DE layout tastatur uden æ ø og å, HJÆLP! :(....

  • Hey alle. jeg overvejer at købe dette tastatur:


    https://www.amazon.co.uk/gp/pr…smid=A220TJJO9G21M3&psc=1


    men som I kan se er det DE layout. (vælger DE frem for US da det er tættest på DK layout) men da DE ikke har æ ø og å taster, vil jeg nu høre jer om jeg kan komme til at skrive æ ø og å på de samme taster som et DK layout? altså uden at skulle trygge en eller anden genvej igennem flere taster osv.


    er der udover æ ø og å nogle ting som er anderledes ved et DE layout som jeg skal være forberedt på?


    håber I forstår mit spørgsmål :)

  • Ja hvis du installere dansk i windows er det ret ligemeget hvad der står på plasticknappen.
    Nogen steder kan man købe plastic knapper til nogen tastaturer, Tweak har en gang gennem gået det. Søg efter rensning af tastatur.

  • Både Nordisk og Tysk layout bruger ISO standarden, så funktionelt er der ingen forskelle. Men du vil se forskellige labels både i æøå området samt hele den numeriske række og Z og Y har byttet plads på det Tyske.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • ISO standard ?


    ja okay, kan jeg godt se :O


    men synes stadig at hele den numeriske række ligner DK tastatur rimelig meget, og de har da også de samme tegn på næsten alle knapperne som DK? sammenlignet med US layout?


    og tror godt jeg kan vende mig til at æ ø og å knapperne ser lidt anderledes ud :)


    og tænker at jeg bare kan bytte om på z og y tasterne så de sidder som DK ? :)


  • Vi tager forklaringsbrillerne på.


    ISO er en fælles standard (primært i EU og Japan) for hvor og hvordan tasterne (de fysiske, ikke labeller) sidder. F.eks. har ISO en tyk enter knap der er to rækker høj, hvor den Amerikanske ANSI standard har en lang, flad en. Shift knapperne har også forskellige størrelser, og ANSI har en knap mindre på tastaturet end ISO.


    Du kan bytte om på Z og Y, men så skal du forberede dig på at de ikke matcher resten af tasterne. (Næsten) hver række af taster har en forskellig top der er vinklet lidt forskelligt ift. til keyboardfladen.


    Se f.eks. her : https://i.redditmedia.com/R2Kk…de7d059daf84f7d4ab4405a57


    Nu spørger jeg måske dumt - Men hvorfor ikke bare nappe et tilsvarende keyboard i Nordisk layout? ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • super svar! giver rigtig god mening. så bliver det klart et ISO layout :)


    når ja, havde ikke tænkt på forskellen mellem vinklerne på knapperne. bliver lidt noget rod så :/ øv...


    jeg kan ikke finde et mekanisk tastatur I nordisk layout til de gode priser som de har på amazone :/ det jeg linkede til koster ca 400 og har næsten samme kvalitet som cherry switches og har den størrelse samt black switches og RGB som jeg søger :/

  • Er helt med.


    Du kan eventuelt overveje Tesoro Excalibur - Kailh kontakterne er ganske fine kloner af Cherry's design. Har selv et par brædder med dem (Jeg er Tweak's keyboard nørd - Har bogstavelig talt hylder med dem på display 8| )


    399 med Nordisk layout - Dog ingen RGB lys, så det kan være det alligevel ikke er hvad du søger? Men du får ihvertfald tilbuddet :cheers:


    https://www.proshop.dk/Tastatu…atur-Nordisk-Sort/2507366
    https://www.proshop.dk/Tastatu…atur-Nordisk-Sort/2473484

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hehe Skønt med en der virkelig ved hvad han snakker om så :-D jeg ved ikke om det så er dig der har skrevet anmeldelsen af det på jeres hjemmeside? ser desværre at i ikke anbefaler det til gaming, pga knapper med meget lidt modstand og det er hovedsageligt derfor jeg går efter Black switches da de har lidt mere modstand i sig, og jeg skal nemlig bruge det til gaming :-) rgb er ikke en nødvendighed bare der er lys i :-)
    Jeg skal også bruge et der ikke larmer så meget, derfor Black eller Brown og helst Black da det har mere modstand og ikke har den der trælse karakteristiske klik lyd som blå har ;-) . Jeg køber o rings uanset hvad for at dæmpe det mest muligt :-)
    Jeg har også overvejet semi mekanisk, men ved ikke om de er for tæt på et almindeligt membran og jeg derfor ikke vil få den gode oplevelser som mekanisk giver, synes dog de giver mindre lyd fra sig :-o er fandme svært :-D
    Vil maksimalt ofre 550 på det :-)

  • Det har været Jan der har testet det, og jeg er til dels enig i hans bedømmelse. Røde kontakter er mærkbart blødere end de sorte - Dog sidder jeg med ultra bløde "clears" til daglig, så jeg er i den helt anden ende i den subjektive holdning for hvad der er bedst. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hehe ja okay, er også helt sikkert meget individuelt hvad man er til :-) jeg må se om jeg kan finde et billigt med sorte kontakter, synes bare ikke der er mange af dem :-( ellers må jeg se hvad jeg kan finde i de lokale butikker og teste dem af :-) har du prøvet semi mekanisk? Har de følelsen af mekanisk med den hurtigt reaktion eller er de langsomme som membran? :-o

  • Jeg er lidt ovre i den lejr at de der mekamembran keyboard er noget fanden har skabt. Det føles bare... forkert. :D


    Ja og så kan man ikke skifte keycaps (toppen) på dem med andre - det er en af de største fordele ved at de fleste mekaniske keyboards bruger Cherry's + formede kontakt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |