Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 5. august 2004, 02:30

Jeg er ved at skulle sammensætte et Athlon64-system
(socket 754, 3400+, Asus k8v se deluxe).
Jeg har købt en køler (NQ 3100 Silent ICE II K8 AMD64 19dB), da jeg tror in a box-køleren larmer lige i overkanten.

Da følger noget hvidt kølepasta med (i en lille pose!!). Spørgsmålet er: hvor meget kølepasta skal der på? Cpu-kernen på min 3400+ er beskyttet af en varmeledende metalplade (ligesom på pentium-cpu,erne vistnok)). Men hvor meget skal jeg smøre på denne plade. Er det lige så lidt som på de gamle athlon xp'er, eller skal der lidt mere på, nu hvor der er en plade at smøre det ud på?

Som I sikkert kan fornemme, så er jeg meget usikker på det her, men det er skq også første gang jeg selv samler en PC fra bunden...så jeg har lidt sommerfugle i maven...

AMD Athlon 64 3200+ @ 3500+
Asus A8V Deluxe
2 x 512 Kingston PC3200
CREATIVE LABS SoundBlaster Audigy 2
Sapphire Radeon X800 XL Ultimate
Sony 19" Multiscan G420

2

torsdag, 5. august 2004, 03:08

For det første vil jeg anbefale noget Arctic Silver, fremfor det silicone baserede stads.

Dernæst vil jeg anbefale at du kommer en smule pasta på undersiden af køleren (der hvor cpu'en vil have kontakt) dette gnider du så ind i køleren.
Brug en finger i en plastpose, ikke noget med bare fingre her, dernæst tørrer du det overskydende væk.
Og ikke noget med at bruge andet end. eks. køkkenrulle.

Når du har gjort det kommer du et tyndt lag på heatspreaderen (metalpladen på cpu'en).
Skrab det overskydende af med et barberblad eller et plastikkort.
Nu skulle du gerne have et tyndt lag ovenpå cpu'en.

Du monterer så cpu'en i soklen, og sætter køleren ovenpå.
Vrik den lige lidt til hver side, så du kan mærke at pastaen fordeler sig.
Dernæst fastgør du køleren, husk at du ikke må løfte den når du har vrikket med den.

En lidt lang forklaring, men også grundig synes jeg selv. ;)

3

torsdag, 5. august 2004, 14:23

Citeret

Oprindeligt indlæg af MJO
Dernæst fastgør du køleren, husk at du ikke må løfte den når du har vrikket med den.

Må man spørge hvorfor? Kølepastaen skal nok kunne fordele sig igen

Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
Dell 2007FP || Vandkølet
DD || HW Labs || Laing

4

torsdag, 5. august 2004, 16:52

Citeret

Oprindeligt indlæg af Slammand

Citeret

Må man spørge hvorfor? Kølepastaen skal nok kunne fordele sig igen

Jo det er måske også lidt overdrevet.
Men man kan risikere at man "flytter" kølepastaen så hele fladen måske ikke er dækket bagefter.
Det svarer lidt til at man hiver to limede flader fra hinanden når limen ikke er helt tør.
Der kan man også risikere at limen "flytter" sig.

Dog flyder kølepasta ud når det bliver varmet op.

5

torsdag, 5. august 2004, 17:00

Citeret

For det første vil jeg anbefale noget Arctic Silver, fremfor det silicone baserede stads.

Dernæst vil jeg anbefale at du kommer en smule pasta på undersiden af køleren (der hvor cpu'en vil have kontakt) dette gnider du så ind i køleren.
Brug en finger i en plastpose, ikke noget med bare fingre her, dernæst tørrer du det overskydende væk.
Og ikke noget med at bruge andet end. eks. køkkenrulle.

Når du har gjort det kommer du et tyndt lag på heatspreaderen (metalpladen på cpu'en).
Skrab det overskydende af med et barberblad eller et plastikkort.
Nu skulle du gerne have et tyndt lag ovenpå cpu'en.

Du monterer så cpu'en i soklen, og sætter køleren ovenpå.
Vrik den lige lidt til hver side, så du kan mærke at pastaen fordeler sig.

kæft, hvis du kan skrive så meget om kølepasta, kan du skrive en bog om en computer :]

men ja, sådan gør man.. i lange drag :D kutgw !!

6

torsdag, 5. august 2004, 17:12

Citeret

Oprindeligt indlæg af tAshDa

kæft, hvis du kan skrive så meget om kølepasta, kan du skrive en bog om en computer :]

men ja, sådan gør man.. i lange drag :D kutgw !!

Det kunne jeg måske, men jeg havde heller ikke lige så meget at lave. ;)
Så skulle du se mig skrive om pipelines og branch prediction. :]

Jeg kunne også have gjort sådan her:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Der er endda billeder. ;)

Rent faktisk lavede jeg en lille fejl i min brugsanvisning.
Man behøver ikke sprede det ud når der er heatspreader, men det skader da ikke at gøre det alligevel.

AS er forresten enige med mig, i at man lige skal vrikke lidt med køleren.

Citeret

Once the heatsink is properly mounted, grasp the heatsink and very gently twist it slightly clockwise and counterclockwise one time each if possible. (Just one or two degrees or so.)

Please note that some heatsinks cannot be twisted once mounted.

Our testing has shown that this method minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "MJO" (05.08.2004, 17:13)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.