Computer virker pludselig ikke

  • Hejsa. Min stationær virker som overskriften siger ikke. Det startede med at den var absurt længe om at starte. Jeg tænkte at min gamle harddisk ikke kunne mere så den er pillet ud og vil så formaterer mit nye drev og installerer win10 men den står bare fast ved bundkortet eller når jeg prøver at starte fra min usb pin så står den bare og tænker med et blåt win10 logo.


    Mit setup er som følgende:
    Ryzen 7 1800x
    B350 tomahawk ( kan ikke helt huske)
    Vega 56 8gb
    Ssd samsung evo 840 500gb (ny hvor win10 skal installeres)
    Sdhd 1000gb (husker ikke mærket)
    Ram husker jeg ikke men ikke de bedste dog er de ret nye af mærket kingston mener jeg.


    Desuden er grafikkortet, cpu og bundkortet ret nyt.

  • Er det kun din SSD der er tilsluttet? hvis ikke, så prøv at afmontere din HDD, har haft en halvdefekt disk tilsluttet engang under install af win 10 og den lavede noget lignende.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Ja jeg har netop prøvet kun med min ssd og dette gav heller intet resultat. Faktisk startede det lidt efter jeg fik mit vega 56 kort med at den blev langsom til at starte op men også når jeg så film fra min datter var lille. Skal dog siges at mine film og mit windows ikke ligger på samme harddisk så kan vel ikke rigtigt have noget med hinanden at gøre?

  • Jeg har nu prøvet at pille batteriet ud af bundkortet, hvilket har givet den normal hastighed igen. Dog vil den slet ikke gå videre når jeg prøver at installerer win10 igen. Den står bare og tænker, hvilket den snart har gjort i en times tid.

  • Jeg har prøvet 1 ram blok af gangen alle med samme fejl.
    Jeg har prøvet easy erase på mit drev hvilket fik slettet drevet så det nu står som låst.
    Men kan ikke tilgå min usb pin med mit windows 10 på da den bare står og tænker med et windows logo præcis som den gjorde ved bundkortet da den opstartede før jeg fjernede win10 fra min harddisk.
    Jeg prøver at købe en ny usb-pin senere men kan først komme ind til byen senere så hvis nogle har andre gode forslag i mellemtiden så vil jeg da med glæde afprøve dem :)

  • du kan evt lave en ubuntu pind så du kan teste maskinen der igennem for at se om den laver nogle fejl osv :-) det kan også være windows pinden der har en fejl :-)

  • Eller mindre fremmed - Et Mini Windows USB stik. Så ved du da i det mindste nogenlunde hvordan tingene BURDE se ud.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Mange gange har jeg haft den ene fejl: Prøv med en anden strømforsyning. Det er ofte ret let med halvåbent kabinet at sætte en anden på, uden af tage den oprindelige helt ud. Det er jo sådan, at PSU skal levere mange spændinger med ret små tolerancer. Falder een ud, så booter PC ikke. :boxed:

  • Mange gange har jeg haft den ene fejl: Prøv med en anden strømforsyning. Det er ofte ret let med halvåbent kabinet at sætte en anden på, uden af tage den oprindelige helt ud. Det er jo sådan, at PSU skal levere mange spændinger med ret små tolerancer. Falder een ud, så booter PC ikke. :boxed:


    Jeg går med dwmc og siger :goodpost: gange 3 ;)
    Har du ikke mulighed for at teste med en anden strømforsyning, kan jeg kun råde til at investere et par hundrede kroner i et billigt multimeter... de kan virkelig spare en for en masse bøvl og penge i sidste ende... på alle gadgets der bruger strøm :D
    Du kan i mange tilfælde måle systemet mens det er i drift også. Hvis nogle 12v, 3.3v og 5v linjerne afviger med mere end 10%, så er det gerne noget i systemet der suger for meget.


    Evt. test med et andet, mindre eller ældre grafikkort hvis du kan... Vega 56 kan i sig selv suge op til 300W fra strømforsyningen, så hvis PSU er en billig 5-600 watt model, er det nok derfor...
    Hvis den bare "hænger" i slutningen af POST eller starten af Windows, så er det ofte fordi GPUen begynder at suge strøm... Den går ud af Legacy mode (ofte VGA eller SVGA), og alle funktioner til øjegøjl (bl.a. 3d modes, directx og driverstyrede ting) startes op på det tidspunkt...
    Det var nøjagtigt hvad min kammis maskine (lettere opgraderet HP slimline maskine med en ældre Core i5 og et GTX 1050Ti) gjorde efter han flyttede. Inden virkede det fint, men da den blev sat til i hans nye lejlighed, kom den til Windows... Hvis den da kunne POSTe overhovedet... Her kunne vi dog teste med det grafikkort der var indbygget i CPUen, en "luksus" du desværre ikke har med din Ryzen 1800x.
    Hans PSU var fra HP, en klassisk ikke-standard og støvet PSU på blot 240 watt (1050Ti kræver min 300w)...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200