen. Ganske ofte har mobility VGA en lidt mindre frekvens pga. forbruget af strøm, og man kan derfor nok regne med at X600 ligger omkring X600 Pro udgaven.. Chippen er bygget op omkring RV350 og har dermed 0.13 mikron uden low k, så jeg vil tro at X600 400 MHz. Dog er dette p. t et skud herfra J

Den skulle komme i 3 forskellige varianter. En 128MB integreret RAM, en med 64MB integreret RAM og en såkaldt discrete. Sidst nævnte skulle dog benytter sig af system RAM som sit lager, og derfor nok den billigste og langsomste version. Dens RAM bus er lavet med 128 bit, og efter hvad jeg har læst mig til - delt op i 4 x 32bit.

X800 har hele 12 pixelpipelines, som GeForce Go 6800 også har. Dog har X800 seks vertexshader, som er end Go6800.
Selve chippens frekvens ligger 400 MHz, hvor så Go6800 overhaler ”lidt” med 50MHz mere. Hastigheden på RAM modulerne er dog den samme med 400 MHz.
Selve hukommelsen varetages af enten 128 eller 256bit bus. Tilmed kan det understøtte op til 256MB RAM og her også den nye GDDR3 klods.

Mobility Radeon X300

Dette kort er ”fætteren” det X800, og har ikke det samme kvaliteter!
X300 understøtter f. eks. Ikke GDDR3, og dertil kommer også, at chippen på X300 ”kun” er produceres med 32 eller 64 MB RAM. Bus hastigheden her er også kun på 64bit!

Selve clockfrekvensen er også sat lidt ned til 350MHz, og hukommelsen ligger på 300MHz
Da X300 som sagt er lillebroren, har det også kun fire pixelpipelines og to vertexshadere.

Taget fra min guide om mobility

http://www.eksperten.dk/artikler/508

4

lørdag, 5. februar 2005, 15:59

Citeret

Oprindeligt indlæg af freehelp

Sonoma og Alvsio er to forskellige ting som alligevel hænger sammen.

Sonoma er produktnavnet for Intels nye Centrino-platform - altså svarende til "Centrino 2".

Alviso er chipsettet i Sonoma, bygget på Intel 915. Efterfølgerende til Odem (Intel 855, som var en del af Centrino-pakken).

Alviso findes i tre udgaver:

En med integreret grafikkontroller: 915GM
og en uden (som skal kombineres med en ekstern (discrete) grafikkontroller: 915PM

Derudover findes der en low-cost udgave, 915GMS, ligeledes med integreret grafikkontroller.

PCI-Express standarden er også nået til bærbare, men den er ikke kompatibel med den til stationærer. Om man kommer til at kunne skifte grafikkontroller i de nye Sonoma bærbare er svært at sige, det kommer an på om producenterne vil sælge nye grafikkontrollere senere, og om det bliver let for alle og enhver at udføre "operationen".

Bærbar med Sonoma + X600 + 15,4" WSXGA widescreen:
http://www.marasst.com/product-1-sonoma-MDL70-71series.htm

Læs mere her:
http://www.tomshardware.com/mobile/20050119/
http://www.rojakpot.com/default.aspx?loc…var1=172&var2=0

Dette indlæg er blevet redigeret 4 gange, senest redigeret af "Zulu" (05.02.2005, 16:11)

5

lørdag, 5. februar 2005, 16:53

Citeret

Oprindeligt indlæg af Zulu

Citeret

Sonoma og Alvsio er to forskellige ting som alligevel hænger sammen.

Sonoma er produktnavnet for Intels nye Centrino-platform - altså svarende til "Centrino 2".

Alviso er chipsettet i Sonoma, bygget på Intel 915. Efterfølgerende til Odem (Intel 855, som var en del af Centrino-pakken).

Alviso findes i tre udgaver:

En med integreret grafikkontroller: 915GM
og en uden (som skal kombineres med en ekstern (discrete) grafikkontroller: 915PM

Derudover findes der en low-cost udgave, 915GMS, ligeledes med integreret grafikkontroller.

PCI-Express standarden er også nået til bærbare, men den er ikke kompatibel med den til stationærer. Om man kommer til at kunne skifte grafikkontroller i de nye Sonoma bærbare er svært at sige, det kommer an på om producenterne vil sælge nye grafikkontrollere senere, og om det bliver let for alle og enhver at udføre "operationen".

Bærbar med Sonoma + X600 + 15,4" WSXGA widescreen:
http://www.marasst.com/product-1-sonoma-MDL70-71series.htm

Læs mere her:
http://www.tomshardware.com/mobile/20050119/
http://www.rojakpot.com/default.aspx?loc…var1=172&var2=0

Øhh det behøver du ikke fortælle mig. Jeg har allerede testet dem.

Anden generation af Centrino har kodenavnet Sonoma, og med et nyt chipsæt med kodenavnet Alviso får de bærbare Centrino-pc'er understøttelse af dual channel DDR RAM, PCI Express, otte USB 2.0-porte og bedre lyd i form af Intels HD Audio.

Et nyt trådløst netværkskort med understøttelse af både 802.11a, b og g vil blive en del af de nye Centrino-pc'er. Strømforbruget for netværkskortet er faldet, mens rækkevidden skulle stige. Generelt vil strømforbruget blive sat endnu længere ned med den nye generation af Centrino-pc'er, blandt andet ved brug af strømbesparende skærme. Det er meningen, at skærmene til fremtidens Centrino-pc'er skal bruge mindre end tre watt.

Og nej - du vil ikke kunne skifte controlleren zulu

6

lørdag, 5. februar 2005, 17:05

Citeret

Lyder interessant... Hvor har du det fra?

7

lørdag, 5. februar 2005, 17:06

Citeret

Citeret

Det er så lidt svært for mig at forklare dig før marts - men så skal jeg nok sige dig hvor jeg har det fra ;)

8

lørdag, 5. februar 2005, 17:14

Citeret

Citeret

Citeret

Det er så lidt svært for mig at forklare dig før marts - men så skal jeg nok sige dig hvor jeg har det fra ;)

Må så nok også tilføje at der nok kommer en twist på sagen :)

Som du sikkert allerede ved er, at chippen er integreret på selve bundkortet.

Dette resultere så i at det tager lang tid at udvikle en bærbar med en ny grafikchip, da man så er nødtil at ændre på bundkortet. Nvidia skulle eftersigende formindske tiden, der går fra en ny grafikchip er klar, til den kan bruges i bærbare. Dette med hjælp fra MXM som er et nyt grafik modul.

Planen er så at selve modulet skal placeres i grafikporten, som skulle basereser baseret på PCI Express, og det er meningen, at MXM-modulet skal fungere næsten som de grafikkort, vi kender fra stationære pc'er.

Fabrikanterne af laptops skal så i fremtiden sørge for, at laptoppenhar den rigtige grafikport, for så er det nemlig bare at smide et MXM-grafikkort-modul i pc'en for at få det hele til at spille sammen

9

lørdag, 5. februar 2005, 17:21

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Dette resultere så i at det tager lang tid at udvikle en bærbar med en ny grafikchip, da man så er nødtil at ændre på bundkortet. Nvidia skulle eftersigende formindske tiden, der går fra en ny grafikchip er klar, til den kan bruges i bærbare. Dette med hjælp fra MXM som er et nyt grafik modul.

Planen er så at selve modulet skal placeres i grafikporten, som skulle basereser baseret på PCI Express, og det er meningen, at MXM-modulet skal fungere næsten som de grafikkort, vi kender fra stationære pc'er.

Fabrikanterne af laptops skal så i fremtiden sørge for, at laptoppenhar den rigtige grafikport, for så er det nemlig bare at smide et MXM-grafikkort-modul i pc'en for at få det hele til at spille sammen

Jep, det er jeg med på og ATI er også klar med deres egen standard: AXIOM (bare for at gøre det hele lidt mere besværligt...)

Jeg er dog ikke enig med dig i at grafikchippen altid er integreret på motherboardet. Massere af nyere (og også lidt ældre som fx min Toshiba) har grafikchippen på et seperat print, som man i princippet kunne udskifte. At der så sjældent findes noget at udskifte det med er så en anden sag.

10

lørdag, 5. februar 2005, 17:24

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Citeret

Jep, det er jeg med på og ATI er også klar med deres egen standard: AXIOM (bare for at gøre det hele lidt mere besværligt...)

Jeg er dog ikke enig med dig i at grafikchippen altid er integreret på motherboardet. Massere af nyere (og også lidt ældre som fx min Toshiba) har grafikchippen på et seperat print, som man i princippet kunne udskifte. At der så sjældent findes noget at udskifte det med er så en anden sag.

Vi er helt enig Zulu :D

Selvfølgelig er det ikke over en kam at de er integreret, men om ikke andet så hovedparten.

Er selv spændt på fremtiden - og ser frem til at få fingere i flere sonoma da de bliver spændende at følge nærmere

Tak for snakken ( dejligt at møde en der ved noget om emnet) :))

11

lørdag, 5. februar 2005, 17:29

Citeret

Vi er helt enig Zulu :D

Selvfølgelig er det ikke over en kam at de er integreret, men om ikke andet så hovedparten.

Er selv spændt på fremtiden - og ser frem til at få fingere i flere sonoma da de bliver spændende at følge nærmere

Tak for snakken ( dejligt at møde en der ved noget om emnet) :))

I lige måde.

Selv tak. Det er lidt sjovere at diskutere med andre, der ved hvad de snakker om... :cheers:

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Zulu" (05.02.2005, 17:29)

12

søndag, 6. februar 2005, 00:16

Takker for hjælpen. Efter at have læst lidt mere om sagen tror jeg bare jeg venter på, at centrino modellerne falder lidt i pris i stedet for, at købe det nye. Men nu må jeg lige se. Bliver nok først i midten af marts jeg skal have en ny.

MSI K8N Diamond - Venice 3000+@3900+ -
Asus 6600GT - 1GB G-skill PC4400Mhz -
320GB Seagate Barracuda 7200.7

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.