Hjælp til Elgato HD60 Pro

  • Hey alle.


    Jeg har købt Elgato HD60 Pro i den tro at det ville give en bedre spiloplevelse for mig selv og mine seere, men efter at have prøvet det i en times tid, så er jeg ret skuffet.


    Setup: i7700K 4.8Ghz OC og GTX 1080 8GB.


    Problem:
    Når jeg streamer, er min fps virkelig dårlig, og er vi ikke enige om at når man streamer via capture card så er det mit capture card der klare jobbet og ik min gpu? Streamer pt. Farcry 5 og før streamede jeg via NVEC og har nu prøvet via Elgato NVEC men synes ik rigtig at der er nogen forskel andet end at min pengepung er 1500kr mindre end før. What to do? Har sat Elgato HD60 Pro rigtigt op så min skærm køre 144hz og output til stream er 1080 60fps via OBS og Elgato HD Softwaren

  • Du bruger egentlig kun et capture card hvis du vil hive dit gameplay fra en pc over til en anden, eller hvis du vil optage dit gameplay fra en konsol over til pc.
    Det er stadig din CPU eller GPU (alt efter indstillinger) der skal encode.
    Med det sagt, så bliver jeg lige nødt til at vide hvilke indstillinger du kører i OBS, altså hvor høj er din bitrate?
    Desuden bliver du nødt til at fortælle os hvilken preset du kører inde i spillet (low, medium, high, ultra), hvilken opløsning du kører med (jeg ved kun at du har et output på 1080p/60fps til twitch), samt om du har pillet ved UI scaling. Og sidst men ikke mindst, hvor "lav" er din fps?

  • Du bruger egentlig kun et capture card hvis du vil hive dit gameplay fra en pc over til en anden, eller hvis du vil optage dit gameplay fra en konsol over til pc.
    Det er stadig din CPU eller GPU (alt efter indstillinger) der skal encode.
    Med det sagt, så bliver jeg lige nødt til at vide hvilke indstillinger du kører i OBS, altså hvor høj er din bitrate?
    Desuden bliver du nødt til at fortælle os hvilken preset du kører inde i spillet (low, medium, high, ultra), hvilken opløsning du kører med (jeg ved kun at du har et output på 1080p/60fps til twitch), samt om du har pillet ved UI scaling. Og sidst men ikke mindst, hvor "lav" er din fps?

    Bitrate er 3500. Kunne sagtens køre den længere op, men hvis jeg har folk der kigger med fra mobilen, og bitraten f.eks er 6000, så kan deres net ikke følge med.


    Elgato Preset er 1080 60FPS og max på kvalitet.
    Preset ingame er normal i farcry 5. Fps ligger imellem 30-50fps og er virkelig ikke sjovt at spille med når jeg normalt ligger på 80+

  • Men sidder du med en 4k skærm eller 1440p eller hvilken opløsning kører du med?
    Din elgato preset har intet med din ingame opløsning at gøre.

    I obs streamer jeg altid 1080p 60fps, også før jeg fik elgato
    Skærm er en benq 144hz 27" 1920x1080

  • Din streaming opløsning er fuldstændig ligegyldig her. Det var din skærm opløsning på 1920x1080 jeg var ude efter.
    For om du streamer 720p eller 1080p til twitch (via din elgato) er fuldstændig underordnet i dette sammenhæng.


    Nå men siden vi har alle de info vi skal bruge, kan vi måske begynde at kigge på hvad der er galt. Så jeg vil bede dig om at tjekke følgende ting:

    • Har du den nyeste driver fra Nvidia installeret? (391.35)
    • Har du sikret dig, at dit skærmkabel (skal helst være DisplayPort eller DVI) sidder i dit grafikkort og ikke dit bundkort, eller måske endda værre i dit Elgato Capture Card? Hvis du fejlagtigt bruger et HDMI kabel, så smid det til kabelskrot og køb et DisplayPort kabel.
    • Har du sikret dig at din resolution scale er på 1.00 inde i spillet? (højere giver et pænere billede, men også MEGET forringet ydelse)


    Hvis du har tjekket op på disse tre punkter, og du stadig har problemer, så lav en ingame benchmark test og post screenshots af den i denne tråd.


    Hvordan ser dit streaming setup ellers ud? Sidder du på en main maskine og streamer/encoder fra en anden? Eller sidder du blot på én computer der ordner det hele?

  • Har nyeste driver :)


    Bruger DVI fra GPU til min 144 skærm :)


    Gamer altid 100%, scaler aldrig +100% op :)


    Men tænker måske bare at det er farcry 5 der er lidt fucked eller bare meget krævende :)


    Streaming setup er fra samme maskine. Men har allerede tænkt mig at lave en sekunder maskine der skal encode og streame mit gameplay, men hvad skal jeg så gå efter? Skal kunne trække 1080p 60fps, så skal vel mest fokusere på CPU? Kan vel i princippet bare undgå at købe gfx og så bare købe en rigtig god CPU, køling, PSU og lidt medium ram?

  • Dit system er mere end rigeligt til at kunne trække fin fps i spillet.
    Jeg streamer selv på twitch.tv/teamtweak, og der har jeg netop streamet Far Cry 5. Mit system består af en i7 6700K, GTX 970 og 16gb ram. Jeg har intet overclock, og jeg kører 1920x1080 opløsning med high preset, og der hiver jeg 64 fps i gennemsnit når jeg ikke streamer, og ca. 58 fps når jeg streamer.


    Jeg har prøvet at teste spillet på min kærestes computer også, som har samme grafikkort, men langsommere CPU og ram, og den computer scorer ca. 3-4 fps højere i gennemsnit, hvilket ikke lige giver mening, da begge grafikkort kører med samme clock speed.


    Anyway, min pointe er at spillet ikke er voldsomt krævende, da mit grafikkort kun lige akkurat opfylde recommended requirements, og jeg stadig trækker meget tæt på 60 fps imens jeg streamer. Derudover fandt jeg ud af at spillets fps afhænger næsten udelukkende af grafikkortet, så på det punkt er du dækket mere end rigeligt ind.



    Har du prøvet at pille det capture card ud for at se om det gør en forskel?


    Jeg streamer btw. også med 1080p og 60 fps ved 6000 bitrate med Nvidia NVENC encoder.

  • Du kan prøve at tjekke min stream fra igår nat. Du skal ikke tænke på titlen. Den er åbenbart ikke ændret selvom jeg har gjort det.. Twitch u know..


    Men her er gameplay uden capturecard: https://www.twitch.tv/videos/246717617