Har fundet købet, men kan julen ændre det?

  • Hejsa,


    Jeg har fundet frem til at jeg skal opgradere nogle ting, og da budgettet ikke er det vildeste, og jeg gerne vil opgradere løbende, så har jeg valgt at opgradere til følgende:



    CPU køler - Noctua NH-D15 AM4 D-Type - 499kr
    CPU - Socket AM4 Ryzen 7 1700X 3.4 GHz WOF - 1498kr
    Bundkort - Socket AM4 ASUS X470-Pro PRIME - 1478 kr
    Ram - 2 x 8 GB DDR4 Corsair 3000 MHz CL15 - 890 kr



    Men så går der lidt krejler i den.. For kan det betale sig at at købe noget andet nu når priserne har det Julefedt...
    Måske gå endnu højere til samme pris, eller lign.


    Den CPU Køler er jeg lidt i tvivl omkring - er den ligeså dyr som den er god? :D

  • Du kan prøve og se mit system, som jeg satte sammen for 2 dage siden. Jeg skiftede bare bundkort og CPU, da jeg havde alt det andet i forvejen.


    AMD,s X470 chipset kører bare derudaf og er klippe stabilt, dog var mit bundkort ca. 300 kr. billigere end det som du har i tankerne. Min CPU var så ca. 20kr dyrere grundet jeg ville have Ryzen+ kernen.


    Den køler som jeg har, kørte før et I7-5820K system og holdt det ganske koldt uden problemer, så et Ryzen system med ganske meget mindre TDP får den slet ingen problemer med og det kommer din køler heller ikke til.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg kiggede også på det bundkort du har smidt i og kan da være jeg heller mere til MSI'eren nu.. :)


    CPU'en bliver jeg lidt forvirret over at du nævner du er gået efter Ryzen+ Men det virker som samme Ryzen som den jeg har valgt bare en "større" model ?? så vidt jeg ku læse mig til er de begge af den nye tech? fra en 1700x model til 2600x model for kun 80kr? :O vildt nok


    ps. I følge specs på de Kølere, så kan den du har i (NH-U12S) ikke køre på min AM4 ?? Det var i hvert fald derfor jeg tænkte på - NH-D15

  • Det er helt normalt at kølere der kom på markedet før AM4/Ryzen ikke nødvendigvis har beslagene med i kassen. Mener du bare kan skrive til Noctua og få beslagene ved fremvisning af faktura, og så bruge stock køleren i mellemtiden. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er helt normalt at kølere der kom på markedet før AM4/Ryzen ikke nødvendigvis har beslagene med i kassen. Mener du bare kan skrive til Noctua og få beslagene ved fremvisning af faktura, og så bruge stock køleren i mellemtiden. ^^

    Ahhh fedt nok! men til den CPU jeg køber er der ingen stock køler med :D Derfor jeg har været lidt forsigtig med de kølere da de var specifikke omkring den model.. Men det er 70-100 kr forskel på de 2 modeller, så tænker ik det gør den store forskel i længden.

  • Ahhh fedt nok! men til den CPU jeg køber er der ingen stock køler med :D Derfor jeg har været lidt forsigtig med de kølere da de var specifikke omkring den model.. Men det er 70-100 kr forskel på de 2 modeller, så tænker ik det gør den store forskel i længden.

    Har selv en 1700x med en nhdh15, det spiller ;)
    Men ja hvis det er til gaming er 2600/2600x/2700 det bedre valg da de gerne clocker 0,2-0,3Ghz højere end første generation. Men skal det bruges til CPU intensive programmer som rendering eller noget, vil en overclocked 1700x nok være bedre. Ligegyldigt hvad vile jeg nok spare lidt på motherboard og tage en 2700 for 2000kr :)
    Medmindre du skal crossfire eller SLI kan et godt 450 motherboard også fint klare det. Bare husk at finde en med god VRM køling.


    https://www.dustinhome.dk/prod…re&utm_content=5637182582
    Je

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Har selv en 1700x med en nhdh15, det spiller ;)
    Men ja hvis det er til gaming er 2600/2600x/2700 det bedre valg da de gerne clocker 0,2-0,3Ghz højere end første generation. Men skal det bruges til CPU intensive programmer som rendering eller noget, vil en overclocked 1700x nok være bedre. Ligegyldigt hvad vile jeg nok spare lidt på motherboard og tage en 2700 for 2000kr :)
    Medmindre du skal crossfire eller SLI kan et godt 450 motherboard også fint klare det. Bare husk at finde en med god VRM køling.


    https://www.dustinhome.dk/prod…re&utm_content=5637182582
    Je

    Det er primært til gaming, og der bliver ikke overclocket!!
    Så måske jeg skal ud i en 2600x og sparer lidt på bundkortet.. eller bare smide det ekstra efter det for at blive det gladere i længden ;)


  • Det er primært til gaming, og der bliver ikke overclocket!!
    Så måske jeg skal ud i en 2600x og sparer lidt på bundkortet.. eller bare smide det ekstra efter det for at blive det gladere i længden ;)

    Altså hvis ikke du skal OC er den noctua køler meget overkill :) den standard der følger med er helt fin og larmer ikke synderligt. Ja en 2600x er nok det bedste til gaming fra Ryzen indtil videre så den går du ikke galt i byen med.


    https://www.computersalg.dk/i/…&utm_campaign=PriceRunner
    Det her bundkort er nok et af de bedste "billige" bundkort. Her er det ofte VRM man skal være bekymret for. Men denne skulle kunne klare en 2700x med overclock så den burde også være fin til fremtidige CPU'er :)


    Ellers ja den prime pro x470 nok den bedste all around bundkort. Jeg købte det selv da det så bare var en x370 model(jeg gav i sin tid kun 1200) og min 1700x er overclocket til 3,975. Har desværre ikke kunne ramme 4,0 stabilt i stresstest :(

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Altså hvis ikke du skal OC er den noctua køler meget overkill :) den standard der følger med er helt fin og larmer ikke synderligt. Ja en 2600x er nok det bedste til gaming fra Ryzen indtil videre så den går du ikke galt i byen med.


    https://www.computersalg.dk/i/…&utm_campaign=PriceRunner
    Det her bundkort er nok et af de bedste "billige" bundkort. Her er det ofte VRM man skal være bekymret for. Men denne skulle kunne klare en 2700x med overclock så den burde også være fin til fremtidige CPU'er :)


    Ellers ja den prime pro x470 nok den bedste all around bundkort. Jeg købte det selv da det så bare var en x370 model(jeg gav i sin tid kun 1200) og min 1700x er overclocket til 3,975. Har desværre ikke kunne ramme 4,0 stabilt i stresstest :(

    Det gør jo pludselig det hele en del mere overskueligt!! :D prisen bliver jo faktisk billigere, og det var sådan noget her jeg ledte efter!! 450 fra Køleren og så 200 oven i for anden CPU.. :D haha! så det bare et spørgsmål om bundkort, hvor jeg nok skal finde det jeg falder mest for ;)



    SUPER MANGE JULETAK til jer alle sammen!! <3 Det hele faldt på plads i hovedet og pungen :rules: :cheers: