Hjælp / input til valg af bærbar til 3D tegneprogrammer

  • Hej kloge hoveder


    Jeg skal købe en ny bærbar til at kunne tegne i cad-programmer, (bla Revit, sketchup, ), og ellers blot lidt Photoshop, InDesign og Office. Jeg tegner ikke ekstremt tunge 3d filer pt, men vil gerne have en bærbar, der er hurtig, stille, og som også kan matche kravene om 3-5 år.


    Da det er en arbejdscomputer, skal den også ligne sådan en (altså ikke rødt eller blåt lys :-). Den behøver ikke at være lille, vendbar og alt det der, men jeg skal skal kunne tilslutte minimum en ekstern skærm til den. Skærmstørrelse på min 16 tommer. Mit budget er maks 10.000 kr.


    Jeg har fundet denne her, men ved ikke om det kan gøre bedre og billigere. Jeg giver lidt op på den jungle af processoerer og grafikkort mv. og kan kun finde gamle tråde med forslag til en bærbar til 3d tegning


    https://www.proshop.dk/Baerbar/HP-ProBook-470-G5/2626509



    Alle input er velkomne. Tak for hjælpen på forhånd

  • Den med at matche krav om 3-5år kan du lige så godt glemme alt om i praksis. Der sker så meget på det marked, at hvis du bliver ved med at opdatere din software, så kommer hardwaren til at sakke bagud hurtigt. Her investerer du i en stationær, hvor du kan skifte til et større Quadro grafikkort om et par år.


    Med det sagt, kommer meget an på hvor hardcore du er i CAD programmerne. Et Geforce 930mx er ikke voldsomt egnet til større CAD filer, hvor de typisk skriger efter et Quadro kort, som er designet specifikt med den slags matematik i tankerne.


    Skal jeg være helt ærlig, ville jeg kigge på en bærbar med noget 1050, 1060 grafikkort, hvis du ikke kan finde en med et Quadro kort (Jeg ville klart spørge inde på CAD fora for at være sikker, da der sidder folk der arbejder med disse programmer hver dag på deres maskiner), og så leve med at der muligvis er et lidt... gamer agtigt look. Man kan jo altid slå lyset fra. :devil:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak Herrmansen for svar


    Jeg forstår dit svar som om at den bærbar jeg har kigget på, har for svagt et grafikkort? Så er mit budget for lavt? Gamerlook er altså no-go, jeg skal ud til kunder med den, som næppe vil være så forstående overfor det look. Alternativt kan eventuelt købe en semi god bærbar til at tage med ud til kunder og så måske opgradere min stationære og bruge den til det meste af tegnearbejdet. Men jeg er meget åben for bud på en mulig bærbar.

  • Det er mere et spørgsmål om at typen af grafikkort er forkert. CAD lign. programmer får markant bedre ydelse ud af en bærbar der bærer et Quadro kort grundet den form for regning kortene spytter ud bedst.


    Som student kan man sagtens slippe afsted med en maskine der ikke har et CAD egnet grafikort, da de projekter der arbejdes i typisk er meget små og simple - Men hvis man arbejder med det til dagligt, skal der helst noget Quadro til, da du ellers risikerer at drikke mange kopper kaffe og trille tommelfingre, mens den arbejder.


    Igen igen - Spørg endelig inde på et CAD forum. Jeg har i bedste fald en overfladeviden på området. Det ville være meget bedre, hvis du kan finde folk der bruger de samme programmer og høre dem af hvad de bruger af maskiner og lede efter noget lign.


    Se f.eks. den her MEGET brede søgning inde på Proshop på laptops der har Quadro kort.
    https://www.proshop.dk/Baerbar…icrosoft~msi&o=1028&pre=0

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |