1

torsdag, 16. maj 2019, 19:50

kan se min disk i bios, og når jeg trykker disk management, så får jeg det her frem.
der kan jeg se min 500gb SSD
hvad trykker jeg så på ?

sehested har vedhæftet følgende billede:
  • disk.jpg
MSI R9 390X 8GB
3*27" Samsung syncmaster A350

2

torsdag, 16. maj 2019, 20:16

Højre click på den sorte bar og formater

3

fredag, 17. maj 2019, 01:02

Højre click på den sorte bar og formater

...medmindre den er eller har været formateret i forvejen.

Har den været formateret i forvejen er filsystemet eller partitionstabellen nok corrupted...

Jeg vil anbefale at bruge en live CD eller live USB med fx ubuntu. Hvis du er heldig, kan ubuntu måske mounte disken fra starten og give dig mulighed for at kopiere evt. filer. Du vil i så faald kunne finde disken via desktop eller i filmanageren under /media/

En live USB kan laves enten med unetbootin eller ved at hente en .iso fra Ubuntu downloads og bruge Rufus til at lave en bootable USB stick.

default password for en Ubuntu live disk, hvis den spørger, er som regel root :)

Er du uheldig, kan Ubuntu bruges til at restore din partition således
1. boot op fra USB eller CD, afhængig af hvad du bruger

2. Åbn en terminal/shell ved at trykke ctrl+alt+T

3. Sørg for at de rette programmer er installeret med kommandoen

Kildekode

1
sudo apt-get install ntfs-3g ntfsprogs

4. find ud af hvad harddisken/partitionen hedder i linux (hos dig sandsynligvis /dev/sdb1) med kommandoen:

Kildekode

1
fdisk -l

Noter hvilken /dev/ der er din SSD.

5. kør kommandoen:

Kildekode

1
sudo ntfsfix /dev/<din enhed>

fx. "sudo ntfsfix /dev/sdb1"

Drevet vil så blive analyseret og evt. fejl vil blive rettet... det kan tage noget tid.
Når ntfsfix er færdig kan du prøve at genstarte og se om Windows opfanger drevet.... det kan være du skal ind og tildele et drevbogstav fra Diskhåndteringen, men fejlen burde være rettet hvis det bare er filsystemet.

ntfsfix er noget mere grundig og magtfuld end CHKDSK fra Windows, og kan rette fejl i selve filsystemet, hvor chkdsk kun retter fejl i filer og filreferencer. Løsningen her har virket 99% af gangene for mig hvis filsystemet er gået i ged. ^^
Filerne på disken vil ofte være intakte efter en ntfsfix :)

Hvis filsystemet virker igen, tjek evt. disken efter med fx CrystalDiskInfo for at se om ikke filsystemet er corrupted pga. fejl i chips eller elektronik...
Husk at for at bruge CrystalDiskInfo, skal S.M.A.R.T.-funktionen være sat til i BIOS ^^

Good luck :9xo

CPU: Pentium III 500 MHz
RAM: 256 MB PC133 SD RAM
Bundkort: HP bundkort
GPU: Matrox MGA G200

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.