Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 7. maj 2019, 17:46

hej jeg er lige konfirmeret og har derfor fået penge til at udskifte den gamle laptop. jeg har besluttet at jeg vil have en stationær så jeg kan få et grafikkort, men nu er det sådan at jeg ikke ved hvor jeg skal købe bæstet vil nemlig helst have at nogen samler den så jeg ikke klokker i det, men er dog frisk på saml selv hvis det kan gøres markant billigere. har kigget lidt på sharkgamimg, extremegamming og froggaming hjemmesider og har fundet en pc der ser god ud på froggaming:https://froggaming.dk/produkt/unstoppable/ er den god til prisen? ellers har i nogle forslag.
Vil spille 1080p 240 Hz eller 1440p 120/165 Hz og har tænkt mig at spille spil som: CS:GO, rust, fortnite, gta 5, shadow of the tomb raider og PUBG og vil gerne fremtids sikre den så den holder i lang tid. vil også gerne have mulighed for at kunne streame Fortnite og CS:GO.

Ps: mit budget er på max 20.000 med en skærm vil også være dejligt hvis i kunne anbefale nogle skærme.

-på forhånd TAK :9xo

2

tirsdag, 7. maj 2019, 23:00

Først og fremmest, så er denne del af forummet til køb og salg af hardware og andet mellem brugerne, ala den blå avis. Spørgsmål om nyt hardware og indkøb deraf hører normalt til i Hardware & Tilbehør ^^

Du er inde på noget af det rigtige med hardwaren; den vil sagtens kunne trække de titler som du spiller, og den vil holde en del år. Udviklingen af hardwarens ydelse er ved at flade ud pt. så den vil sagtens kunne holde nogle år :)
Du vil dog også sagtens kunne nøjes med en i5 8400/9600 og GTX 1660/2060, så er der måske lidt flere penge til opsparingen fremadrettet :)

Jeg kan se du ikke har valgt et styresystem inde på froggaming. For at være sikker på alle spil virker, og hvis du er ny inden for computere i det hele taget, ville jeg hapse en Windows 10 med... Skal du have en Windows 10 der virker på al hardware koster den ca. 2000 kr for Home og ca. 2700 for Pro.
Du kan også game på linux nu til dags, men der er ikke garanti for at alle spil virker (CS:GO og PUBG virker dog fortrinligt på linux ;) ). Linux er rigtig godt at kunne, men det kan være svært at have med at gøre til tider :)

Hvis du ikke vil samle selv, kan jeg kun anbefale at gå efter en færdigbygget maskine... Selv har jeg for et lille halvt års tid siden købt en Asus RoG maskine i Power, den første færdigbyggede desktop maskine jeg har købt til mig selv i snart 20 år.

Medmindre du vil have custom byg som fra frog gaming, kan du spare et par tusind ved at gå den vej, og så får du bare en maskine du skal sætte til strøm og tilbehør.

Citeret

vil nemlig helst have at nogen samler den så jeg ikke klokker i det

Fra en der har samlet computere i mange år, så kan jeg sige at det er begrænset hvor meget du kan klokke i det, så længe du er forsigtig og tålmodig. Der er rigeligt med guides på nettet, og der er udkommet et par spil der er god træning, bl.a. PC Building Simulator

Jeg kan dog ikke rigtig anbefale bestemte skærme i 100+ Hz klassen da jeg ikke selv bruger dem til noget. Der er rigeligt med valg derude, afhængigt af om du vil have curved eller fladt panel, 24'', 27'' eller 30'',HD eller 4k, indbygget USB hub osv.

Mht streaming, ved jeg ikke lige med Fortnite, men CS:GO kan streames via Steam in-home eller en steam box, det virker dog langt bedst hvis du har en kablet forbindelse mellem enhederne.... over wi-fi er det knap så fed en oplevelse :)

PS: i stedet for at re-poste, bed evt. Uber eller en anden admin om at flytte tråden :D

CPU: Pentium III 500 MHz
RAM: 256 MB PC133 SD RAM
Bundkort: HP bundkort
GPU: Matrox MGA G200

3

tirsdag, 7. maj 2019, 23:37

ser fint ud men strømforsyning kan være bedre
vil vælge den corsair RM1000x , lang bedre strømforsyning topklasse, den tilvælges 600kr , husk strømforsyning er meget vigtigt.
en dårlig strømforyning .kan ødelægge pcen.
du købe samme sted en skærm
https://froggaming.dk/produkt/asus-vg278q/
du får god ven lave media creation af windows 10 på usb, installer windows 10 fra usb
til bundkortet følger driver cd ,med bare følg vejleding
derefter downloader du nvidia driver så er du kørend
en windows 10 licens koster 500kr
https://dalgaard-it.dk/windows-styresyst…ign=pricerunner
mus anbefaler Logitech g402 kan købes i Elgiganten

gamertastur må selv finde ud ,af men et tip gå ,efter red mx kontakter

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "doitttt" (08.05.2019, 00:35)

4

onsdag, 8. maj 2019, 00:30

vil vælge den corsair RM1000x , lang bedre strømforsyning topklasse, den tilvælges 600kr , husk strømforsyning er meget vigtigt.

1000W PSU er egentlig ikke nødvendig.... medmindre OP vil bruge tid og penge på SLI eller overclocke... indmaden i den corsair 750 watt der normalt følger med er ikke meget ringere end 1000 watteren der kan tilkøbes. Langt de fleste Corsair PSUer er solidt udstyr ^^

Men ja, dårlige strømforsyninger kan ødelægge indmaden... men frem for 600 kr. på rå watt vil jeg bruge 300-400 kr. på en god strømskinne med surge protection og ordentlig jordforbindelse; det er oftest på grund af 220v siden at det går galt :)

Skærmen er et godt valg; igen har ikke erfaring med 100+ Hz, men asus skærme er rigtig dejlige at arbejde med. Holder mig som regel til dem eller samsung hvis jeg skal købe ind.

Har selv 2 af dem her som virker fint til gaming.... men ingen 144Hz :)

Her er deres "storebror" til gaming og 144 Hz, hvis der er ønske om kurver :D

5

onsdag, 8. maj 2019, 00:51

foxx
jeg lavet over 1000 pcer, strømforsyning er vigtigt

fordi han skal vælge denne corsair rm1000x ,1000 watts er der 10 års garanti på
japanske kondensator, fra i chemi-con 105grader
meget lav ripple ,gode voltage kredsløb, der svinger max2%
for ikke tale 6 sikringkredsløb
og fuld modulær

6

onsdag, 8. maj 2019, 07:04

Ift. PSU så yder de bedst ved 50% forbrug. Så hvis dit system trækker 350-400 W, så gå med en 750 W PSU.

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce GTX 1070 8 GB GDDR5 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design R6 USB-C / TG | ASUS ROG Swift PG278QE (27/2560x1440@144 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G703

7

onsdag, 8. maj 2019, 12:43

foxx

og fuld modulær

Jeg har godt nok ikke talt hvor mange maskiner jeg har lavet, men jeg kender til en masse underligt hardware der er at finde derude ^^
Jeg har dog ikke sagt at en god PSU ikke er vigtig, og har også oplevet på egen krop og hardware hvad en skod-PSU kan forvolde :)

Jeg tog fejl af 750 watteren, det var en cooler master og ikke en corsair... dog er 750w PSUen også fin (hvis det er en Masterwatt som det ligner mest på billedet)... Men 5 års ekstra garanti og japanske caps er gode argumenter for at give det ekstra, selvom wattage er lidt overkill :)

Jeg kan se du har edited din første post (igen), bare husk at en win10 licens til 500 kr. 99.999% sikkert er en OEM licens der låses til hardwaren. Ja, det er nok for de fleste, men da det er officielt at windows 10 er den "sidste Windows" ifølge Microsoft, og hvis OP vil bygge selv i fremtiden er der gode grunde til at købe en fuld licens.

8

onsdag, 8. maj 2019, 12:56

foxx

og fuld modulær

Kvaliteten er - Den latterlige mængde W du foreslår er derimod ikke. :D

Hvis du er nysgerrig er der flere kompilerede lister over specifikke PSU'er og hvilke features de har/mangler og kvaliteten af disse.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1…Ysjs/edit#gid=0

Cyberduck
| Lian Li PC-O11 | ASRock Taichi Z370 | Intel 8700K @5.2GHZ | 2x8GB Trident RGB @3200 Mhz | Zotac RTX2080 | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x500GB NVME, 2x500GB SSD | 2TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK, Alphacool og Enermax |

9

onsdag, 8. maj 2019, 20:29

-Tak for de mange svar
Først og fremmest, så er denne del af forummet til køb og salg af hardware og andet mellem brugerne, ala den blå avis. Spørgsmål om nyt hardware og indkøb deraf hører normalt til i Hardware & Tilbehør
-undskyld er ny på forummet og havde lidt svært ved at finde rundt i de forskellige dele af forummet

Du er inde på noget af det rigtige med hardwaren; den vil sagtens kunne trække de titler som du spiller, og den vil holde en del år. Udviklingen af hardwarens ydelse er ved at flade ud pt. så den vil sagtens kunne holde nogle år
Du vil dog også sagtens kunne nøjes med en i5 8400/9600 og GTX 1660/2060, så er der måske lidt flere penge til opsparingen fremadrettet
-Skal jeg ikke have i7/i9 processor for at køre en 100+hz skærm med gode frames mens jeg streaer CS:GO? og er price to perfomance højere i i5 processor end i7/i9

-mht grafikkort har du nok ret ved nemlig ikke så meget, men hvis valget er mellem gtx 1070/ti rtx 2060 ti/rtx 2070 hvilket kort ville du så vælge i forhold til de spil jeg vil spille?

Jeg kan se du ikke har valgt et styresystem inde på froggaming. For at være sikker på alle spil virker, og hvis du er ny inden for computere i det hele taget, ville jeg hapse en Windows 10 med... Skal du have en Windows 10 der virker på al hardware koster den ca. 2000 kr for Home og ca. 2700 for Pro.
Du kan også game på linux nu til dags, men der er ikke garanti for at alle spil virker (CS:GO og PUBG virker dog fortrinligt på linux ). Linux er rigtig godt at kunne, men det kan være svært at have med at gøre til tider
-Puha har ikke lige så meget lyst til at bruge 2000+ bare på styresystemet
-er Linux ikke svært at hente over på en ny pc, har hørt at det har et ret besværeligt ikke brugervenligt UI, Er der noget Perfomance Loss/gain v

Medmindre du vil have custom byg som fra frog gaming, kan du spare et par tusind ved at gå den vej, og så får du bare en maskine du skal sætte til strøm og tilbehør.
-Har ikke så meget forstand på hardware så ville være nemmere for mig at få Froggaming til at samle frem for selv at finde alle de rigtige dele selv. ville nemlig være mega nederen hvis jeg fik købt noget der ikke duede sammen eller købte noget for billigt.
Fra en der har samlet computere i mange år, så kan jeg sige at det er begrænset hvor meget du kan klokke i det, så længe du er forsigtig og tålmodig. Der er rigeligt med guides på nettet, og der er udkommet et par spil der er god træning, bl.a. PC Building Simulator
-Det ikke så meget det med at samle der bekymrer mig mere hardware udvælgelsen altså hvilke mærker at gå efter og så videre

Hold da helt op et langt og godt svar jeg har fået- TAK ^^

10

onsdag, 8. maj 2019, 20:38

du får god ven lave media creation af windows 10 på usb, installer windows 10 fra usb
til bundkortet følger driver cd ,med bare følg vejleding
derefter downloader du nvidia driver så er du kørend
en windows 10 licens koster 500kr
https://dalgaard-it.dk/windows-styresyst…ign=pricerunner
mus anbefaler Logitech g402 kan købes i Elgiganten

gamertastur må selv finde ud ,af men et tip gå ,efter red mx kontakter

-Er 1000w ikke lidt overkill?
-er den skærm man kan kæbe hos froggaming god/kan du anbefale den
-mht til windows er der en måde at bruge det/installere det gratis eller billigt, mener ikke en cracked version.
- har allerede mus (Benq ec1-A)

-Tak for din respons ^^

11

onsdag, 8. maj 2019, 20:45

Du kan købe Windows 7/10 licenser fuldt legalt på rigtig mange sider i dag - Husk at sige ja til forsikring på sider der tilbyder dette, så du er sikret mod at nøglen er brugt før.

Windows 7 siger du? Microsoft har aldrig lukket for muligheden for at opgradere. Taster du en Win7 nøgle ind på skrivebordet laves det om til en 10 nøgle permanent. 8)

Cyberduck
| Lian Li PC-O11 | ASRock Taichi Z370 | Intel 8700K @5.2GHZ | 2x8GB Trident RGB @3200 Mhz | Zotac RTX2080 | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x500GB NVME, 2x500GB SSD | 2TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK, Alphacool og Enermax |

12

onsdag, 8. maj 2019, 20:53

Men ja, dårlige strømforsyninger kan ødelægge indmaden... men frem for 600 kr. på rå watt vil jeg bruge 300-400 kr. på en god strømskinne med surge protection og ordentlig jordforbindelse; det er oftest på grund af 220v siden at det går galt
-Undskyld nu må jeg lyde vildt dum, men hvad kan en strømskinne gøre af forskel, og hvilken vil du anbefale?
Skærmen er et godt valg; igen har ikke erfaring med 100+ Hz, men asus skærme er rigtig dejlige at arbejde med. Holder mig som regel til dem eller samsung hvis jeg skal købe ind.
-tak skal prøve at kigge efter kigge efter Asus og Samsung fremad
Her er deres "storebror" til gaming og 144 Hz, hvis der er ønske om kurver
-Ser ud til at være en fornuftig skærm TAK vil kigge efter andre bud på skærme, men lige nu er den det bedste bud ^^

13

onsdag, 8. maj 2019, 20:57

og fuld modulær

-Ok gode grunde vil tage dem med i overvejelserne fremad. mener du ikke at en 750/800w psu kan klare en pc såsom den fra froggaming?

-Tak for svaret ^^

14

onsdag, 8. maj 2019, 20:59

Medmindre du sidder med en stor i7 og et 2080TI, så kan du i teorien klare dig med så lidt som en 550W PSU fra et godt mærke. Typisk er en 650W mere end rigeligt til langt de fleste.

Computerdele er langt mere strømeffektive i dag end tidligere - specielt grafikkort er mindre sultne. :D

Cyberduck

15

onsdag, 8. maj 2019, 21:02

-Vil også tage det med i valget har lavet en lignende pc på pcpartpicer som står til at yde 350W og det er jo omkring de 50% af PSU

-Tak for dit svar :roller:

Ift. PSU så yder de bedst ved 50% forbrug. Så hvis dit system trækker 350-400 W, så gå med en 750 W PSU.

16

onsdag, 8. maj 2019, 21:10

Du kan købe Windows 7/10 licenser fuldt legalt på rigtig mange sider i dag - Husk at sige ja til forsikring på sider der tilbyder dette, så du er sikret mod at nøglen er brugt før.
-Tak vil da overveje at købe licensen online ^^

17

onsdag, 8. maj 2019, 21:15

Medmindre du sidder med en stor i7 og et 2080TI, så kan du i teorien klare dig med så lidt som en 550W PSU fra et godt mærke. Typisk er en 650W mere end rigeligt til langt de fleste.

Computerdele er langt mere strømeffektive i dag end tidligere - specielt grafikkort er mindre sultne. :D

-Så den 750w psu i froggaming computeren vil være nok?

-tak for svaret bliver nok det sidste i dag :roller:

18

onsdag, 8. maj 2019, 21:21

Har brugt ret lang tid på at svare på ting for at hjælpe jer med at hjælpe mig så dette er mit sidste svar i dag. Undskyld hvis jeg har skrevet noget dumt i nogle af mine svar det er nok bare fordi jeg er ny til computere. TUSIND TAK for de mange gode svar på alt fra strømforsyning til skærm og styresystem.

-Endnu engang tak fortsæt endelig med den gode respons :thumbsup:

Har fundet denne pc hos topgaming:http://topdata.dk/shop/422-topgaming/128…8g1tb-ssd-nvme/ med en i9 processer i samme pris leje som den ved froggaming :huh:

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "rasm723s" (08.05.2019, 21:26)

19

onsdag, 8. maj 2019, 22:25

*Dyb indånding* :D

Du er inde på noget af det rigtige med hardwaren; den vil sagtens kunne trække de titler som du spiller, og den vil holde en del år. Udviklingen af hardwarens ydelse er ved at flade ud pt. så den vil sagtens kunne holde nogle år
Du vil dog også sagtens kunne nøjes med en i5 8400/9600 og GTX 1660/2060, så er der måske lidt flere penge til opsparingen fremadrettet

-Skal jeg ikke have i7/i9 processor for at køre en 100+hz skærm med gode frames mens jeg streaer CS:GO? og er price to perfomance højere i i5 processor end i7/i9

-mht grafikkort har du nok ret ved nemlig ikke så meget, men hvis valget er mellem gtx 1070/ti rtx 2060 ti/rtx 2070 hvilket kort ville du så vælge i forhold til de spil jeg vil spille?

i5 er Intels "bang for the buck" klasse, det er der du ofte får mest for pengene... medmindre du hopper over til AMD. :)

Medmindre du streamer i 4k, tror jeg ikke du skal være bange. Jeg streamer/optager selv til tider fra virtual-reality spil som Elite:Dangerous, Star Trek Bridge Crew og Skyrim VR. Både min laptop (i7 q6700/GTX1060) og desktop (i5 8400/GTX1060) tackler opgaven fint på det punkt, selv med browsere osv. i baggrunden. VR tager en del pip fra både CPU og grafikkort bl.a. fordi det også skal bruge tid på at holde øje med mig og mine bevægelser, så kan "kun" streame 60FPS ved fuld HD :D

Bruger OBS til at optage med btw.

Vil du have bang for the buck, kan du tage GTX1660Ti som grafikkort, men vil du have noget mere FPS, så hop på RTX 2060 eller 2070

Som CPU er en stor i5 god nok, men igen vil en i7 sørge for flere og mere stabil FPS i kommende spil.

Du kan også game på linux nu til dags, men der er ikke garanti for at alle spil virker (CS:GO og PUBG virker dog fortrinligt på linux ). Linux er rigtig godt at kunne, men det kan være svært at have med at gøre til tider
-Puha har ikke lige så meget lyst til at bruge 2000+ bare på styresystemet
-er Linux ikke svært at hente over på en ny pc, har hørt at det har et ret besværeligt ikke brugervenligt UI, Er der noget Perfomance Loss/gain v

2000 kroner et hvis du vil have en fuld licens der virker på al hardware, du vil også være sikker på at kunne bruge den ved fremtidig opgradering, selvom du skifter al hardware ud; de billige udgaver er ofte OEM versioner der normalt sælges til computerproducenter. Når du aktiverer en OEM version, vil windows10 låse sig til din hardware, navnligt bundkortet.

Moderne Linux udgaver er ikke sværere at installere end Windows, medmindre du vælger en hardcore distro som Arch, Gentoo eller Linux From Scratch. Ubuntu, Xubuntu, Fedora, Linux Mint og de distros der er baseret på dem (inkl SteamOS) er ikke så svære at have med at gøre.

Det mest overvældende for dem der er nye på Linux er nok at bruge en pakkemanager (der henter og installerer software og drivere for dig fra nettet) og at stifinderen/filnavigation er anderledes. (Den primære harddisk hvor du installerer hedder "/", og alle andre drev ligger ofte under "/media". Dog vises drev ofte direkte på skrivebordet).

Nogle spil har dog problemer med ydelse eller kompatibilitet, men det er noget der løbende gøres bedre. Er spillet bygget til Linux fra (herunder Valve-spil som CS:GO), kan der dog være ydelse at hente, da Linux, afhængigt af udgaven, bruger mindre ressourcer end Windows.

Jeg leger i øjeblikket med Xubuntu med Steam og WINE installeret, men overvejer at prøve Sparky Linux - Gameover edition (scroll ned til Special Edition i linket), der har Steam, WINE, PlayOnLinux og et mindre hav af emulatorer installeret :whistling:

-Har ikke så meget forstand på hardware så ville være nemmere for mig at få Froggaming til at samle frem for selv at finde alle de rigtige dele selv. ville nemlig være mega nederen hvis jeg fik købt noget der ikke duede sammen eller købte noget for billigt.
-Det ikke så meget det med at samle der bekymrer mig mere hardware udvælgelsen altså hvilke mærker at gå efter og så videre

Hvis du skal samle selv, er det eneste at matche blot CPU socket (Intel bruger Socket 1155, og AMD bruger Socket AM4), samt den rette type RAM. Og self. bundkortets størrelse sammenlignet med kabinet (ATX, mATX og ITX). Resten (GPU, PSU harddiske og andre kort) passer i næsten alt og er meget standardiseret. Kvalitetsmæssigt er der ikke så mange faldgruber som der var engang :)
Dog, hvis du vil lege med overclocking, så kan det betale sig at satse på dyrere dele, der tror jeg også at maskinen er Froggaming kan hjælpe.

Mht. til færdigbyggede maskiner er det værd at kigge på Asus eller MSI gamer maskiner. En færdig købe-PC skal du dog ikke regne med at kunne eller er egnet til overclocking :)

-Undskyld nu må jeg lyde vildt dum, men hvad kan en strømskinne gøre af forskel, og hvilken vil du anbefale?

En strømskinne med surge protection/lynsikring har bl.a. en sikring til at forhindre at computeren tager skade hvis der kommer overspænding på dit elnet som husets eltavle eller PSUen ikke lige får kompenseret for... fx. ved lynnedslag.
Jeg vil kraftigt anbefale dog at skaffe en sådan skinne,især hvis dit hus eller din blok har installationer af ældre dato eller hvis du bor på landet.
I virksomheder bruger man dem ofte til at beskytte sine dyre servere og switches/firewalls :)

Der er mange at vælge imellem, men de kan ofte det samme. Har bl.a. brugt dem her eller pendanter med dansk EDB-jordstik.
EDB-jordstik bruges dog oftest kun i virksomheder :)

De billige skinner fra supermarkedet har jeg efterhånden lært at holde mig fra... i hvert fald til computere :D

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Foxx" (08.05.2019, 22:31)

20

onsdag, 8. maj 2019, 22:55

2000kr? Windows 10 koster da under en tusse - Og det er officielle licenser i pakke og det hele. Ved ikke hvor du køber ind, Foxx :D

De kan ofte købes for helt ned til en 3-5$ på eBay og lign. :)

Edit: Konceptet "OEM" eksisterer ikke rigtig indenfor Microsoft regi længere. Hvis du laver/logger på en MS konto på maskinen efter den er aktiveret, låses nøglen til den, ikke kun din hardware. Så kan du flytte den som det passer dig. Og til en pris på måske 50-200kr, så er det efter min holdning klart "risikoen" værd ift. en dyrere licens.

Cyberduck

Benyttede tags

Hjælp, PC

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.