Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 12. maj 2019, 19:24

Hej!

Jeg er lidt generet af støjen fra min vandkøler. Den kører på 1600-1700 rpm hvilket selvfølgeligt støjer tilsvarende..
Har læst noget om at det ikke er nødvendigt at den kører med så høje omdrejninger og sagtens kunne køle tilfredsstillende med måske 800-1000 rpm, men at den model ikke er så nem at justere fanspeed på..
Et eller andet med at den er født med 3pin stik, og det er nødvendigt med 4pin for fancontrol..

Ydermere er mit bundkort et MSI H87i AC, et mITX, som kun havde to slots til blæsere.. Så jeg måtte sætte splitters på for at alle blæsere kunne kobles på.. (Overførte al min hardware fra mit forhenværende mITX kabinet til mit nye ATX kabinet)

Nogen der ved lidt om det her? Kan jeg fikse det på nogen måde eller skal jeg have nyt bundkort? Ny blæser til køleren?

Intel Core i7-4790k | MSI H87i AC mITX | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury Black 16gb 1600mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | Corsair Hydro H55 | Corsair CX600M

2

mandag, 13. maj 2019, 09:42

En ny blæser vil helt sikkert kunne gøre en forskel. Corsairs ML blæsere er rigtigt gode efter min erfaring til den slags hvis man gerne vil holde den sorte stil.

Hvis det ikke betyder så meget så ville en Noctua blæser være øverst på listen. Det er nogen af de mest effektive hvis man tager en af deres støjsvage modeller. Farverne er dog ikke for alle :D

Men meget af det afhænger også af hvilken software der styre blæseren for det er jo som udgangspunkt det som bestemmer hvor hurtigt tingene bruger. Hvis du ikke selv har installeret noget så er det typisk BIOS indstillingerne der bestemmer hastighederne og det er ikke alle der er lige gode til det.

Et sted at starte var måske at springe forbi din BIOS og se om ikke du kan indstille tingene lidt bedre der. Nogen BIOS kører ret aggressive fan curves og med en manuel indstilling kan det ændre tingene ret let.

Gaming Box:

AMD Ryzen 2700
ASUS ROG Strix 470I Gaming
32GB Corsair DOMINATOR PLATINUM Special Edition Torque
ASUS ROG Strix RTX 2080Ti Gaming OC
Seasonic Prime Titanium 750W
Corsair Crystal 280 RGB
Corsair H100i AIO
System HDD: Kingston KC1000 M.2 NVMe SSD
2x Samsung 750 EVO 500 GB til spil.

3

mandag, 13. maj 2019, 11:40

Jeg har været inde i BIOS og kigge, men når jeg justerede ned på "max fan speed" så ændredes der faktisk ingenting..
Så det virker ikke..

En ny blæser kunne være en løsning måske, men den vil komme til at dele splitter med en kabinetblæser, ligesom pumpen gør..
Jeg er blevet foreslået en intern blæser adapter - 12V til 7V som eventuel løsning på problemet..
Vil den fungere som en slags downclocking af blæseren så? Og vil det ikke have en negativ effekt?
Eller er det fint nok så længe temperaturen arter sig under de 70 grader ved pres?

Intel Core i7-4790k | MSI H87i AC mITX | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury Black 16gb 1600mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | Corsair Hydro H55 | Corsair CX600M

4

mandag, 13. maj 2019, 13:20

Har du overvejet en fan controller? :)

Jeg bruger selv NZXT Grid, men ellers er der også Corsair commander Pro.
Så har du jo mulighed for at ændre fan speed, og ligefrem lave en fan curve ud fra temps på cpu osv :)

*Lian-Li PC-O11 Dynamic* - *Fatality Z370 Pro Gaming i7* - *i7-8700K @5Ghz 1,4V* - *Corsair H115i RGB Platinum* - *2x8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz* - *MSI RTX 2080 Gaming X Trio* - *1x 960 EVO 250GB NVME, 2x 850 EVO 500GB Raid* - *Corsair AX 760W Plus Platinum*

5

mandag, 13. maj 2019, 13:32

Du skulle være i stand til at justere RPM på både blæser og pumpe i BIOS - Hvis det ikke er muligt, så vil en ny blæser næppe hjælpe på lige netop dette. En fan controller derimod er aldrig en dårlig ide :)

Cyberduck
| Lian Li PC-O11 | ASRock Taichi Z370 | Intel 8700K @5.2GHZ | 2x8GB Trident RGB @3200 Mhz | Zotac RTX2080 | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x500GB NVME, 2x500GB SSD | 2TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK, Alphacool og Enermax |

6

mandag, 13. maj 2019, 22:39

Det ligner også i BIOS, at jeg burde kunne justere både pumpe og fan.. Men der sker ingenting når jeg foretager justeringen..
Ved ikke om det er fordi de deler "forbindelse".. Mit bundkort har kun plads til 2 tilslutninger, så har brugt splitter-kabler til at få dem alle tilkoblet..
(2x blæsere i kabinet + pumpe + fan)

7

tirsdag, 14. maj 2019, 03:11

Helt korrekt at der skal 4-pin stik til... en 3-pins fan header har kun plus, minus og en sense linje (til at fange RPM). Den 4. linje er fan control signal.
Nogle bundkort kan justere spændingen på en 3-pin header ved at skifte mellem 5 eller 12v... dog kan ikke alle møller køre med 5v. Men som udgangspunkt kan BIOS ikke styre noget medmindre du bruger 4-pin headers, kabler og stik

Kan du ikke justere hastigheden med fx. SpeedFan, så er nye blæsere med 4 ben eller en fancontroller/potmeter den eneste udvej. Controllers til 3-pin headers er som oftest blot et potmeter sat på plus eller minus og styrer spændingen direkte :)

At du bruger splittere har ikke noget at sige, dog kan det forvirre RPM-udlæsningen i BIOS og på den måde forhindre styring hvis du bruger 4-pins stik, da BIOS får flere udlæsninger der er blandet i en pærevælling. Det samme gælder med control-linjen. Blæserne kan omvendt modtage et rodet signal fordi BIOS prøver at finde hoved og hale i noget den ikke rigtigt forstår :)

Mit tip: sæt pumpe i bundkort og resten på controller, så kan BIOS også slå hurtigt alarm hvis pumpen strejker... ikke alle fan controllers har en sådan alarm.... plus BIOS kan slukke computeren inden det er for sent, det kan en controller ikke ;)

forresten pinout på begge headers og demonstration af kompatibilitet:

CPU: Pentium III 500 MHz
RAM: 256 MB PC133 SD RAM
Bundkort: HP bundkort
GPU: Matrox MGA G200

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.