Skift til ren SSD - Kom med jeres tanker.

  • Hej Folkens.


    Jeg sidder i øjeblikket med forhåbningerne om black-friday eller deromkring at købe 1 tb. SSD som skal overtage min nuværende 1 tb. HDD som storage.


    Jeg har forsøgt at læse lidt op på pros og cons.


    Da de fleste SSD'er klare ok høje mængder read/write finder jeg at det ikke bør blive et problem. Det eneste jeg kan google mig til er at folk mener man bør undgå SSD som storage da prisen pr. gb. er jævnt højere.


    Jeg kan lige for en god ordens skyld fortælle at mit setup lige nu er følgende:
    240gb - SSD - OS
    240gb - SSD - Games
    1tb - HDD - Storage


    Men hvad tænker I - hvis man holder prisen pr. gb. helt ude af jeres tanker?

  • Jeg er rigtig glad for mit nuværende SSD setup. Det er nok til mine mest spillede spil, samt alle mine programmer og OS. Super lækkert når alt starter hurtigt. Jeg kan kun anbefale det :9xo

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Go for it!


    Jeg kører også ren ssd, har 1x m.2 960 evo 250gb til windows, og 2x 860 evo 500gb i raid til spil :)
    Fantastisk ydelse og støjsvag! :D

    *Lian-Li PC-O11 Dynamic* - *Fatality Z370 Pro Gaming i7* - *i7-8700K @5Ghz 1,33V* - *Corsair H115i RGB Platinum* - *2x8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz* - *MSI RTX 2080 Gaming X Trio* - *1x 960 EVO 250GB NVME, 2x 850 EVO 500GB Raid* - *Corsair AX AX860i Plus Platinum*

  • Eneste problem i mine øjne, med ssd'er er, at man ikke skal fylde dem helt op.
    Det slider enormt.
    Personligt er jeg ikke glad for mere end 3/4 fyldte.


    Som backup, liggende uden strøm, kan heller ikke anbefales.


    Ellers Go for it!


    Var så heldig at få en 2tb Crucial 300 til 2k :)

  • Problematikken er at SSD controllere prøver at sprede skrivningerne (og dermed slitagen) bredt over alle blokke. Fylder man drevet for meget op, kan den ikke rydde op ordentligt, og ender med at skrive til de samme blokke igen og igen, hvilket giver en ujævn belastning.


    Over tid betyder dette, at din SSD ender med døde blokke hurtigere end hvis du holder lidt igen med pladsforbruget på samme måde, som du bør med en mekanisk harddisk, da den også får problemer med at lave defragmentering. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • En anden ofte overset 'feature' på SSD'er er hvis man vil lave en undelet på en SSD. Man kan finde filnavnet, men så heller ikke mere.


    Det er fint hvis man skal sælge disken, så sletter man bare det hele og det kan ikke gendannes pga garbage oprydningen.