4K video ud af CPU'en

  • Hey Folks!
    Nogen der kan anbefale et godt bundkort, måske under 1500 kr, der har 4K/UHD video out over et HDMI stik?


    Jeg vil opgraderer en gammel HTPC de ikke rigtigt bruges mere, men mit krav til opgraderingen er primært 4K Video - uden separat videokort, gerne god lydkvalitet.


    Overklokking, gaming og kulørte lamper har derimod ingen interesse.


    Professoren skal vel være en i5 eller i7 fra nyeste generation, men der er noget med at det kun er Z370 chipsættet der understøtter dem, er der ikke? Er der evt andre chipsæt der understøtter 4 K video?
    Har siddet og rodet rundt på Asus bundkort side, men kan ikke se at de skriver noget om 4K video.

    mvh Hymn


    Win 10, Intel i7, 4,00 GHz, 32 GB ram, GTX 1650 passivt

    Rettet en gang, sidst af Hymn ().

  • Er der slet ingen der kan hjælpe mig med et forslag til et bundkort og en cpu hvor jeg kan få 4K video ud af CPU'en?

  • Jeg tror vi skal mange generationer tilbage før den ikke kan afspille 4k video?
    I3 8100 eller en Ryzen 2200g burde fint kunne klare det.


    Skal det være helt billigt kan en athlon 200GE også klare det. Men så er vi nede i dualcore, så det kommer lidt an på behovet.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • Det nemmeste du kan gøre er at kigge på hvad PLEX og KODI folkene siger ift. NAS og Transcoding krav der. Så har du en god opsummering af hvad din CPU skal være alders og kraftmæssigt for at kunne følge med. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • OK Jeg troede at jeg skulle bruge et særligt chipset og de nyeste Intel cpu'er, #4 giver jo mig jo et fint overblik. Tak!