Input til selvbyg +20k

  • Hej folkens,


    Står og vil gerne bygge en ny stationær, da min gamle er ved at runde 5 år og jeg syntes noget nyt er ved at være på sin plads. Mit budget er ikke som sådan fast, men tænker omkring 20-25k. Computeren skal bruges til gaming i titler som wow, cs:go og nogle af de nye AAA titler. Har strikket det her sammen indtil videre:


    https://pcpartpicker.com[...]


    Har allerede købt kabinet, motherboard, SSD og 2x LL140 + lightning node pro fra listen. De 2 LL140 skal erstatte stock blæserne på x62'eren. Delene er købt løbende, da det ikke er et akut behov for en ny pc, og der var nogle gode tilbud på diverse hjemmesider.


    Burde jeg vente på den nye 9th gen fra intel, og dermed bytte mit z370 og vente til z390? Andre overvejelser jeg har gjort mig er en anden psu, evt. corsair rm750x eller evga supernova 750/850 g3 eller lign.


    Denne er f.eks. på tilbud lige pt, men ved ikke om 1000W er totalt overkill, regner med på sigt at OC?
    https://www.komplett.dk[...]


    Og er det desuden værd at gå højere end 3000MHz på ram, syntes prisen stiger markant hvis man går op til 3200/3600?


    Skærm osv. har jeg allerede, det er bare sat på listen for at i kan se hvad computeren skal bruges sammen med.


    På forhånd tak. :)

  • Det eneste lige her og nu springer i øjnene er at 32gb ram er over kill, når du kun skal bruge den til spil. 16 gb er rigeligt.
    Dog vil jeg selv havde taget en 4tb hdd i stedet for kun 2tb, det koster ikke ret meget ekstra og er givet godt ud i det lange løb. Og nej 850watt er rigeligt, det er kun hvis du skal køre med sli (eller hvad du nu hedder i dag) :huh: at det måske kunne kommer på tale.

    i5 6600k 4,3GHZ | GTX ASUS STRIX OC 1060 | DDR4 16GB 3000-15 CORSAIR | EVGA G2 650W | ASUS Z170-M

  • Hvad med motherboard og cpu, burde jeg bytte mit z370 og vente på z390 nu hvor 9th gen er lige på trapperne? Det motherboard jeg har købt er kompatibelt med 9th gen, men burde man vente til z390 på trods af det?

  • Jeg har en del kommentarer.


    - Hvorfor vælger du X62, en 2x140mm AIO køler, når dit kabinet bruger 3x120mm i fronten? Enten X52 eller X72 ville passe mere naturligt i kabinettet.


    - Medmindre du laver seriøst arbejde, vil de 32GB være en kende overkill. Du kan lige så godt nøjes med 2x8 og så opgradere til et bedre kit længere nede af vejen.


    - Hvorfor Windows 10 i PRO udgave? Medmindre du sidder i et større firma, kommer du nok næppe til at have brug for koncern og domæne features .


    Ift. til at vente til 9th gen. Så skal det næsten være fordi du vil over på en 9th gen CPU her til Oktober. Det er sjældent at den "anden generation" på Intel siden giver mærkbare forbedringer på nuværende hardware. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har umiddelbart valgt X62 pga. performance. Min plan var at placere den i toppen af kabinettet, der kan være enten 2x120 eller 2x140, så hvorfor ikke tage 2x140mm? Og jeg har faktisk allerede købt 2xLL140 + lightning node pro til at udskifte stock fans på X62, så tror bare jeg holder på den nu. :pinch:


    Har kun sat windows 10 pro på, da jeg gennem studiet fik W7 pro gratis. Det blev så opgraderet til W10 pro gratis gennem deres promo og nu har jeg en digital licens pga. det. Har faktisk også en W10 pro N licens, den er jeg bare ikke så vild med og fortryder jeg valgte den til min nuværende stationære.


    Altså grunden til at vente på 9th gen ville være at gå op på en i7-9700k, eller måske i9-9900k?? Det msi z370 jeg allerede har købt er jo opdateret til at understøtte 9th gen, men ved jo af gode grunde ikke om z390 kommer til at have nogle væsentlige forbedringer?


    Hvis jeg går ned på 2x8gb ram, burde jeg så gå op på MHz? F.eks. 4x8gb 3000MHz --> 2x8gb 3600MHz?



    Og tak for inputs indtil videre. :9xo

  • Det giver ikke en radisse med høje RAM hastigheder i spil, så det er lidt op til dig selv og blæresiden. Og du kan selvfølgelig også montere din X62 i toppen. Det er bare ikke så typisk at jeg lige tænkte så langt, men det er fint rent kølemæssigt. Husk at vende blæserne korrekt. :D


    Er du sikker på den Licens kan flyttes til en anden maskine? Det er ofte meget besværligt at få Microsoft med på den over telefonen. Og der er forøvrigt ikke noget der hedder en "N" licens. Den er enten Home eller Pro (OEM eller Retail), så hvis du laver et USB stik med en Windows 10 installer via Microsoft's hjemmeside, får du frit muligheden for at lægge en normal, ikke N udgave ind.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Vil det bedre kunne betale sig at gå med en X72 i fronten, skifte stock blæserne med de 3xLL120 der følger med kabinettet, montere de 2xLL140 jeg har købt i toppen også supplere med en LL120 i bagenden?


    Har lige tjekket min Microsoft konto, der står min stationære har "Windows 10 ProfessionalN" installeret, men fred være med det, skal ikke have den udgave igen alligevel. Hvad jeg har kunnet læse mig til, så burde jeg bare kunne installere W10 pro på den nye maskine, også registrere min digitale licens ved at logge ind på min Microsoft konto, ellers har jeg totalt misforstået det. :)


    "Husk at vende blæserne korrekt. :D", det her er nok et dumt spørgsmål, men hvilken vej er den korrekte hvis man monterer i toppen? I fronten er det eneste logiske vel at hive luften ind.


    Og vil det give mening at returnere mit z370 (kostede kun 999,-) nu også vente lidt yderligere på 9th gen+z390? Har jeg ikke et akut behov for en ny pc lige nu, så kan godt være tålmodig lidt længere endnu.

  • En X72 vil have mere køling - Men medmindre du overclocker heftigt, tvivler jeg på du kan mærke forskel. Og din GPU vil også køre lidt køligere ved at have CPU køleren i toppen.


    Hvis du har en Microsoft konto licens nøglen er koblet på, så skulle det kunne lade sig gøre. Det er bare de færreste der har det. :D


    En blæser hiver luft fra en side og puster det ud i den anden. Tommelfingerreglen er at luften bevæger sig fra den side hvor der kun er blæser, og ud på den anden side, hvor motoren er monteret med en bøjle.


    https://www.howtogeek.com/wp-c…s/2017/04/open-grille.png


    Dvs. dine blæsere skal blæse bagud i fronten og op og ud i toppen.


    Jeg kan ikke spå om hvad den 9'e generation byder på, men min erfaring siger mig at vi snakker 5-10% ydelse og ikke så meget andet. Og du vil sikkert ikke have problemer med at sætte en 9'er i dit Z370 til den tid - bare du lige smækker den nyeste BIOS på først.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det eneste lige her og nu springer i øjnene er at 32gb ram er over kill, når du kun skal bruge den til spil. 16 gb er rigeligt.


    Hvad ligger du til grund for dit svar? udover at det er overkill med 32gb ram. Som jeg ser det er 16GB alt for lidt idag, mit WoW trækker 10GB ram, om det så skyldes dårlig kodning i den nye udvidelse, skal jeg ikke kunne sige.
    Windows 10 ligger og svinger mellem 3 og 6gb ram, kommer an på hvad man laver og har kørende.
    Så kig ud i fremtiden, krav til mængden af ram er kun stigende, lige som størrelsen på grafikkortet er stigende.


    Tag en 16GB løsning, hvor man ønsker at spille BF5, ser således ud:
    De anbefalede krav er 12GB ram. Det giver så 4gb ram til systemet, hvilket ikke er nok i min verden!!
    [font=&quot]
    [/font]

    [font=&quot]Set ud fra trådstarters budget på 20-25k, så er det ikke de par tusinde til ram, som ligger budget ned.[/font]


    Jeg kunne ikke drømme om at anbefale et helt nyt systemet, med under 32GB ram idag, dog med den undtagelse, at hvis man har et meget lille budget, hvor rammene ville udgøre en meget stor andel.

  • Du glemmer en detalje - Spil reserverer mere RAM end de behøver. :D


    Jeg kører WoW på den højeste slider indstilling derhjemme i 1440P på 16GB, og jeg har ingen problemer med at køre Chrome, Spotify og Photoshop ved siden af (bevares ikke store projekter, men RAW billeder tager da også lidt)


    Så jo - Jeg vil også mene at 32GB er overkill pt. Man kan altid købe to stænger mere senere, eller købe 2x16GB med en højere frevekens/lavere latency til den tid. ^^


    Jeg mener også at din indstilling er lidt forkert - Bare fordi at man HAR pengene, betyder det ikke at man SKAL bruge dem. Og her er en ekstra omgang RAM efter behov klart en af de punkter, hvor man ikke behøver at overinvestere med det samme. :thumbup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |