Strøm/spænding via tastaturet

  • Jeg oplever, at jeg får en ubehagelig konstant strøm gennem hånden, når mit håndled hviler på et bestemt området på mit keyboard (model: DasKeyboard). Hvordan kan det være?


    Det er under et år gammelt. Har skrevet til forhandleren, der svarer, at det vil koste 500,- hvis de tager det ind og de ikke kan genskabe fejlen.

  • Pas. Er dit DAS board med en metal top plade? Kunne være en defekt, hvor noget af printpladen nedenunder skaber kontakt med toppladen, og dermed kan overføre en svag mængde strøm til din hånd.


    Du er lidt på røven hvis ikke forhandleren pænt tager mod RMA'en, da de sagtens kan fyre "det er sket pga. væskeskade" eller noget lign.
    En klage hvor du til sidst kan få ret, koster næsten det samme som forsøget med at få den erstattet - Men... hvis du kender en keyboard/lodde kyndig, kan du sikkert få det isoleret korrekt med lidt hjælp. :S

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er sikkert fordi din computer ikke er jordet.


    Nu kender jeg ikke det keyboard, men går ud fra en der må være noget metal du kan røre ved.


    Når computeren ikke er jordet, så kan der komme til at ligge 110V på selve kabinettet (pga. støjfilter i PSU'en), som også er computerens stel.


    Det er selvfølgelig en meget lav strøm, som er helt ufarlig, men dog ubehaglig.
    Dit keyboards stel er så forbundet til computerens stel, og derfor har du så 110 V på dit keyboard.


    Selve keyboardet bliver forsynet med blot 5V som du ikke kan mærke, så jeg er ret sikker på at dit keyboard ikke fejler noget.


    Hvis du har jord i stikkontakten, så find et 230V kabel med jord og benyt det istedet.
    Nogle gange kan det også hjælpe at bytte rundt på fase/nul ved blot at vende stikket i stikkontakten, hvis man ikke har mulighed for jording.

  • Arh... Alligevel? Jord i PC'er er ikke noget man har gjort i i mange år, eller misforstår jeg et eller andet? Kan ikke huske den sidste gang jeg stod med en PC der brugte et tre-ben's vægstik til Jord. 8o

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja, tastaturet er i hvert fald i metal, så på den både kan det jo godt være ledende. Jeg vil prøve at eksperimentere lidt med strømkablerne. Det lyder nemmere end at fifle rundt med printplader. Men hører meget gerne, hvis der er andre gode bud??

  • Arh... Alligevel? Jord i PC'er er ikke noget man har gjort i i mange år, eller misforstår jeg et eller andet? Kan ikke huske den sidste gang jeg stod med en PC der brugte et tre-ben's vægstik til Jord. 8o


    Nej det har man ikke, men derfor er problement stadig reelt ;)


    Jeg måler fx også 80-110V mellem håndvasken og opvaskemaskinen, det kan bestemt mærkes hvis man tager fat i begge ved en fejl...


    *Edit, målte lige mellem radiator og computer, der ligger 100V.

  • Javel ja. Må erkende det ikke er et problem jeg kan genkende nogen steder fra herhjemme eller på arbejdet. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |