Netværk - Hvor fra?

  • Hej Tweak!


    Beklager på forhånd det lidt lange indlæg, men håber i vil læse med :rules:


    Jeg er i den situation at mit netværk er fra yousee, som er købt som 25/5 ((min. 20/2) det var maks jeg kunne tilvælge)


    Kun kan brilliere på en speedtest med 5.50/1.07


    Når jeg logger ind på yousee står der at min forbindelse hedder 14/0.88
    Jeg vil nu gerne ud og finde et alternativ til det her, da det kører ad "#¤%& til!
    Dog kan jeg ved at teste hvad jeg kan få af forbindelse ved andre selskaber kun opnå omkring 14, og teknikeren der var her den gang jeg startede med yousee, sagde at det var kabler i vejen der simpelthen ikke kunne trække mere!
    Nu har jeg så i mine tanker evt. at købe en router til simkort, og så smide et simkort fra mit abbonement over i (maks 1000GB i måneden)
    Men er det for lidt, hvis man spiller lidt spil, og uploader skoleopgaver mm.
    Er det en holdbar løsning?
    Det vi har nu, er absolut ikke holdbart, da det hopper ud jævnligt, og det går ud over fjernsyn, og alle forbundne enheder.
    Har i evt. en anbefaling af et selskab til en fornuftig pris?
    Mvh. Mathias

  • Jeg vil våge og påstå at du kan få en meget højere hastighed selv hos yousee, hvis du vælger at få det igennem dit coax stik.


    25/5 som du har nu er garanteret på de gamle kobber kabler.

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

  • Jeg vil våge og påstå at du kan få en meget højere hastighed selv hos yousee, hvis du vælger at få det igennem dit coax stik.


    25/5 som du har nu er garanteret på de gamle kobber kabler.


    Man kan nu godt få 100 M/bit over mobilt bredbånd, men det kræver jo selvfølgelig at bor et sted, hvor der ret god dækning.
    Nu ved vi ikke hvor trådstarter bor, men hvis trådstarter bor i en andelsbolig el. lejlighed, så kræver det også at Yousee har rettighederne til at give internet via COAX. :)

  • Jeg har altid haft TDC (Yousee) og ganske få problemer.
    Jeg har det også lige nu, dog via COAX, så har 100/20 Mbit forbindelse.


    Via tjekditnet.dk kan du se hvilke internetudbydere, som udbyder internet på netop din adresse.
    De kan dog ikke vise priser, men blot forbindelser.


    Tester du forbindelsen via trådløs el. kablet forbindelse? Det har også en hel del at sige.
    Det kunne sagtens tyde på at dine kabler i væggen er for gamle. Din forbindelse svarer til internet via kobber-kabel (tlf.).
    Har du undersøgt at se om du kan få internet via COAX (altså antenne)?

  • Tak for gode svar alle sammen
    Jeg bor i lejlighed, i Svendborg / sydfyn
    Det er testet med kabel, direkte fra router
    Der blev trukket nyt kabel nede fra fordeler boxen på huset (der er 2 lejligheder), hele vejen op ad væggen igennem væggen og hen til mit telefonstik


    Ifølge tjekditnet.dk burde jeg kunne få igennem coax
    Så det vil jeg da prøve at undersøge i morgen!


    [Blocked Image: https://i.imgur.com/GWdJTaG.png]

  • Så vælg enten Telenor el. Yousee.
    Kender flere som har store problemer med Hiper og har også læst om det på flere forums.
    Har læst og hørt at mange har næsten ugentlige problemer med Hiper.


    Men er glad for at vi kunne hjælpe. :)

  • Jeg kan klart anbefale Hiper.


    Jeg har været kunde ved Hiper i 2 år nu, og jeg har aldrig oplevet bedre teknisk support og viden.
    De få gange jeg har haft brug hjælp, da jeg ikke kunne logge ind i min router for at åbne for FTP til min server.
    Viste sig at være et problem firmware, og Hiper sendte en ny router med det samme.


    Jeg har tidligere været kunde ved Yousee, Fullrate samt Telenor, og jeg har aldrig i mit oplevet så dårlige viden om IT, Netværk og routere.
    Jeg har flere gange måtte rette/stoppe deres support afdeling i hvad de havde gang i fordi, fordi ellers vil de lave mere skade end gavn.
    Så endte næsten altid med, at jeg lagde på igen, og måtte fikse mit problem af besværlige veje, fordi de ikke hørte efter hvad jeg sagde til dem, og endte med at lave mere rod i indstillinger i min router dvs. ringer ind med 1 problem, og efter en time har jeg 5 nye problemer, og ender som regl med at lægge på.


    Det er som om de har et skema, de følger slavisk, og så kobler de hjernen fra og lukker ørerne.
    Det er ihverfald det indtryk jeg har, fordi de supportere jeg har haft i røret, har ikke haft den fjerneste viden om it, netværk og routere.
    Det er som om det er folk fra gaden uden nogen faglig viden om it, netværk og routere.


    Har heller ikke gode erfaringer med TDC Erhverv, da jeg sad som IT-medarbejder i en ingeniør virksomhed.
    Der var jeg flere gange ude for at TDC kom til at lægge internettet ned, fordi de pillede i noget de ikke skulle, og advarede dem flere gange , når jeg havde et problem, som var lige til at løse, hvis de havde gjort hvad man sagde, men i stedet endte de med at lægge firmaet netværk ned.


    Disse problemer har jeg ikke haft ved Hiper, når deres support fornemmer, at man har forstand på IT, Netværk og routere, så lytter de til en.


    Jeg vil dog sige at Hipers regnskabs afdeling ikke er noget at råbe hurra for, fordi dem har jeg haft flere problemer med, da jeg skulle skifte betalingskort. Desuden er et andet problem med Hiper, at de kun har telefon support fra 10-15, hvem er lige hjemme på det tidspunkt :(

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.


  • Du er så godt klar over, at Hiper bruger Yousees netværk, ikke?

  • Nogle gange er "lånere" bedre til at administrere et netværk... ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Du er så godt klar over, at Hiper bruger Yousees netværk, ikke?



    Ja, jeg er godt klar over at Hiper bruger Yousee netværk.
    Det skal siges at der aldrig har været nogle problemer med de Yousee medarbejdere/Teknikkere der har været ude om tjekke og trække kabler osv, de har gjort deres arbejde godt, men dem der sidder inde på telefon supporten, har jeg godt nok ikke været for heldig med.


    En af mine venner, har endda arbejde for TDC Erhverv, og valgt at blive selvstændig, hvor han opsatte netværk for firmaer.
    Han sagde at han ikke engang kunne anbefale TDC Erhverv som leverandør til firmaer af den årsag, at deres interne viden i support afdelingen var så dårlig og mangelfuld, at han følte han ikke levere ordentligt produkt, når han var ude og rådgive kunder, fordi deres teknologi, viden og software løsninger intern i TDC Erhverv er forældet, og ikke udvikler sig ud af stedet, fordi der er en holdning om at det der var godt for 10 år siden, da er den bedste løsning i verden i dag.


    Firmaet hvor jeg arbejde havde kontoer flere steder i Danmark og i flere lande i udlandet, og når vi skulle have ændret noget, var der aldrig problemer i de andre lande eller byer, hvor det var en anden leverandør end TDC Erhverv, men på det kontor jeg sagde der tog ting en evighed at igennem, og vi havde faktisk en plan "TDC nedbrud" i skuffen, fordi vi ikke forventede at ting virkede ordentligt efter en ændring, så der blev altid sendt mail ud til medarbejderne at de skulle sørge for de kunne arbejde offline uden adgang til internet, mail og servere 1-2 dage efter en TDC ændring for en sikkerhedsskyld.


    Kan godt være jeg bare har været uheldig med TDC/Yousee både privat og på arbejdet.

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • Har prøvet alle udbydere via kobber (fiber ikke tilgængeligt) og her var resultat næsten ens for alle udbydere. På COAX viste det sig at svartider gennemsnitligt var 5-10 ms huritgere end via kobber hvorfor jeg nu kører en 80/20 opsætning via COAX med superhurtige svartider. Svartider var næsten stort set detsamme uagtet hvilken router det var tilsluttet.

  • Jeg har nu haft en snak med yousee, og ja de kan tilbyde coax på min adresse, jeg skal dog selv stå for etablering fra den lille grønne boks og ind til mig!


    Heldigvis står den under min postkasse :whistling:


    Er der nogen her, der ved hvor dybt det skal graves i jorden, for at det er lovligt?
    Jeg får så det til samme pris som jeg hidtil har givet, nu får jeg bare større tv pakke :dance:


    Tak for hjælpen alle sammen
    - Mathias

  • Jeg er ikke bare gammel, men også gammel fiberteknikker. Så vidt jeg husker, er COAX kablet med en gravedybde på 45 cm, og el omkring 80.


    Okay, hende fra yousee mente omkring 20 cm, den skulle bare lige ned i jorden :wacko:



    Vil dog gerne have det gravet ordentlig i til en start, så plæneklipperen ikke får fat i det
    jeg tror bare jeg graver rigelig dybt med en stikspade, så må det være fint, overvejer at ligge det i noget rør, så det altid lige kan trækkes ud igen!


    - Mathias

  • 20 cm er alt for lidt. Det viser bare YouSee ikke har deres kompetencer på supporten


    Dog skal det siges at hun ville spørger teknikeren, så han kunne komme med det rigtige svar når han kom ud (lidt træls hvis jeg gerne vil grave hullet til at han kommer)


    Hun gik også ind og ville se om hun kunne finde nogle regler for det, og ændrede så sit svar til 35, efter en der havde skrevet et eller andet på et forum

  • Jeg ville ikke gå under de 45 cm som udgangspunkt. Smid evt lidt fint grus under og et beskyttelses bånd over, hvis uheldet med gravning skulle opstå senere.


    Jeg er helt enig, jeg havde selv et uheld sidste år.
    Lad os bare sige COAX kabel og hækkeklipper er en meget dårlig kombi :whistling:


    Dem der havde lagt kablet i tidernes morgen, havde lagt COAX kabel langs min hæk dengang mit hus blev bygget, og det var ikke lagt særlig dybt, så sidste år var kablet “hoppet” op af jorden og lavet en lykke inde i min hæk, og ja så kan I nok selv gætte jer til resten .

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • Jf. installationsbekendtgørelsen 1082 så skal kabler graves ned min. 35 cm og skal være beskyttet. Uden beskyttelse hvis det er over 0,7m


    Mon ikke der gælder nogen lunde samme regler for COAX og data kabler? :whistling:

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |