1080p vs 1440p?

  • Det her er måske et lidt dumt spørgsmål, men jeg har tænkt lidt:


    De fleste 24 tommer skærme er 1080p, hvor 1440p er fra 27 tommer og opefter. Umiddelbart tænker jeg, at billedet må være bedre på 1440p, men så igen, skærmen er større. 3 tommer er ikke så meget igen, når man tænker på, at 1440p er vidst over 60% flere pixels end 1080p. Dog mener jeg at have læst, at pixeltætheden er tæt på det samme imellem 24 tommer og 27 tommer.


    Så får jeg reelt et bedre, mere skarpt billede på 1440p, eller er det bare for at gøre op for den større størrelse?


    Og med hensyn til gaming: Hvis du før kunne trække ting på ultra i 1080p, så skal du måske ned på high eller medium i 1440p. Er det det værd? Er det igen kun størrelsen, som gør jeg skal tage det performance hit eller gavner de flere pixels også til bedre grafik? Vil grafikken i princippet ikke være pænere på den 1080p på ultra?


    Håber min forvirring giver lidt mening.


    Bonus spørgsmål!
    Vil billede på en 27 tommer skærm, der natively er 1080p være identisk med den samme skærm, som er i 1440p udgave, men indstillet til 1080p?

  • Nu svarer jeg primært baseret på mine oplevelser og ikke fordi jeg har nogen hårde tal på nøjagtig hvor stor pixeltætheden er hvilket formodentligt også varierer en del. Jeg har dog i LANG tid haft en 27" 1440 skærm som min primære og en 27" 1080 som min sekundære. Imellem de to var der en tydelig forskel i hvor klart og "sprødt" billedet stod så helt klart en fordel til 1440p.


    Generelt synes jeg at 1080p som PC skærm begynder at lide når størrelsen kommer over 24".


    Nu ved jeg du specifikt spurgte til 24" 1080 kontro 27" 1440 og der synes jeg i den grad også at der er en forskel i oplevelsen. Jeg tvivler ikke på at du vil kunne se en forskel. Efter at jeg har brugt 1440 skærm i nogen år efterhånden så kan jeg se med det samme når jeg skifter til en 1080 igen næsten ligegyldigt størrelsen på den. Den skærm som jeg bruger til mine test af grafikkort osv. er en 24" 4K skærm fra BenQ og her kommer jeg jo ofte igennem alle tre opløsninger i løbet af en runde benchmarks og der er i DEN grad forskel på trods af de samme indstillinger på tværs af opløsningerne.


    Du vil jo uden tvivl nok kunne tilpasse dine indstillinger lidt hvis man skifter opløsning på den måde men jeg tror nu stadig at jeg ville foretrække 1440 ved lidt lavere opløsning. Typisk vil den højere opløsning gøre en del i sig selv for hvor godt billedet ser ud. Nogen af de mindre ændringer som måske bliver skruet ned er efter min opfattelse lidt sværere at spotte specielt hvis man ikke sidder og kigger efter dem men opløsningen kan ALTID ses synes jeg og der er højere næsten altid bedre.


    Til bonus spørgsmålet så vil du nok kunne spotte nogen små forskelle hvis du aktivt sidder og leder efter dem og nok også afhængigt af kvaliteten på skærmen. Hvis du indstilliner en 1440 skærm til 1080 så er det jo ikke længere 1 til 1 pixels i billedet og derfor vil man miste lidt i skarpheden da billedet jo reelt bliver "strukket" lidt. Der skal jo så flere pixels til at dække hvad der egentligt kun skulle dækkes af en pixel tidligere. Men jeg tror nu nok det er noget man skal sidde og kigge aktivt efter og have en side om side sammenligning for at kunne se helt nøjagtigt.

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Som Ronin også er inde på vil jeg sige det er klart at foretrække 1440p@high kontra 1080p@ultra. De ekstra pixels gør faktisk også Antialiasing lidt mere ligegyldigt hvor hvis du på en 1080p skærm skruger ned for AA, ja så ligner det sgu lidt noget lort. Så der er også lidt ydelse at "spare" på den front.


    Den største problematik, for mig at se, er hvis man gerne vil over 60hz så skal man altså bruge noget af et bæst.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb