Nogle erfaringer med Thinkpad med AMD E285 og E485

  • Hej


    Er der nogen der har erfaringer Thinkpad med AMD processer E285 og E485 ?

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • Som foxx har jeg erfaring med Thinkpad men ikke de specifikke computere/processore.


    Jeg vil dog gætte på maskinen er opbygget som thinkpads bare uden magnesium skelet som de ellers er kendt for. Lidt ligsom deres L-linjer.


    Men de nye Ryzen CPU er lette at sammenligne med intel CPU'er. 1ghz Ryzen er cirka lige så stærk som 1 ghz intel i5/i7. Så hvis du kigger på en i5 og en r5 med 3ghz core clock så yder de nærmest ens. Dog har Ryzen en bedre indbygget GPU.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Afhænger meget af hvad du skal bruge den til, thinkpad er generelt en stærk PC, hvis man vælger den rigtige serie, jeg har vedhæftet en beskrivelse fra et andet forum, som beskriver de forskellige serier godt!



    E= entrylevel. billigt, ikke særlig lang levetid (modelmæssigt)
    funktionaliteter kun begrænset, kan ikke dockes, eller ret meget andet.

    L= standard arbejdshest for virksomheder som godt kan leve med plastic, men ellers samme indmad som T-serien
    T=
    THINKPAD!!! p=fleksibilitet med mulighed for lidt mere hardcore grafik,
    men også noget tungere, alm uden nogen slut endelse=standardmodellen,
    S=slim - maksvægt på en små 1,6kg - men også ultralowvoltage CPU'er
    modsat de andre som kan komme helt op i quadcores (HQ) derfor de også er
    tungere.

    X = Highend. - også kaldet direktionsmodellerne. -
    her testes nyeste teknologier for dem der vil være med helt fremme,
    muligheder med trådløse docks, med nye stiktyper, keywords LET, ELEGANT,
    og sort!

    P= Workstation notebook. certificeret til 3D og video/billedprogrammer.



    L,T,X og P er sådan noget som 3 års garanti standarder (og på X,T,P er
    Onsite garanti standard), T-serien garanteres modellevetid på +16mnd og
    dermed mulighed for at bruge samme image når man laver deployment.
    Dertil kommer at dockingstationer ikke udskiftes efter et år, så man kan
    bruge samme dock over flere generationer (men der kommer snart nye
    docks når teknologien fra X kommer ned i T)

  • Jeg har haft mulighed for at tjekke dem ud nu... i al fald e485, kunne ikke finde reviews/erfaringer på den anden ^^


    Quote

    Jeg vil dog gætte på maskinen er opbygget som thinkpads bare uden
    magnesium skelet som de ellers er kendt for. Lidt ligsom deres L-linjer.

    Der lader ikke til at være magnesium skelet i, det lader til at visse dele er lavet af aluminium.
    opbygning skulle dog være solidt, og burde kunne klare lidt tæsk (som rigtige thinkpads bør kunne). Ellers ser det ud til at være god kvalitet, inkl godt lenovo tastatur.
    Skærmpanelet ser ud til (ifølge dem der laver bench af panelet) at have lidt mangel i de grønne farver....


    Quote

    Men de nye Ryzen CPU er lette at sammenligne med intel CPU'er. 1ghz
    Ryzen er cirka lige så stærk som 1 ghz intel i5/i7. Så hvis du kigger på
    en i5 og en r5 med 3ghz core clock så yder de nærmest ens.

    Til at finde intel-pendanten, vil jeg gå efter at sammenligne på benchmarks, fx via https://cpu.userbenchmark.com . At sammenligne på clock alene, vil blot give dig bedre held med at sammenligne æbler og bananer... det er desværre ikke så simpelt længere :D


    Ud fra userbenchmark, svarer Ryzen 2500u ca til en i7 7560U... er dog lidt hurtigere i multi-core opgaver og GPU'en er ca. dobbelt så god som en intel HD620 som fx. findes i E580 der koster ca. det samme
    Så Nexus, det er op til dig om du vil prioritere CPU eller GPU, ud fra om du vil bruge den til web+word eller også vil game en lille smule på den... hvis det er sidstnævnte, vil jeg klart tage e485... jeg kunne i hvert fald nok selv kunne finde på at købe den hvis jeg var ude efter en business laptop. :$


    btw. Hvis du ikke har fundet den på edbpriser.dk, så dobbelttjek i specifikationerne om skærmen er full HD... den fås nemlig også med 720p panel ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Selvfølgelig er det da muligt at sammenligne :) en 2500u svare groft sagt til en 8250u. Intel har 3,4ghz core max boost og 2500u har 3,6ghz. Dog hvis man kigger på deres sustained core clock er de nok mere eller mindre ens.


    8250u får 145 i cinebench single score og 576 i multi. 2500u score 137 i single og 574 i multi. Så faktisk næsten identisk IPC.


    Userbenchmark er ret usikker metode at sammenligne CPU'er på, specielt med bærbare da de har vildt forskellige egenskaber indenfor køling og det kan betyder 50%-+ i ydelse om det er den samme chip eller ej. De tæller jo også overclock/underclock med uden at nævne det er det.


    EDIT: Ved ikke hvorfor det er så svært at finde data på 2500u, men har prøvet af flere omgange nu. Det bedste jeg har kunne finde er en reddit post hvor en bruger har sammenlignet samme PC(HP x360) med 8250u og en 2500u. Og han kommer frem til 2500u er hurtigere i multi trådet, hvilket understøtter min påstand om IPC er mere eller mindre ens og den betydende faktor er hastighed. Hvor igen Ryzen har en lidt højere hastighed end den i5. Dette kunne man også konkludere ved bare at se på en desktop Ryzen PC mod en Cannonlake hvor de køre samme hastighed og kerne konfiguation. Det vil vise intel har en smule bedre Single core speed og Ryzen en smule bedre multicore. Men indenfor 10% af hinanden så mere eller mindre identisk IPC. Jeg vil meget gerne høre hvorfor jeg ikke kan sammenligne disse 2?


    "I ran cinebech on two hp envy's side by side in bestbuy one with a 2500u the other with an 8250. The 2500 was significantly faster.8250u cinebench - 530 - 511
    2500u - 640 - 620
    best results were on 1st or 2nd run for both. They both dipped about 20 points on the 3rd and each consecutive run. I did 5 or 6 runs on each."


    Source:
    https://www.reddit.com/r/Amd/c…formance_collapses_ryzen/

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().