Uefi bios forkortelser

  • Hej
    Jeg nørkler med am4 bundkort fra Asus og msi. Chipset 470 og 450. Det er lidt af en labyrint, og der er så mange forkortelser man ikke kender betydningen af. Finder der gode vejledninger ? Ja, manualerner hjalp mig ikke. 16 Mbyte til en bios, jøsses ! :boxed:

  • Nå, men det gik da. Kører stabilt nu med ram på kun 2666 ved 1,35 volt. 2800 er måske også muligt, ialfald ifølge amd Master utility. Det er noget G. Skill Trident Z ram, der åbenbart er mere skod, end jeg troede, og ikke vil 3200. :evil:

  • Der er uhyggeligt mange forkortelser, så det vil være svært at nævne dem alle.


    Ift. dine RAM så ligger skylden nok mere på AMD end G.Skill denne gang. Modsat Intel har AMD problemer med at køre RAM hurtigt med de samme moduler. Lige ift. G.Skill kan jeg næsten regne mig frem til at dine klodser bruger Hynix RAM moduler, i stedet for Samsung. Hynix er typisk svært at få op på over 2933Mhz så snart CPU'en er overclocket, hvor Samsungs (ofte) rammer den hastighed de er solgt til.


    Har selv samme problem med mine G.Skill TridentZ RGB RAM, som er solgt til 3200Mhz (Hynix), men som jeg aldrig kunne få over 2933 på mit X370 bundkort sammen med min Ryzen 1700. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |