Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

Interesting

Gæst

1

lørdag, 20. april 2019, 20:01

Hey,

(DISCLAIMER: Jeg har absolut ingen forstand på hardware indenfor computere)

Jeg har 2 gamle stationære, som desværre ikke kan følge med på de spil, som jeg spiller på nuværende tidspunkt.

Mine stationæres dele er cirka ens og indeholder:

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz

RAM: 16GB

Grafikkort: GTX 970 MSI grafikkort.

Harddisk på 930 GB (dertil har jeg også 2 SSD hardisk på omkring 100-250 GB)

(har også vedhæftet billeder ift. computerens hardware)

Derfor overvejer jeg at købe en ny bærbar computer, da det er lettere at flytte mellem de 2 steder jeg bor. Ved dog ikke om en bærbar computer, ville kunne kører de spil, som jeg spiller på høj-ultra kvalitet "smoothly". Derfor har jeg også tænkt på at købe en stationær, eller eventuelt opgradere dem jeg har, hvis en bærbar ikke ville kunne "trække" spillene på det ønskede niveau. (Men det skal dog helst set være en bærbar, da det er meget nemmere)

Spillene som jeg spiller er bl.a: Dishonored saga'en, Dota 2, Hellblade: Senua's Sacrifice, Rise of the Tomb Raider, The Talos Principle, Watchdogs, Witcher, Assassins Creed saga'en (inkl. Origins) osv.

Jeg har fx. fundet en bærbar computer, som jeg her vedlægger via link: https://www.mm-vision.dk/visiongaming/As…ZX0y4Xqxk9yzd5I

Dertil er der også andre bærbare computere på hjemmesiden på ca. samme prisniveau (omkring 15.000 kr.). Så det kan være en af de andre computere på samme pris klasse er bedre.

Mit budget ligger på 10.000 - 15.000 kr.

Glæder mig til at høre fra jer.

Interesting har vedhæftet følgende billeder:
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg

2

søndag, 21. april 2019, 03:51

Halløj og velkommen til :)

Jeg har 2 gamle stationære, som desværre ikke kan følge med på de spil, som jeg spiller på nuværende tidspunkt.

Mine stationæres dele er cirka ens og indeholder:

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz

RAM: 16GB

Grafikkort: GTX 970 MSI grafikkort.

Harddisk på 930 GB (dertil har jeg også 2 SSD hardisk på omkring 100-250 GB)

Først og fremmest; flab!! "Gamle stationære"- du får dem godt nok til at lyde som min gamle 486´er. Den maskine jeg bruger til at spille på, hvad jeg sjældent den kører samme CPU, 970gtx og 16gb. - og det er rigeligt til at trække ALT ! :) jaja, det er vist godt nok jeg ikke har hverken tid eller lyst til at spille længere, jeg er vist blevet som min egen far !

Som udgangspunkt; Din nuværende konfiguration burde snildt kunne gøre alle de spil du nævner. Det kan godt være at det begynder at gøre ondt hvis du presser den for meget over high settings, men ellers ikke:
https://systemrequirementslab.com/game-lists/most-popular-games/?listId=1069

Hvilke skærme har du nu? Har du planer om at skulle til at game 2k/4k nu? Der er en VERDEN til forskel på at game på en rigtig computer og en laptop, uanset hvor vilde laptops er blevet - det er de, men det er ikke det samme! Desuden så vil en laptop med tilsvarende kræfter som en stationær koste omkring det dobbelte- måske lidt mindre, men det er deroppe af !
Da jeg konsekvent er imod bærbare - og stadig er småfornærmet hver gang jeg er nødt til at tage min laptop med hvis jeg skal ud af kontoret - vil jeg ikke sige for meget om modeller, kapaciteter and what not, men den du linker til er en ROG strix. Tæt på den ypperligste sammensætning af kvalitet og lækre komponenter der findes- men de er svært dyre! En mulighed for dig kunne være sådan noget som det følgende. Jeg kender intet til mærket, men kender en del der har brugt eller bruger dem og jeg har nu hørt en hel del gode ting, så:
https://sharkgaming.dk/shark-gaming-4v17-60/

Om ikke andet, så synes jeg der er en fordel i, at det er en +17" fremfor +15" - det er en hel del i det leje. Den kører 144hz og burde for såvidt kunne give dig en udmærket gaming oplevelse.
Jeg synes du skal opleve forskellen, få en fornemmelse af hvordan det er at sidde ved en bærbar når man er bedre vant. Find en butik hvor du kan få en god fornemmelse for den, en kammerat der har en du kan prøve - something.

Men skal vi lige kigge tilbage mod stationære et øjeblik, så start her.

Som ombordstigningsmodel kigger jeg altid mod TopData. De har altid en high-end gaming PC til en fin pris. Lige nu kan du finde følgende:
http://topdata.dk/shop/422-topgaming/12818-topgmaxi5-9400f8g-ramrtx2060-6g240ssd/

Den står til 65-7000,- vist. Det kan du ikke gøre billigere andre steder, hverken ved at købe samlet eller selv samle.

Hvis du IKKE skal skifte skærme eller noget, så vil et hurtigt slag på tasken sige at du kan købe 1 kvalificeret laptop eller 2 meget kvalificerede stationære. Jeg vil tro, at du give or take, vil spare et sted mellem 1-1500,- på at tage en laptop.

Citeret

If I cannot move heaven, then I shall raise hell !

3

søndag, 21. april 2019, 11:12

Sådan en 4690K er stadigvæk udmærket til at game på - Vil faktisk mene at hvis du skifter grafikkortet ud med noget ala. et 1660TI til en 2500-3000, så er du godt kørende i et godt stykke tid endnu, inden den endelig udskiftning til ny CPU, Bundkort og RAM. 8)

Cyberduck
| Lian Li PC-O11 | ASRock Taichi Z370 | Intel 8700K @5.2GHZ | 2x8GB Trident RGB @3200 Mhz | Zotac RTX2080 | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x500GB NVME, 2x500GB SSD | 2TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK, Alphacool og Enermax |

4

søndag, 21. april 2019, 11:26

Hej igen Mighty,

Begge mine computere kører ret langsomt af en eller anden årsag, selvom de helt klart burde kunne tage et spil såsom: Dota 2, men ofte bliver jeg nødt til at sætte kvaliteten væsentligt ned, for overhovedet at kunne spille spillet. Disse lag perioder, er gradvist stigende og faldende ift. hvilke spil, jeg spiller. På en af stationærerne, hvor der er størst lag spikes, er det nogle gange umuligt at spille, dertil benytter jeg også en ret så elendig skærm til den computer, som eventuelt kunne forklare det. Men har forsøgt at skifte mellem de 2 skærme jeg har ift. computerne, og det har ikke rigtig gjort nogen større forskel.

Der er ikke særligt stor forskel på de 2 computere, udover at den ene kører via AMD, men de har begge samme grafikkort og lignende specs.

Den ene skærm er ikke rigtig værd at nævne, da det egentlig bare er en dårlig SAMSUNG skærm, ikke beregnet til at game på.

Hvorpå den anden skærm er en: ASUS skærm, men kan ikke huske præcist, hvilken slags skærm det er (lang tid siden jeg købte den), så vedlægger nogle billeder af den.

Siden jeg stadigt ikke ved så meget om computere og skærme, så ved jeg ikke om jeg burde opgradere til en bedre skærm, nu hvor jeg er igang, eller eventuelt bør sætte det på en liste over ting, jeg mangler at købe. Jeg vil egentlig gerne kunne køre spillene i meget høj kvalitet, hvis muligt indenfor mit budget (10k - 15k).

Her er også et link til Visions stationære computere til sammenligning med den du udvalgte: https://www.mm-vision.dk/visiongaming/computer/vision-gaming

Men siden jeg ikke aner meget omkring hardwaren bag ved, så ville jeg ikke ane, hvilke specifikke dele af computeren man burde opgradere (altså om man burde betale de ekstra 500-1000 kr. for en bestemt del såsom grafikkort eller CPU - i5 eller i7 - 2060 RTX grafikkort eller 1070 grafikkort GTX osv.).

Hvis vi stadigt holder os til, at ville købe en bærbar computer for praktiskhed, da jeg egentlig ønsker at kunne benytte den til både studie og som en letter transportabel gaming computer. Ville den computer som du udvalgte fra Shark Gaming være bedre egnet end den computer, som jeg udvalgte fra Vision? Tænkte jeg ville sætte bærbaren til min "gode" skærm, og ellers bare benytte bærbarens skærm.

Der er vist ikke særligt meget forskel på de 2 bærbare udover større harddisk (som jeg alligevel ville tilkøbe større harddisk til Shark, til en stadigt billigere pris, efter specifikationer omkring 14k) og et anderledes grafikkort + ændring af skærmstørrelsen. Men jeg ved ikke hvad forskellen er på de 2 grafikkort og om det er en væsentlig forskel.

Dertil har SCAR II bærbaren (vision) ikke G-sync feature, hvilket jeg ikke aner om er en vigtig ting/must at have, ift. en høj kvalitets gaming oplevelse. (har ikke undersøgt om Shark's computer har G-sync pt). Men som udgangspunkt fra hvad jeg har hørt omkring SCAR II, køre den spil meget godt. Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=u9a3haMXbrk&t=40s

Derfor er spørgsmålet også om, man burde opgradere sin skærm på et senere tidspunkt. Fordi hvis jeg køber en "for god computer", gør det ikke så meget forskel, hvis min skærm ikke kan følge med anyways. Dette gælder også, hvis jeg vælger at købe en bærbar. (men måske et væsentligt mindre vigtigt spørgsmål, siden jeg nok ikke har råd til at opgradere skærm, hvis jeg køber en dyr bærbar)

Min største bekymring er egentlig bare om en bærbar såsom visions eller Shark's kan kører spillene i høj-ultra kvalitet uden problemer i løbet af nogle år. ift. hvis man sammenlignede det med en stationær computer af samme kaliber. (frygt for at have "spildt" penge på en computer, som skal skiftes ud efter 2 år, fordi den ikke kan følge med længere - ligegyldigt om det så er en stationær eller bærbar) Men igen har jeg ikke rigtig forsøgt mig på en gaming bærbar før, så det kan være, at den ikke kan leve op til mine "krav" ift. at benytte den som en "lettere transportabel stationær".

Nåååå, det var en længere besked.

Håber du kan hjælpe med at tage det korrekte valg :D

Interesting har vedhæftet følgende billeder:
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Interesting" (21.04.2019, 13:07)

5

søndag, 21. april 2019, 14:59

Ekstra:

Dertil overvejer jeg også om denne Shark Gamings bærbar kunne være noget sammenlignet med Asus ROG Strix Scar II:

Shark: https://sharkgaming.dk/shark-gaming-4g16-70/

Scar II: https://www.mm-vision.dk/visiongaming/As…GS-15-6-baerbar

Den eneste forskel på de 2 computere er grafikkortet, hvor jeg ikke er sikker på hvilket grafikkort, som er bedst ift. hvis jeg skulle vælge mellem disse 2. Dog efter jeg har læst nogle brugeranmeldelser og lidt, er der vist mange som har problemer med FPS drops og high volume fans via idle mode, ved brug af Scar II:

https://rog.asus.com/forum/showthread.ph…l-Whine-problem og lignende kommentarer på reviews.

Så ved ikke om det ville være bedre at snuppe sharkgamings alternativ, selvom jeg ikke har haft kunnet finde nogen reviews på den.

6

søndag, 21. april 2019, 16:20

bedste opgrading er samsung 860sdd på 500gb til windows 10
1660TI grfikkort
som HerrMansen var inde på ,som han anbefaler, vil vælge det samme
overvej nye strømforsyninger på 750watts det nemlig meget vigtigt xfx xtr bygget over seasonic x-prime serie
måske denne her
https://www.pricerunner.dk/pl/640-339986…mmenlign-Priser
https://www.computersalg.dk/i/892213/xfx…ign=PriceRunner
kan klare op til 900watts

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "doitttt" (21.04.2019, 16:30)

7

søndag, 21. april 2019, 22:25

1660TI grfikkort
overvej nye strømforsyninger på 750watts det nemlig meget vigtigt xfx xtr bygget over seasonic x-prime serie
måske denne her
https://www.pricerunner.dk/pl/640-339986?mmenlign-Priser
https://www.computersalg.dk/i/892213/xfx?ign=PriceRunner

Overvejer selvfølgelig også at opgradere mine nuværende stationære, så er glad for jeres bud på opgraderinger. Er det vigtigt at opgradere hardware delen såsom: RAM & bundkortet pt, eller kan en opgradering af grafik kortet være nok? (dertil aner jeg ikke hvad en opgradering af en SSD ville gøre, gør det ikke bare, at der er mere plads på computeren?)

Jeg er også usikker med, hvad du mener ift. den markerede del af citatet. Men skal man helst opgradere sin strømforsyning, når man opgradere de andre komponenter?

8

søndag, 21. april 2019, 23:18

det jeg mener xfx xtr er seasonic psu .bare få modifiktioner. bygget over x serien. i dag hedder den prime.
seasonic prime , er nogle verden bedste psu.

9

mandag, 22. april 2019, 01:04

en opgradering af grafikkortet så er du godt kørende igen gerne et GTX 1660 TI eller et RTX 2060
hvis du gradvist har problemer med at din pc for lag spikes og ellers er sløv kunne det godt lyde som om du trænger til en software rengøring eller bare en komplet reinstallation af pc'en :)

10

mandag, 22. april 2019, 03:38

Har du holdt øje med temps for cpu og gpu? Kunne være en af delene trænger til noget nyt kølepasta.

11

mandag, 22. april 2019, 06:24

samt ny setup af windows 10 med alle de sidste nye driver til mb og gfx
vil nok kunne gøre det
regøring af msi graffikkortet, dvs køler, tag lille pensel ,og rengører graffikkortet blæser
nyt kølerpasta på cpu
køb tube artic cooling mx 4
du burde kunne køre alle nye spil med gtx 970

12

mandag, 22. april 2019, 11:06

Benytter pt et program til at installere mine drivers: "Driver Booster" (dog kun på free version). Er der specifikke drivers jeg bør tage et kig på? (eventuelt link :clap: )

Såååå, en opgradering af CPU'en er ikke nødvendig så vidt jeg kan forstå, men en opgradering af grafikkortet kunne overvejes. Dertil skrev du omkring strømforsyninger (citat under)

1660TI grfikkort
måske denne her
https://www.pricerunner.dk/pl/640-339986…mmenlign-Priser
https://www.computersalg.dk/i/892213/xfx…ign=PriceRunner
At jeg eventuelt burde opgradere strømforsyningerne, er det for at den kan køre med en eventuel opgradering af grafikkortet eller er der en anden årsag til at opgradere strømforsyningen?

Så jeg burde ikke også overveje at opgradere andre dele af computeren såsom RAM og Motherboard? (ikke sikker på hvor stor en betydning disse dele har ift. de andre dele)

Tror jeg vil give mine computere en rengøring + en eventuelt reinstallering af computerne, og så derefter se, hvordan de kører.

samt ny setup af windows 10 med alle de sidste nye driver til mb og gfx
vil nok kunne gøre det
regøring af msi graffikkortet, dvs køler, tag lille pensel ,og rengører graffikkortet blæser
nyt kølerpasta på cpu
køb tube artic cooling mx 4
du burde kunne køre alle nye spil med gtx 970
Er der andre ting, jeg burde gøre ift. rengøring af computerne? Til sidst er spørgsmålet, så om jeg også burde opgradere min skærm (ved godt der ikke var særligt mange informationer på den, men ved ikke pt, hvilken model det er).

13

mandag, 22. april 2019, 13:58

Du skal holde dig langt fra Driverbooster og lign. programmer. De sniger alskens slemme ting ind af bagdøren, både under installation og efterfølgende.

Windows Update kan selv håndtere langt de fleste drivere i dag, og de sidste 1-3 stykker (typisk Bluetooth, Fingeraftrykslæsere og andre niche ting) kan hurtigt fanges hos producentens hjemmeside ved at slå modelnavnet op.

Cyberduck
| Lian Li PC-O11 | ASRock Taichi Z370 | Intel 8700K @5.2GHZ | 2x8GB Trident RGB @3200 Mhz | Zotac RTX2080 | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x500GB NVME, 2x500GB SSD | 2TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK, Alphacool og Enermax |

14

tirsdag, 23. april 2019, 10:01

evt skift af strømforsyning er nok mere fordi de/vi ikke kan se hvilken du har i og desværre er det sådan nogen gange at hvis man køber en færdig bygget maskine hos et firma bruge de en strømforsyning af knap så god kvalitet og da det ikke helt fremgår af teksten eller billederne hvad du har i så ville jeg også bringe den på banen.
.

en evt opgradering ville også gøre at du er sikker på du for en god og pålidelig enhed og som du er sikker på kan levere nok strøm til hele dit system.
.

En reinstallation af windows 10 og opdatering af alle drivere, hentet igennem windows selv eller på producentens hjemmeside er helt klart at foretrække, andre programmer som tilbyder driver opdateringer har det med at trække malware og andet skidt og møg ind på pc uden man opdager det.
.
en god rengøring af maskinen og evt skifte til at nyere grafikkort som et GTX 1660 TI eller et RTX 2060 så burde du være godt kørende nogle år endnu :)

15

onsdag, 24. april 2019, 20:44

Nu har jeg bestilt mit grafikkort: GTX 1660 TI, og har fundet ud af ca. hvor mange Watt min strømforsyning kan give. Den giver mellem 850-950 Watt, så vidt jeg kan se. Dertil har jeg også købt denne skærm til, som jeg for guds skyld håber kan trækkes af mit grafikkort (hvilket det burde, men hører lige ad for en sikkerhedsskyld): https://www.computersalg.dk/i/4892882/ms…71cr-led-skaerm

Det vigtige spørgsmål er så bare lige, burde jeg opgraderer den computer med min AMD CPU, som hedder således: AMD Phenom(tm) II X6 1090T processor 3.20 GHz eller burde jeg opgradere den anden computer?

16

onsdag, 24. april 2019, 22:16

Jeg vil anbefale at smide grafikkortet i maskinen med i5 4690k. Det er den bedre cpu af de to.

17

torsdag, 25. april 2019, 10:22

Jeg har flere gange kørt et 1660TI med en 550W PSU fra Corsair, så det burde ikke være et problem med din større PSU - såfremt den ikke er virkelig slidt. Men det finder du kun ud af på en måde. :)

Cyberduck

18

torsdag, 25. april 2019, 23:54

En ren installation af Win 10, så burde du være godt kørende. Altid hente drivers fra producenten af hardwaren eller lade Windows gøre det. Det program du har hentet til at hente drivers med er synderen til at dit system køre så ringe.

MSI Z68A-GD65•2600K_4.2GHz
16GB DDR3/1600MHz•Sapphire Nitro+ RX 590 8GB•
250GB Samsung SSD 850 EVO•4TB HDDs
Fractal Design Define XL•Seasonic Focus+ 650 Gold

Mit nickname på hwt.dk samt hol.dk er TPultra

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.