Ryzen 2400G ustabilt system.

  • Hej, Tweak


    Jeg har bygget mig et system med følgende komponenter:


    Ryzen 2400G
    Asus ROG STRIX X470-I Gaming
    G-Skill 16 Gb F4-3600C16D-16GTZR RAM
    Samsung EVO 960 OS disk
    Samsung EVO 850 Lager


    Der er installeret windows 10 1803
    Catalyst driver 18.5.1


    Systemet bliver ved med at crashe så snart jeg bruger APU'en altså noget grafisk.
    Jeg har sendt bundkort og APU retur til Proshop grundet dette, men de kunne ikke finde fejl. Jeg fik blot at vide at jeg havde overclocket mine RAM forkert trods at mine RAM kørte 2133 MHz.


    Jeg har optaget en video der viser mine indstillinger. Alt er default i BIOS, RAM, APU osv. Ligeledes kan man se i videoen, hvad systemet gør.
    Seneste BIOS er installeret, og jeg må sige at jeg er helt blank på, hvad problemet er. Jeg håber at I kan hjælpe mig.


    Når maskinen crasher kan jeg kun slukke den ved at tage strømmen. Sluk og reset virker altså ikke når den først har crashet.




    På forhånd tak.

  • Er ikke helt enig med Proshop, da RAM fejl på Ryzen (specielt Raven Ridge APU'erne) primært viser sig som Green Screen of Death (f.eks. ved et for højt overclock på RAM)


    Du har vel allerede prøvet at køre den nyeste BIOS ind på kortet? Og dobbeltcheck lige at XMP ikke piller ved CPU'en OC settings - Det hænder en gang i mellem. XMP på, Ned på fart i RAM og check OC siden.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Bundkortet har BIOS 0804, som er den nyeste. Jeg viser i videoen at jeg resetter BIOS og kører CPU-Z, hvor man kan se at RAM kører med en hastighed på 2133 MHz. Dette er gjort, da jeg har tænkt mig at hive fat i Proshop igen, så de kan se, hvad jeg mener. Jeg havde nemlig en mail korrespondance med, hvor de blev ved med at påstå at mine RAM var overclocket og derfor fik jeg denne fejl. Det viser min video tydeligt at de ikke er.


    Det skal selvfølgelig lige nævnes at dette er optaget efter jeg har fået bundkortet og CPU tilbage fra Proshop. Altså efter at de påstår at der ingen fejl er.


    Jeg har prøvet dit forslag med XMP på, derefter satte jeg RAM til 2933 MHz som er 2400G's rated RAM speed. Crash i CS:GO

  • Jeg ville måske kigge nærmere på driverne til grafikken. Jeg ser ret mange tech video'er på youtube og kan huske at en af dem rendte ind i samme problem og umiddelbart kunne løse det ved at gå en version eller 2 baglæns og herefter kørte det stabilt. Husk også at checke om din køle løsning kan følge med her i hedebølgen.

  • Ah ja sorry - Læste da vist kun det halve i går.


    Det lyder for mig ret klar at der er en defekt et eller andet sted - Om det så er APU, RAM eller Mobo er svært at sige uden at bytte rundt. Havde selv problemer med at få min 2200G op at køre optimalt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det var også sent i går. :D


    Anbefalingen indtil videre er at kontakte Proshop, og finde en løsning? Jeg har ikke en masse hardware liggende så jeg kan teste, hvad der er galt.


    Morphos, hvis du har et link til den youtube video, vil jeg meget gerne have den. Tak.

  • Ok. Det ser ud til at være en meget fin strømforsyning, så det vil være meget underligt hvis det var den.


    Ud fra personlig erfaring så vil mine umiddelbare gæt, når fejlen sker imens hele APU'en bliver brugt, er fra mest sandsynlig til mindst sandsynlig;


    Strømforsyning (Enten ved at den er ved at gå i stykker eller at den
    ikke kan levere nok strøm i alt, eller på kablet til APU'en)
    Bios (Reset bios eller opdatere den, men det har du gjort)
    Drivere (Det har du tjekket kan jeg se).
    Windows (Der er en fejl i Windows som kræver en geninstallering.)
    Ram (Prøv en memtest på dem, men tænker at proshop nok har tjekket det)
    Kabler (Jeg har oplevet at nogle kabler, SATA, strøm osv., kan skabe denne slags problemer.)
    Bundkort (Der er en fysisk fejl på, som leveringen af strøm)
    APU (Der er fysisk fejl på, men ser det som meget usandsynligt)


    Det er ærgerligt at du ikke har noget lignende hardware liggende, så du kunne lave udelukkelsesmetoden. Men ud fra min egen erfaring så har jeg faktisk kun haft strømforsyninger der er gået i stykker (4-5 stykker) og et enkelt grafikkort inden for de sidste 15 år, så jeg er måske farvet af at det kan være den der er skyld i dit problem.


    Jeg håber du finder ud af det :9xo

  • Jeg har lige testet med en EVGA 850 G3 PSU. Fik stadig crash. Det udelukker også kabler. Det er tredje installering af Windows maskinen kører på, så jeg tænker at dette ikke er problemet. Proshop har ikke haft fat i mine RAM, da det var nogle jeg havde liggende. Jeg kan prøve at køre memtest på dem. Tak så langt :D

  • Jeg kører memtest86 på den nu. Er der noget andet jeg kan køre af testprogrammer?


    Hvis der er en venlig sjæl i KBH området, der har DDR4 RAM liggende som jeg kunne komme forbi og teste med, vil jeg være evigt taknemmelig.

  • Memtest til ren RAMtest. AIDA64 kan teste flere komponenter samtidig.


    Du kan også hente en realistisk benchmark af spil - F.eks. Heaven.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvad er indstillingerne sat til for grafikkortet inde i bios? Hvor meget ram har grafikken i bios? Er alle indstillinger for strøm nulstillet i bios? Prøv evt. at slå det der GPU boost fra og se om det hjælper.


    Efter en lille google søgning på "2400G hard crash", kan jeg se at du ikke er den eneste med det problem. De tror at det har noget at gøre med bundkortenes levering af strøm over deres VRM's, men det ser ikke ud til at være sikkert.

  • Alt står til AUTO på grafiksiden. SOC og GFX volt er 1.1V, hvilket er standard. Der er afsat 1gb RAM til GPU'en, det er standard for min BIOS. Fedt du har kunne finde andre med mit problem, jeg havde nemlig lidt svært ved det. Jeg undersøger det du har fundet. :9xo

  • Jeg ved ikke om det vil hjælpe noget men lige inden crashet, næsten midten af skærmen(lidt til venstre for crosshair), er der nogle pænt store gule"artifacts". Ikke at det siger mig noget man kan være andre kender til det?


    Ellers træls at skulle bøvle med sådan noget. Som en sidste udvej så tilbyder laptech data gratis tjek af PC. Kan være de kan finde noget?



    ?(

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Godt spottet, jeg ser dem også nu. Jeg har været i dialog med Proshop i dag. De er gået med til at jeg kunne sende hele maskinen tilbage, så de kunne teste den. Dog vil de have 500 kr. for det. De mener stadig at alt er fint. Jeg har dog linket dem videoen, men om de har set den vides ikke. Lige nu venter jeg på tilbage melding fra Proshop. Jeg opdatere når der er nyt.


    Tak til alle for jeres hjælp.

  • Det virker for mig som en klokkeklar sag. Grafikchippen er ustabil, og derfor crasher systemet, så snart der forventes noget af den. Det er en simpel RMA sag, og Proshop skal tage sig sammen og droppe at ville tørre den af på dig. Den APU skal bare byttes til en anden, og så må de køre RMA hos AMD.