Ny NAS, men usikker om det er et dårligt tidspunkt

  • Lige nu har jeg en DS213j tror jeg, som jeg købte tilbage i ca. 2013. Det var aldrig rigtig en stærk model, og det er nået et punkt, hvor man bare ikke har lyst til at bruge den. Alt i interfacet hænger når man bruger den. Så jeg tænkte at nu her, godt 5 år senere, så må der være noget meget bedre på markedet. At en opgradering kunne svare sig nu.


    Selvom jeg er glad for Synology, så tænker jeg, at jeg vil prøve Qnap, da det er de 2 store mærker på det punkt. Synology software skulle være bedre, men Qnaps skulle også være blevet ret god, og man får mere hardware for pengene.



    Dog virker det til, at den seneste model i mit segment (dual bay, forholdsvis stærk) er denne:
    https://www.proshop.dk/NAS-Server/QNAP-TS-251/2527238


    Og den er helt tilbage fra 2015? Kan det virkelig passe, at de ikke har opdateret siden da?


    Jeg vil gerne bruge den blandt andet som Plex server, men det er ikke, hvor særlig mange er på af gangen. Også fedt, at den har HDMI så jeg kan tilslutte den til PCen. Dog er der nogen, som fraråder at bruge NAS som Plex, men det er det eneste scenarie, hvor jeg ville have en Plex server.


    Tilsvarende fra Synology virker til at være DS218+, som udkom i 2017. Umiddelbart virker den 3 år gamle Qnap dog stærkere? Skal man vente til, at de faktisk laver noget nyt eller? Hvis jeg skal opgradere, så vil jeg gerne have, at den holder i minimum 5 år.

  • Tror bare du skal opgradere når du synes at du har behov for og økonomi til det. Der er altid noget nyt lige om hjørnet, men jeg synes ikke det marked har udviklet sig så meget i de sidste år. Performance er generelt fin på de modeller der er på markedet så længe man ikke køber de aller-billigste, så det er som med telefoner at man kun ser små forbedringer fra generation til generation. De fleste producenter er også gode til at lade nye features 'vandre' ned til de ældre modeller så man kan få dem gratis ved blot at opgradere softwaren.
    Jeg er selv gået vejen med at købe en entry-level server frem for en egentlig NAS, nærmere betegnet en HP ProLiant MicroServer Gen 8. Jeg synes selv det er et fund til prisen:
    https://www.dustinhome.dk/prod…nt-microserver-gen8-entry
    Nu er det et par år siden så denne model kan ikke længere købes, men der er en Gen 10 nu.
    Du kan installere en Win10Pro på den og bruge den både som NAS og HTPC (Gen10 har en AMD Opteron APU så grafikperformance er fornuftig), men jeg bruger kun min som server/NAS så jeg kører FreeNAS på den som er baseret på FreeBSD. Der er også PCIe slot hvis du vil have et andet grafikkort i eller en ekstra controller.
    Da den kommer uden software skal du selv gøre et arbejde for at få den op at køre som du vil have den, så hvis du bare vil have en turnkey NAS, så skal du nok gå uden om den og gå efter Synology/QNAS m.fl.

  • Tak for svaret og forslaget!
    Nej jeg synes heller ikke, at markedet har udvidet sig meget siden da. Tænker bare, at det ikke giver mening at købe nu, hvis det jeg køber er 3 år gammelt og det nye så måske kommer om et år?
    Synology virker til at opdatere deres modeller hvert år hvis ikke hver andet, dog ikke med de store ændringer. Den QNap ser dog ikke ud til at være opdateret siden 2015.
    Selvom jeg sikkert får mere value med sådan en mini server, så vil jeg helst have en Qnap. Tror egentlig Synology passer mig bedre, men det har jeg jo i forvejen, så hvad er det sjove i det?