Proshop nægter at sende vare under garanti retur uden gebyr!

  • Hej Forum


    Jeg har indsendt en Nexus 5x under garanti, fordi lyden afbrydes, medmindre modparten nærmest råber i sin ende. Proshop påstår at tlf. intet fejler, og vil nu have gebyr på 295.- ex. moms for at returnere min fejlbehæftede tlf.


    Et er at de ikke vil reperere, men er det gebyr for undersøgelsen ikke ulovligt?

  • Hvis de ikke er enige i at der er reklamationsgrundlag, så er det helt lovligt at opkræve et gebyr for værkstedstimer og reparation. Dine eneste muligheder er at godtage gebyret og få dit produkt tilbage, eller Forbrugerklagenævnet, som også har et gebyr for at oprette en sag (men som kan tvinge sælgeren til at godkende reklamationen, hvis de mener du har ret i din klage)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • HerrMansen - tak for hurtigt svar.


    De må jo så bare beholde tlf.
    Googles SW-support udløber AFAIK alligevel snart, og tlf. er trods alt tæt på to år gammel i min besiddelse, og modellen er over 3 år gammel.


    /Runge

  • Der er så også stor forskel på reklamationsret og garanti.
    Reklamationsret er noget butikkerne skal give i 24 mdr. jf. købeloven, men garanti er noget de helt frivilligt kan give deres kunder som ekstra ydelse og service.

  • Der er så også stor forskel på reklamationsret og garanti.
    Reklamationsret er noget butikkerne skal give i 48 mdr. jf. købeloven, men garanti er noget de helt frivilligt kan give deres kunder som ekstra ydelse og service.

    Hvis du læser på ProShop hjemmesiden under følgende link, får du nedenstående tekst.


    Så det ser ud til, at de er i deres fulde ret til at opkræve gebyr, og yder også 24mdr reklamationsret i forhold til de 48mdr du skriver.. :)




    https://www.forbrug.dk/artikle…orbrugerleksikon/garanti/



    ----
    6. Reklamationsret
    Når du handler hos os som forbruger, gælder købelovens regler for varekøb. Det betyder, at du har reklamationsret i 24 måneder.


    Du bedes oprette en reklamationssag eller kontakte os, inden du sender varen. Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.


    Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.


    Der kan forekomme et testgebyr på DKK 250 pr. halve time inkl. moms, dog maks. DKK 500 inkl. moms, hvis det indsendte produkt testes fejlfrit ved Proshop ApS. Det kan også forekomme, hvis der skal foretages fejlsøgning på komplette PC-systemer, som ikke er købt, samlet eller monteret af Proshop ApS. Ønsker du ikke, at Proshop ApS foretager en sådan fejlsøgning, skal det defekte produkt afmonteres og sendes separat.


    Husk derfor altid selv at teste, om fejlen kan skyldes programmer, drivers eller andet, som ikke oprindeligt var installeret på produktet. Vi tester alle maskiner ved at genskabe til den oprindelige konfiguration. Testgebyret beregnes på baggrund af tid brugt i forbindelse med test og fejlsøgning.


    Varens stand ved reklamation
    Husk at pakke varen forsvarligt ind sammen med alt tilbehør, f.eks. kabler, læsbare medier og lignende, som er knyttet til det produkt, der reklameres over.


    Skader på produkter forårsaget af betjenings- eller håndteringsfejl, modifikationer, installation af tredjepartssoftware eller groft misbrug er ikke dækket af reklamationsretten.


    Husk at tage en kopi/backup af samtlige data. Proshop ApS kan ikke gøres ansvarlig for tabt data og andre indirekte følgeskader, som varer solgt af Proshop ApS måtte have skabt, med mindre det følger direkte af dansk lovgivning.


    Varen sendes til:
    Proshop ApS
    Michael Drewsens Vej 22
    8270 Højbjerg
    Danmark


    Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen.


    Du kan bestille en returlabel hos os.


    Bemærk, at der ydes 12 måneders reklamationsret til erhvervskunder.
    ----

  • Hej igen


    Jeg har haft fat i Forbrugerrådet i deres tlf. tid idag mellem 9 og 11. De siger, at der "utvetydigt" skal gøres opmærksom på gebyret, og at man ikke bare må indkapsle denne information i en lang standard-juratekst.


    Jeg kører en sag mod Proshop, og så må vi se, hvad der sker - selv vil jeg anbefale alle at droppe Proshop, og handle hos Komplett.dk i stedet - her har jeg aldrig mødt hverken den uforskammethed, eller flabethed som Proshop har udvist i sagen her.


    /Runge

  • Jeg må melde mig kategorisk uenig i det - Jeg har aldrig haft problemer med Proshop, hverken i det private eller professionelt, og jeg mener absolut ikke at gebyret er gemt for godt væk, da det tog mig ca. 5 sek at finde det - og så er sådan et gebyr helt og aldeles normalt hvad angår reklamation der skal indsendes og kræver værksted at gennemchecke.


    Men du skal selvfølgelig være helt velkommen til din holdning. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • @Herr Mansen


    Fair nok - de har måske også større respekt for en kunde som dig, som samtidig er erhvervskunde, alternativt har indflydelse på valg af IT-partner via sit job.


    Selv er jeg svagstrømsingeniør, og jeg kan personligt garantere for, at denne telefon er defekt - jeg kender ikke deres testprocedurer, men det handler tilsyneladende om at dreje telefonen 20 grader vertikalt - kigge på den - og derefter 30 grader horisontialt - og kigge på den igen, og så putte den over i bunken med "testet fejlfri" varer.

  • Det er jo også en helt anden diskussion - Jeg kan sagtens følge dig i at de kan have lavet en forkert diagnose, og så skal du selvfølgelig klage. Men nu lød din anke på at det var svært at finde information om gebyret, og det er jeg ikke enig i. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har selv kun haft positive oplevelser med Proshop og jeg har handlet der meget. Dog har jeg set flere af disse slags tråde. Hvor folk har oplevet flabet kundeservice fra proshop.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • proshap goer intet forkert procedure maessigt.
    de er uenig med dig om at produtket er defekt/daekekt udner reklematiosnrette og deres gebyr er helt lovligt i det tilfaelde.
    Tvisten om hvor hvidt produktet er defekt eller ej skal saa naturligvis loeses via den lov maessige vej. Helt ligesom alle andre tvister.


    .


    Jeg bemaerker at du mener produtker er defekt men ikke helt ser ud til at forstaa reklematiosnretten saa lad mig lige give lidt information her
    - Et defekt produkt er kun daekekt undere reklemationsrette hvis fejlen menes at kan ver skyldes forkert fabrikation ( aka ta vare til stede ved saelger og vise sig senere)Hvis det er pga du har tabt tilphoene eller paa andne maade faet fejlen tilfoert til produkter er den naturlgivis ikke daekket.
    - det er DIG som har bevis burden paa at produktet er defekt. som udgangs punkt giver man kunden ret medmindre der er teng paa dnet. ( f.eks slag skade paa produktet) hvis din telefon har slagsskade paa produkter saa er det dig skal bevise at din fejl ikke stammer herfra men har vaeret til stedet ved salget, hvilket naturligvis ikke er nemt for dig
    .
    Saa hvordan ser din telefon ud ?

  • @Herr Mansen


    Fair nok - de har måske også større respekt for en kunde som dig, som samtidig er erhvervskunde, alternativt har indflydelse på valg af IT-partner via sit job.


    Selv er jeg svagstrømsingeniør, og jeg kan personligt garantere for, at denne telefon er defekt - jeg kender ikke deres testprocedurer, men det handler tilsyneladende om at dreje telefonen 20 grader vertikalt - kigge på den - og derefter 30 grader horisontialt - og kigge på den igen, og så putte den over i bunken med "testet fejlfri" varer.


    F.eks til mit indlaeg ovenfor


    og intet af dette medvierk at fejlen er daekket under reklemationsret.
    blot at produkter er defekt.
    Du mangler at bevise fejlen er reklamations berretiger

  • Det kræver ikke meget at påvise at fejlen ikke er begået af kunden, da de ikke kan forventes lovgivningsmæssigt at kunne stille en detaljeret diagnose på samme måde som et værksted kan.


    Eller sagt på anden måde - Proshop skal i dette tilfælde komme med en uddybende forklaring på, hvorfor de mener det pågældende produkt IKKE er dækket, og så har kunden argument/bevisbyrden derefter.


    Kan man ikke blive enig med sælgeren, er der ikke meget andet for end at klage, og der vinder langt de fleste, såfremt det ikke er en åbenlys brugsskade (såsom stød eller knust glas på f.eks. smartphones og tablets). Det skal dog siges at langt de fleste firmaer tager "tabet", medmindre de er helt sikre på skaden nemt kan påvises at være pga. forkert brug eller et uheld, da dårlig omtale koster kassen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Komplett er et lagerfirma i norge og så har de en support afdeling i
    Danmark der med meget lidt anelse ved hvad der foregår i norge. Simple
    svar som hvornår et produkt kommer på lager skal man ringe til den
    norske afdeling for at få at vide. :) Men ja de er da fine nok, de siger hvad som helst for at gøre dig glad i danske support afdeling, men de er fuldstændig clueless.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • De personer der mener at Proshops support-afd. er nogle uhøflige djævle, skulle prøve at tage ud i butikken og drikke en kop kaffe mens de smuglytter til dialogerne mellem kunder og ansatte.
    Inden den kop kaffe er bundet, går det op for de fleste hvad supporterne skal stå model til af uforskammetheder.


    Men det er selvfølgelig mere spas at fremstille sagen fra én side og lade folkedomstolen slagte firmaet.

  • Det kræver ikke meget at påvise at fejlen ikke er begået af kunden, da de ikke kan forventes lovgivningsmæssigt at kunne stille en detaljeret diagnose på samme måde som et værksted kan.


    Eller sagt på anden måde - Proshop skal i dette tilfælde komme med en uddybende forklaring på, hvorfor de mener det pågældende produkt IKKE er dækket, og så har kunden argument/bevisbyrden derefter.


    Kan man ikke blive enig med sælgeren, er der ikke meget andet for end at klage, og der vinder langt de fleste, såfremt det ikke er en åbenlys brugsskade (såsom stød eller knust glas på f.eks. smartphones og tablets). Det skal dog siges at langt de fleste firmaer tager "tabet", medmindre de er helt sikre på skaden nemt kan påvises at være pga. forkert brug eller et uheld, da dårlig omtale koster kassen.


    jeg er til dels enig idet
    men bevis burden ligger paa kunden after 6 manneder. men som udgangs punkt antager man at fejlen er til stedet meidnre der er teng paa andet.
    Det kraever ikke uddybende forklaring ( men her tro joeg blot vi er uening om ord brug maaske)
    nu har jeg slevfor mange aar sidne og set det produtker som folk kommer ind med og mener at helt uaccaptalbe at man ikke vil daekke laenger nar de baade hartkortsluttet det ved forkert montering, eller ikke har least deres manual til at gore det korrekt og der slet ikke er en fejl, eller kommer ind med produtker med tydleige teng pa gentange fysisk beskadelse af produktet.
    Hvilket er hvorofr jeg har bedt op om billeder da det kunne give os et tegn paa om hvorfor Proshop har valgt ikke at daekke
    men jeg ha selv modtaget
    - en mp3 afspiller som havde varet droppe flre gange og havde all 4 hjoerner med fysiske beskadigelse
    faren til datteren der havde dne mente at det var ike kte problem da det jo er et stykke legetoej...
    den vand faren ikke
    - en laptop med braekket skaerm. hvor kunde sjvot nok var glas ekspert og mande var advokat ( altid en advokat...) og mente det skyldes fejl i glasset. hvorpa jeg matte pointeter forskelle paa hvordan galss braekekr forsklellgei fra svaghed til decider slags skade.
    det fandt sjovt nok yd af tidlgier af en af ders boerne havde lukket deres laptop med en tusch paa keybaord og derved braekket skaermen.
    Til kundes forsvar kom hun tilbage og unskyldte hvilket er yderst sjaeldent.
    Saa jeg er ikke overakse over at OP historie er saa vinklet kun fra hans eget synspunkt og han har ikke rigtige opdateret after man har spurgt ind til hvordan produkter ser ud.

  • Jamen... så er vi jo enige. Som jeg (og du siger) er det teknisk set kundens bevisbyrde, men undtaget "åbenlyse" brugsskader, antages der generelt at det er en fabrikationsfejl. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |