Hjælp til hardware til Ryzen APU build

  • Hej


    Har tænkt mig at jeg skal have samlet mit et Ryzen APU setup og skal i den forbindelse bruge hjælp til at vælge de enkelte dele.


    Budget: Det skal bare virke, jeg vil hellere ofre et par kr. mere på de enkelte dele, og så få noget ordenligt frem for f.eks. at købe en PSU, hvor der står “Made in China” og den så brænder af første elle anden gang man tænder computeren.


    Computeren skal bruges primært bruges som kontor pc og mediecenter.
    Hardwaren skal sættes sammen så den passer til følgende programmer: Word, Excel, PowerPoint, Citrix og VPN til konen og min arbejdsplads, GIS programmer kørt via Amazone server, og evt lidt Diablo 3 på hvad settings APU nu tillader.


    Bundkortet skal gerne være med wifi og gerne mini-itx da jeg gerne vil have et lille setup.
    Da jeg har tænkt mig OC vil jeg høre om den medfølgende CPU køler er nok eller om jeg skal købe en ny.


    Dele som kabinet, PSU og CPU køler skal vælges så computeren bliver så stille som muligt.

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • Vi har faktisk et Raven Ridge APU buildlog på vej her på redaktionen, som kommer til at skulle lave meget af de samme opgaver.


    Hvad angår dele ift. til overclock og støj, så får du markant mere ro på maskinen under pres, hvis du køber en lidt større køler, da den skal arbejde markant mindre end Stock køleren for at holde samme temperatur. Nu står der ikke noget om hvorvidt du planlægger at smide et grafikort i senere, hvilket i så fald kommer til at stå for størstedelen af strømforbruget - du kan sagtens køre en overclocket Raven på 100-200W med et par SSD'er i et lille kabinet.


    Men - Du går ikke galt i byen med de små 450/550W Systembygger PSU'er fra f.eks. Corsair - De er ikke de mest energieffektive PSU'er, men de er heller ikke dyre i indkøb. 8)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det lyder godt, det vil jeg glæde mig til at se.



    Ved du hvornår TWEAK har det build klar?

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • Indenfor et par uger - Vi venter stadigvæk på dele. :pinch:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej


    Som du måske har bemærket har ingen bundkort for AM4 soklen p.t. ordentlig 4K support for 60 Hz (via HDMI). Når nu CPU'en har en ordentlig APU ville det være rart at bundkortet havde HDMI 2.0 for 60 Hz 4K. Nye chipsets er på vej. Hvad de bringer er endnu ikke helt klart. Men jeg har da tænkt mig at vente og se.
    http://www.tomshardware.co.uk/…0-b350-amd-ryzen-apu.html
    https://www.pcper.com/category/tags/b450
    http://www.guru3d.com/news-sto…chipset-details-leak.html
    Gigabyte og MSI har ITX bundkort med displayport der kan 60 Hz ved 4K.
    Et grafikkort med chipset Nvidia Geforce 1030 bruger kun 30 watt og kan fås for knap tusind kroner, og det klarer opgaven med både HDMI og DP. F.eks. MSI Geforce GT 1030 med 2 Gb ram.
    :9xo

  • RAM er ret vigtigt med Ryzen så sørg for 3000mhz+ og gerne CL15 eller under. CL 16 er også fint.


    Om du skal have 8 eller 16 skal du jo nok overveje nu da de færreste mini itx understøtter 4 RAM slot og du "skal" have 2 moduler i for at udnytte dual channel.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Dual channel og 3000Mhz eller bedre er helt klart at foretrække. Der er nogle få spil (og mange programmer) der kører mærkbart langsommere med single channel.


    Hvad angår 4K ved 60hz, så er det selvfølgelig noget man skal have DP til eller HDMI 2.0, men jeg vil mene det er lidt et edge case, man ikke behøver bekymre sig om at købe et kort til før behovet er der. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Pointen med apu er jo spare lidt penge på en gpu, og gør det nemt at smide i en itx case. Men hvis man nu ikke har HDMI 2.0 på mb eller dp på sit tv kan man jo bare købe en adapter.
    Link
    Det er så fra dp 1.2 til HDMI 2.0, også har du dit 4k 60 Hz. Men det kan være vi er heldig at x470 med HDMI 2.0.

    i5 6600k 4,3GHZ | GTX ASUS STRIX OC 1060 | DDR4 16GB 3000-15 CORSAIR | EVGA G2 650W | ASUS Z170-M