Bygge selv NAS box

  • Situationen er som følgende.


    Jeg har bygget ny computer og har lidt udstyr I overskud. i5 -4670k, h100 og 16 gig af ram.. Det var planen at sælge det men der er ikke rigtig nogen som bider på, såå jeg overvejer at bygge mig en NAS box..


    Omkostningerne skal holdes laaangt nede, er der nogen som kan give lidt råd?

  • mATX / mITX Bundkort (svært at finde men kan lykkedes på det brugte marked) og et kabinet der ikke er for stort, og har plads til de harddiske du forventer.


    FreeNAS er et godt sted at starte, og så ellers UnRAID hvis du vil lege med lidt mere advancerede værktøjer. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Der er mange måder at barbere geden på - Enten kan du fokusere på dit nuværende Haswell setup, eller så kan du sælge det og kigge efter noget nuværende med lavere TDP og strømforbrug.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har en maskine jeg bruger som hjemme server, vil være forkert at kalde den NAS for den er meget mere end det.
    Købte en refurbished kontormaskine fra Tyskland i sådan en brugt PC butik, med SSD boot drev og ECC ram og hele dynen, en rigtig server.
    Den kan oveni købet times til at tænde på bestemte dage/tidspunkter.


    Pointen for mig i at gøre det på den måde er at jeg bruger stortset alle tænkelige online lagre til data fra diverse apps og services, så for at få dem alle sammen til at synkronisere et sted, så var jeg nød til at køre Windows som OS.
    Der findes ikke én NAS der understøtter alle online lagre på en gang, ikke engang ASUStor, Synology eller Qnap, heller ej unRAID eller FreeNAS.


    Så nu samler den alt sammen, laver en krypteret kopi en gang om ugen af hele svineriet og sender den krypterede kopi til et andet scandinavisk land, i tilfælde af tyveri, brand eller andre ubehageligheder.


    På den måde har jeg altid mindst 4 kopier med samme indhold, hvoraf en er rent fysisk et andet sted i verden og en er i skyen et sted.



    Det er sikkert ikke særligt energi effektivt, men effektivt det er det for hvad nu hvis.........



    Mit råd- tænk meget over hvad du vil opnå med løsningen, find dine ønsker og drømme frem og når det er på plads, kig på hvilken platform der kan gøre det muligt.


    :9xo