Hvad får man ud af at opgradere sin CPU?

  • Jeg sidder med en 4770k og kan se, at de nyeste processore får omkring 10-30 fps mere end mig i spil. Det er selvfølgelig noget, men hver gang jeg læser om processore, så skriver folk at fordelene ved nyeste processore er bedre multitasking, billede og videoredigering, streaming osv.
    Men i praksis, så er det jo de færreste, som faktisk gør de ting?
    Jeg hverken billede eller videoredigere, kender ikke umiddelbart nogen som gør. Kender en enkelt, som prøver på at blive en streamer. Men hvad vil den normale dansker få ud af at opgradere sin CPU?


    For de fleste normale mennesker, så virker det til, at alt de har brug for er en SSD, nok RAM til at have flere tabs og programmer åbent, og så bare en average CPU, der ikke bottlenecker en.


    I hvilke scenarier giver det mening at opgradere processoren, for ud fra hvad jeg har læst, så virker det til, at alle de ting, som de fleste bruger computeren til, der er en average CPU mere end rigeligt?

  • Som du selv siger så det groft sagt: fordelene ved nyeste processorer er bedre multitasking, billede og videoredigering, streaming osv.
    Dog er flere især nye aaa titler begyndt at udnytter mere end 4/8 core. Men med den cpu du har vil du få mere ud af at oc den og købe et ny gpu, selv en gtx 1060/rx 580 vil give et stort løft. Det er i hvert fald den billigste løsning og ellers kan man jo bare skifte det hele ud :D

    i5 6600k 4,3GHZ | GTX ASUS STRIX OC 1060 | DDR4 16GB 3000-15 CORSAIR | EVGA G2 650W | ASUS Z170-M